Ford Edge

eindelijk ook bij ons

De Edge is volledig door Ford zelf ontwikkeld. Eerdere ervaringen, met name met de Maverick waarvan een eerste generatie niet meer was dan een gerebadgede Nissan Terrano en een volgende afgeleid was van de Tribute van toenmalig dochterbedrijf Mazda, hadden noch in de VS noch in Europa het verhoopte succes gekend. Een SUV onder het logo Ford mocht dus wel een èchte Ford zijn. Daarmee zet Ford zijn ambitie verder om "wereldauto's" te bouwen, modellen dus die onder eenzelfde naam wereldwijd gecommercialiseerd worden, een ambitie die jaaaaren geleden al ingezet werd met de Mondeo (en voordien zelfs al met de Scorpio), maar die pas heel recent gerealiseerd wordt.

Met naast de Ecosport en de Kuga nu ook de Edge, rondt Ford zijn volledig zelf ontwikkeld gamma kleine en middelgrote SUV's af, en is er in korte tijd in geslaagd een compleet gamma uit te bouwen. Tegen de verwachtingen van marketeers en constructeurs in, blijft de wereldwijde vraag naar SUV's immers toenemen, waardoor dit genre van crossovers tussen berlines/breaks en offroaders in enkele jaren tijd de goudhaantjes van de autoconstructeurs geworden is.

Op het concept, het design en de afwerking van de Edge is eigenlijk niets aan te merken. In het kader van de schaalvergroting en het drukken van de ontwikkelingskosten, deelt de wagen zijn vloerplaat en een zo groot mogelijk aantal mechanische componenten met de Mondeo en de S-Max. De koetswerklijn is vloeiend zonder een hoogvlieger te zijn, in het interieur worden harde plastics gebruikt die in deze prijsklasse enigszins storend overkomen, en dat geldt ook voor het eenvoudige oprolscherm boven de bagageruimte, dat tegen de achterste dakstijlen met enige moeite in de langs weerskanten aangebrachte sleuven gemikt moet worden. Het zijn details, maar kleinigheden die niet thuishoren in een auto met zo'n prijskaartje. Van wie zich wil meten met een Range Rover Evoque (om maar één referentiemodel te noemen) wordt beter verwacht.

Of het in de ons omringende landen ook zo is heb ik niet kunnen nagaan, maar in België wordt de Edge alleen met de dieselmotor en steeds met vierwielaandrijving aangeboden, hoewel hij op de Amerikaanse markt ook beschikbaar is met de turbogevoede tweeliter benzinemotor van 245 pk (die we bij ons kennen in de Focus ST). Een dieselmotor die, zeker in 210 pk uitvoering in combinatie met de automaat, bijzonder aangenaam en zelfs sportief genoemd mag worden, al stond daar tijdens onze kennismaking in de buurt van München wel een verbruik van 8,7 l/100 km tegenover. - LDR

LDR
Tags: