Ford geeft de Ranger een nieuw gezicht

Eind 2011 verbaast Ford vriend en vijand. De dubbelganger van de Mazda B-series (later BT-50), die nooit echt goed verkocht, wordt vervangen door een volledig nieuwe pick-up. Ford ontwikkelde immers eigenhandig de Ranger en dat liet niemand koud. Plotsklaps wordt het stormloop bij de dealer en de verkoop verdrievoudigt. Alle comfort, luxe en rijhulpsystemen die je pakweg in een Focus of een Mondeo kan bedenken, je vindt ze terug in deze Ranger.

Voor 2016 kreeg de Ranger een lichte opfrissing met een stoerdere look die wat weg heeft van zijn Amerikaanse grote broer, de F-150. Aan de buitenkant is de opvallendste verandering het imposante radiatorrooster met nieuwe koplampen. Zeker in de Wildtrak-uitvoering, waar dit rooster een donkergrijze afwerking krijgt in plaats van het traditionelere chroom, komt de Ranger heel stoer over. Combineer dit nog eens met de specifieke oranje metaalkleur 'Pride Orange' en je kan zelfs spreken van een sportieve look. Om nog maar te zwijgen over de andere typische accenten van de Wildtrak. Onderhuids krijgt de basis 2,2-liter TDCI een kleine vermogensstijging, terwijl de intrede van start-stop, vernieuwde eindoverbrengingen en een elektrische stuurbekrachtiging zorgt voor een lager verbruik en dito CO2-waarden. De 3,2-liter vijfcilinder blijft 200pk sterk.

Ook het interieur kreeg een update. Die is veel grondiger dan die van de buitenkant en meteen valt het centrale touchscreen op, dat ook te vinden is in het personenwagengamma. Ook uitgerust met Ford's SYNC 2, het connectiviteitssysteem verdeeld in 4 menu's: Media, Telefoon, Navigatie en Klimaat. Dit alles gecombineerd met bluetooth, usb-aansluitingen en stembediening. Veel kan ook nog eens bediend worden met knoppen op het stuur.

Rijstrookwaarschuwing, rijstrookassistent, adaptive cruise control, verkeersbordherkenning… noem maar op. Ze hebben echter ook hun knopje(s) nodig. Wat me ten slotte brengt bij een heikel punt op dit moment: de knoppenwinkel. Het brengt allemaal een serieus comfort met zich mee, maar gebruiksgemak? In het begin is het toch steevast een potje worstelen. Versta me niet verkeerd: ik zie wel degelijk het nut in van deze systemen en ze maken het rijden net iets veiliger, zeker nu met de vele mogelijke afleidingen in het verkeer, maar ik kan het niet laten mij af te vragen of het nu niet nét deze knoppenwinkel en de daaraan gekoppelde talloze mogelijkheden is die ons afleidt.

Los daarvan is de Ranger een steengoede pick-up en staat hij dus met recht en reden aan de top in zijn segment. Met deze update kan hij weer een eindje opboksen tegen de zeer sterke (en niet afnemende) concurrentie. - CA

LDR
Tags: