VW T-Roc

Ook Volkswagen springt met de T-Roc op de trein van de populaire kleine SUV’s en heeft nu een gamma van vier modellen dat, met de T-Roc, de Tiguan, de Tiguan Allspace en de Touareg, het hele SUV-spectrum dekt. En er zou nog meer van dat op komst zijn ...

Een fractie kleiner zelfs dan de Golf, maar op dezelfde leest geschoeid, is de T-Roc iets groter dan de Audi Q2, waarmee hij ook veel gemeen heeft. Al zijn die verschillen in grootte (ook met de Seat Arona) weliswaar terug te brengen tot enkele details: een andere bumperstrip kan al voldoende zijn om het verschil in lengte te maken.

De gebalde vorm van het koetswerk straalt kracht uit; VW claimt niet voor niets dat de T-Roc de SUV van de uitvinder van de GTI is... Al moet je voor GTI-prestaties uiteraard naar de krachtigste motoren en duurste uitvoeringen gaan, de 190 pk versies van zowel de tweeliter benzine- als de tweeliter dieselmotoren, allebei enkel verkrijgbaar met zeventrapsautomaat èn vierwielaandrijving, wat hun aangenaam karakter enkel maar versterkt.

De naam T-Roc heeft maar weinig overeenkomst met de traditionele modelbenamingen bij VW, maar er wordt door de VW-bonzen wel een ‘geloofwaardige’ uitleg aan gegeven. Met de klemtoon op ‘geloof’. De ‘T’ laat zich eenvoudig verklaren: ook Tiguan en Touareg hebben de ‘T’ als beginletter. En ‘Roc’ verwijst naar het Engelse ‘Rock’ en zoals ons in het Nieuw Testament duidelijk gemaakt werd: van Petrus (wat verwijst naar Pierre, of ook ‘rots in de branding’) werd door Christus gezegd: ‘dit is Petrus, de rots waarop mijn kerk zal gebouwd worden’. Een verwijzing die door het directiecomité van VW gul overgenomen werd, zij het vertaald naar huidige SUV-capaciteiten als dominantie en handelbaarheid... Maar dat terzijde...

Uiteraard is de T-Roc al dan niet standaard voorzien van een heleboel actuele veiligheidsvoorzieningen, waarmee ook dit voertuig aan de vooravond van de zelfrijdende auto staat. Hij moet daarmee niet onderdoen voor een aantal andere auto’s die dat argument uitspelen, maar zelfs zonder enige vooringenomenheid terzake blijven we onze twijfels over de haalbaarheid van het begrip “zelfrijdend” uiten. Maar dat doet hier niets terzake, want de elementen waarmee de T-Roc nu al uitgerust is zoals adaptatieve cruise control, verwittiging voor achteropkomend verkeer, dodehoekmonitor, frontale aanrijdingsvoorkoming en voetgangersmonitoring zijn, net zoals rijvakhulp, om nog te zwijgen over automatische parkeerhulp, allemaal hulpmiddelen die de zelfrijdende auto dichterbij brengen. - LDR

LDR
Tags: