Opel Grandland X

Duitse met de Franse slag

In de Grandland X komt de samensmelting tussen Opel en Peugeot voor het eerst ten volle tot uiting: de Grandland is de Duitse interpretatie van de Peugeot 3008. Zet je achter het stuur en de gelijkenis is al meteen ver te zoeken.

Ik herinner me de Peugeot 3008 als een heel aangename crossover tussen monovolume en SUV, met het plezierige laagstaande kleine stuurwiel dat enkele jaren geleden met de 208 gelanceerd werd, en daarna zijn intrede deed in de 2008, de 308, de 3008 en de 5008.

Instappen in en wegrijden met de Opel Grandland X schept een heel andere, maar niet minder aangename ervaring. De Grandland mag dan op hetzelfde onderstel als dat van de 3008 staan en op dezelfde manier aangedreven worden, de eerste indruk die hij op je nalaat is wel degelijk die van een Duitse auto, die stevig op de weg ligt, solide geconcipieerd en gebouwd is, en die - verrassend genoeg - bij PSA in Sochaux op dezelfde productielijn als die van de Peugeot 3008 gebouwd wordt.

De in de actuele context meest aangewezen motorisatie voor de Grandland X is de van PSA afkomstige turbogevoede driecilinder benzinemotor, die uit een cilinderinhoud van 1,2 liter een vermogen van 130 pk puurt en zowel aan een zestrapsautomaat met dubbele koppeling als aan een handgeschakelde zesversnellingsbak kan gekoppeld worden. Vierwielaandrijving wordt op de Grandland X niet aangeboden, maar mits een supplement van 400 € kan wel het elektronisch tractiesysteem “Allroad Pack” bijbesteld worden (meteen ook met achttienduimsvelgen en banden met een voor gebruik buiten de gebaande wegen geschikter profiel) waarmee de voorwielaandrijver op diverse ondergronden (modder, ruwe paden, sneeuw, ...) situaties aankan die normaliter aan vierwielaandrijvers voorbehouden zijn. Zonder er evenwel een èchte offroader van te maken. Dit Allroad Pack werd enkele jaren geleden al onder de naam “Advanced Grip Control” door Peugeot op de 2008 gelanceerd, en wordt intussen ook onder meer op de andere voorwielaandrijvers van de groep uit de reeksen 3008, 5008 en Citroën C3 Crossback aangeboden.

Uiteraard ontbreken ook dieselmotoren niet in het aanbod (1.6 en 2.0) die intrinsiek zuiniger zijn dan de benzinemotor, maar de huidige (terechte of onterechte) hetze tegen het gebruik en toekomstig toelaten van dieselmotoren in stadsgebieden, zal het succes van moderne benzinemotoren alleen maar aanwakkeren. - LDR

LDR