Mercedes X Class

de moeite van het wachten waard

Van alle merken die in nagenoeg alle voertuigsegmenten actief zijn, was Mercedes zowat de laatste die zich ook in het pick-up segment waagde. Het is inderdaad een vrij klein segment, maar commercieel daarom niet minder belangrijk. Een terreinvaardige pick-up ontwerpen vanaf een blanco computerscherm is echter duur en tijdrovend, en zelfs al heb je kennis en vakkundigheid genoeg in huis, kan samenwerken met een andere constructeur tijd- en kostenwinst opleveren.

Mercedes ging daarom te rade bij Renault - waarmee het eerder al vruchtbare samenwerkingsakkoorden afsloot - dat via zijn alliantie toegang heeft tot de ervaring en lange offroad- en pickuptraditie van Nissan, waarvan het ook zelf de vruchten plukt met de SUV’s Kadjar en Koleos en de pick-up Alaskan.

De basis van de Nissan Navara, waarop ook de Renault Alaskan gebouwd is, dient dan ook als ruggengraat van de Mercedes X-klasse, inclusief de 2.3 liter viercilinder turbodieselmotor van Renault-origine (in twee vermogensversies, 220d met 120 kW/163 pk en 250d met 140 kW/190 pk, net als in de Nissan/Renault producten) en het inschakelbaar 4x4 aandrijfsysteem van Nissan.

Mercedes voegt daar zijn eigen drieliter V6 turbodiesel van 190 kW/258 pk aan toe.

Om van de Nissan Navara een Renault Alaskan te maken, beperkte Renault zich tot enkele oppervlakkige cosmetische ingrepen aan het koetswerk. Mercedes gooide het over een andere boeg en ontwikkelde niet alleen een volledig eigen koetswerk waarvan nagenoeg geen enkel onderdeel nog van het origineel afstamt, maar ook een compleet eigen interieur dat luxueuzer en vooral ook eigentijdser en ruimer oogt dan dat van Navara en Alaskan.

Dat zijn uiteraard ingrepen die geld kosten, maar het veroorlooft Mercedes ook om een aanzienlijk duurder prijskaartje op zijn X-klasse te plakken dan dat van zijn Japanse en Franse stiefbroers. Inclusief een schielijk onbeperkte optielijst, waarmee de tariefprijs moeiteloos nog met 50% de hoogte ingejaagd kan worden. Zoals bij ons testexemplaar het geval was: de basisprijs van 40.595 € (BTW incl.) van de Pure-uitvoering was in de met een hele resem opties aangevulde Power-uitvoering opgelopen tot 59.370 €. Moet ik daar nog commentaar bij geven...?

De rij-ervaring in de X-klasse verschilt uiteraard niet van die in de Navara en Alaskan. Daar staat de identieke onderstel/chassis/motorcombinatie garant voor. Wel is de geluidservaring in de Mercedes aanzienlijk beter dan die in zijn halfbroers van Nissan en Renault, wat te danken is aan een betere geluidsisolatie tussen het motorcompartiment en de zitruimte. Maar dat alleen is niet voldoende om het aanzienlijk prijsverschil te verantwoorden ... - LDR

LDR