Skoda Karoq

Binnen de VAG Group is het Audi dat de toon heeft gezet met het uitbouwen van een heel gamma SUV’s: Q2, Q3, Q5, Q7. De andere merken uit de groep zijn bezig dat snel bij te benen: zowel Seat en Skoda als Volkswagen zelf brengen in de verschillende SUV-segmenten snel na mekaar nieuwe modellen uit, die weliswaar technisch veel met elkaar gemeen hebben, maar door hun individuele uitstraling toch een ander doelpubliek aanspreken. Bij Skoda is de Karoq de nieuwkomer die furore maakt.

De Skoda Karoq is van hetzelfde gabariet als de Audi Q3 en de Seat Ateca: SUV’s met een lengte van net geen 4,4 meter, die plaats bieden aan vier (of krap vijf) inzittenden en hun bagage, waarbij de Skoda met een kofferinhoud van 521 liter beide andere overtroeft.

Op het vlak van de aangeboden motorisaties voldoet de driecilinder éénlitermotor aan de basisbehoeften voor verplaatsingen van A naar B, maar mag je er geen flitsende prestaties van verwachten. De viercilinder 1.5 TSI, die de eerdere 1.4 TSI vervangt, is met zijn behoorlijk hoog koppel een ideale benzinemotor die uitermate geschikt is om ook vroegere dieselrijders tot benzine te verleiden en die daarmee inspeelt op de verzuchting van veel bewindvoerders in Europese steden, die dieselwagens uit stadsgebieden (en in periodes van fijnstof-alarm ook buiten stadsgebieden) willen verbannen. Al willen we ons over de gegrondheid van die verzuchting niet uitspreken, want het lijkt er meer op dat politici hiermee zulke tendenzen creëren om bepaalde - al dan niet door industriële belangen ingefluisterde - milieu-activisten naar de mond te spreken. Maar dat terzijde.

Ook de 1.6 TDI van 116 pk staat zijn mannetje, maar is helaas alleen met voorwielaandrijving beschikbaar, in tegenstelling tot de 2.0 TDI van 150 pk die zowel met handgeschakelde zesbak als met zeventrapsautomaat met dubbele koppeling en altijd in combinatie met vierwielaandrijving aangeboden wordt.

Intussen is het gamma ook uitgebreid met een 2.0 TDI-versie van 140 kW/190 pk die enkel met vierwielaandrijving en DSG-automaat geleverd wordt.

De beschikbare uitrusting is bijzonder compleet, met o.a. voor het eerst ook een programmeerbaar digitaal dashbord dat drie jaar geleden uitsluitend bij Audi verkrijgbaar was. Samen met andere voorzieningen die de bestuurder bijstaan (adaptatieve snelheidsregelaar, City Emergency Brake, dodehoekverwittiging, rijvakhulp, en zo meer), maakt dit van de Karoq de Skoda die het dichtst het droombeeld van de toekomstige Audi-rijder benadert... En het zou geen Tsjechische auto zijn, zonder een regenscherm onder de passagiersstoel. - LDR

LDR
Tags: