Toyota C-HR

Hoewel Toyota's op zich heel degelijke en vooral betrouwbare auto's zijn, werd het Toyota-gamma in het laatste decennium met de minuut saaier (de onsterfelijke Land Cruiser buiten beschouwing gelaten, uiteraard). Maar ècht vrolijk werd je niet meer van het gamma. Zelfs in die mate dat, als je aan een gemiddelde jongere vraagt om een Toyota-model te noemen, je steevast “Prius” hoort. Niet meteen de hipste auto op de markt, dus.

Met de nieuwe C-HR wil Toyota een volledig nieuwe koers varen: die van de koper die ook imago hoog in het vaandel draagt en wil uitpakken met een sterk, uitgesproken design. Een pad dat al met succes bewandeld werd door Lexus, het prestige-merk binnen de groep. Net die Lexus-saus druppelt langzaam maar zeker binnen bij Toyota. Je ziet het niet enkel aan de speelse maar toch stoere buitenkant, maar eveneens binnenin is het aangenaam vertoeven. Weg met saaie dashboards, leve frivoliteit. Er is zelfs keuze uit een heel luxueus aanvoelend lederen interieur, waarbij ook het dashboard bekleed werd met ditzelfde leder. Of je kan gaan voor de heel aparte, futuristisch ogende inleglijsten in blauw.

De C-HR staat dus duidelijk een trapje hoger dan je zou verwachten en krijgt een prominente rol binnen het gamma. Hij luidt vernieuwing en verjonging in bij Toyota, zonder in te boeten aan milieuvriendelijk imago. Zo milieuvriendelijk zelfs, dat beslist werd de C-HR geen dieselmotor mee te geven. Voor de aandrijving zorgen dus enkel benzinemotoren: een turbo-motor en een hybride-aandrijving. Het feit dat zowel de hybride-aandrijving als het chassis afkomstig zijn van de Prius, zal waarschijnlijk ook meespelen in het motorenpalet. En dat chassis is best aardig te noemen. Aangezien de motor laag kan ingebouwd worden en dus het zwaartepunt laag gehouden wordt, rijdt de C-HR veel leuker dan je op het eerste gezicht zou verwachten. Ook de communicatie tussen stuur en voorwielen is meer dan correct. Ook al is deze C-HR totaal niet voor het "gooi- en smijtwerk" gemaakt. Maar omdat hij in eerste instantie louter bedoeld was voor de Europese markt, is het rijgedrag en de beleving daar ook naar. Niet dus de voorgekouwde kost die ik eerlijk gezegd verwacht had en die je kan terugvinden bij een aantal van zijn concurrenten. En dat zijn er een pak, want wat is dit segment druk bezet! Quasi elk merk heeft wel een tegenhanger voor wat gemeenzaam "de stadsjungle" genoemd wordt. Meer en meer kijkt de klant naar auto's die iets hoger op hun poten staan. Het ziet er niet alleen stoerder uit, het is ook praktischer. Intern wordt het dus een robbertje vechten met de Prius en de Auris, daarbuiten mogen crossovers als de Nissan Juke zich geviseerd voelen, ook al staat de C-HR op het vlak van grootte en binnenruimte ... duideljk een trapje hoger.

De C-HR wordt dus uitsluitend aangeboden met benzinemotoren, in zuivere of hybride combinatie, waarbij die hybride zelfs het interessantst lijkt ... als je met de onhebbelijkheden van de doorlopend variabele CVT-transmissie kunt leven. Indien je die CVT-versnellingsbak minder doet huilen dan nodig, is het een soepele combinatie. Bovendien verbruik je bij een correcte rijstijl om en bij de 2 liter minder met de hybride-aandrijving dan met de "pure" turbo-motor. Niet dat het verbruik van de 1,2 turbo slecht is. In de praktijk verbruikte ik een 8-tal liter met de vierwielaangedreven variant. Maar met hetzelfde rijgedrag in de (enkel op de voorwielen aangedreven) hybride versie schommelde het verbruik tussen de 5 en de 6 liter. Allebei waren ze gekoppeld aan de CVT (de pure benzineversie is ook met handgeschakelde zesversnellingsbak beschikbaar). Je kan er dus niet omheen dat de hybride het interessantst is. Het prijsverschil in aankoop win je ooit sowieso terug aan de pomp (na zo'n slordige 180.000 km, sic!).

Toyota trekt al langer dan vandaag resoluut de kaart van benzine en hybride ten nadele van diesel. De politiek keurt dat goed, het grote publiek begint - weliswaar schoorvoetend - te volgen. Met een dieselprijs die aan de pomp opgetrokken wordt tot het niveau van de benzineprijs (en die wellicht zoals in ons omringende landen zal voorbijsteken) wordt dat inderdaad een juiste keuze. - CA

LDR
Tags: