Maserati Levante

Zelf noemt Maserati de Levante “de Maserati van de SUV’s”, een waarheid waar je niet omheen kunt. Zoals de Cayenne de Porsche van de SUV’s is, en de F-Pace de Jaguar van de SUV’s. Wat niet wegneemt dat de Levante zijn plaats binnen dit segment verdient en met recht verdedigt: hij moet op geen enkel vlak onderdoen voor zijn soortgenoten.

Het kon uiteraard niet uitblijven: binnen de FCA Group (Fiat-Chrysler-Automobiles) waarin ook Jeep thuishoort dat zich in de hogere klasse eerder als luxueuze offroader blijft profileren, mocht in het sportieve luxe-segment dat Maserati belichaamt een SUV niet ontbreken.

 

Uiterlijk en interieur

Vloeiend gelijnd, qua formaat zowat het midden houdend tussen de Porsches Cayenne en Macan, en mikkend op een publiek dat eens wat anders wil dan de gangbare Duitse en Britse tegenhangers, zonder evenwel afbreuk te doen aan zijn eigen historiek door de ventilatieopeningen in de voorspatborden en het bijzonder agressief front te behouden.

Ook het interieur moet niet voor dat van zijn concurrenten onderdoen, met de door Ermenegildo Zegna gekozen zetelbekleding in een combinatie van leder en zijde, die weliswaar een beetje teveel “bonbonnière” aandoet en afgestemd is op wat Amerikanen als “pure luxe” aanzien. Maar zithouding en ruimte, zowel voor- als achteraan, zijn meer dan OK en de gordellijn is hoog genoeg om als beschermend en niet zo hoog om als beklemmend te worden beschouwd.

 

Mechanisch

Onder de motorkap steekt hetzelfde drieliter zescilinder turbodiesel motorblok van VM Motori (dat na Amerikaanse omzwervingen als Detroit Diesel via de overname van Chrysler door Daimler in Duitse handen kwam, na de splitsing voor 50% in handen van Amerikaanse investeerders en voor 50% bij General Motors terechtkwam, waarna VM Motori in twee stappen bij Fiat ingelijfd en dus opnieuw een Italiaanse motorenbouwer werd) dat onder andere ook de Jeep Grand Cherokee aandrijft, maar door enkele mechanische ingrepen en aangepaste elektronica in de Maserati 275 pk ontwikkelt.

Gekoppeld aan een achttrapsautomaat wordt dat vermogen op een zijdezachte manier over de vier wielen verdeeld, al kan het er in de sportstand ook wat ruiger aan toe gaan.

De Levante Granlusso is één van de duurdere uitvoeringen, met al een zeer complete basisuitrusting die naast een “sport”-functie (die een andere gevoeligheid aan het gaspedaal geeft, ingrijpt op de motor, de versnellingsbak, het uitlaatgeluid en het stabiliteitsprogramma) o.a. ook over een “off road”-modus beschikt waarmee ook de hoogteregeling bediend wordt.

Aan ons testexemplaar waren nog voor meer dan 20.000 € opties toegevoegd, die je weliswaar niet allemaal nodig hebt maar die het leven in de Levante nog aangenamer maken dan het al is, waardoor het totale prijskaartje ruim de 100.000 € (BTW inclusief) overschrijdt. Wat gelijke tred houdt met dat van zijn concurrenten. - LDR

LDR