new Dacia Duster

een grote voor de prijs van een kleine

Dacia is binnen de Renault-alliantie altijd de prijsbreker geweest, en dat zal niet vlug veranderen. Een alliantie die intussen in Europa uit 5 merken bestaat (Renault-Nissan-Mitsubishi-Dacia-Alpine) en daarbuiten nog enkele andere, zoals het Koreaanse Samsung en het Russische Lada (die uitsluitend bij Renault aanleunen en niet bij de andere leden van de alliantie).

Qua marktaandeel moet de Duster de Sandero voor laten gaan, maar met een aandeel van 28% van het aantal verkochte Dacia-modellen, is de duurdere Duster toch het model dat de meeste centen genereert.

Duster hoort thuis in het SUV C-segment, waarin de BMW X1 het klassement aanvoert. In dat klassement wordt Duster in België nog voorafgegaan door Hyundai Tucson, Peugeot 3008 (maar die is niet met vierwielaandrijving beschikbaar), VW Tiguan, Nissan Qashqai en Opel Mokka, en Renault Kadjar, Kia Sportage en Ford Kuga vervolledigen de Top Tien in dit segment.

SUV-C is een segment dat de jongste jaren erg aan populariteit gewonnen heeft: in 2010 werden er in 44 landen in Europa en rond de Middellandse Zee minder dan 1 miljoen wagens verkocht, vorig jaar waren er dat al meer dan 2 miljoen!

Hoewel de uiterlijke gelijkenis met de vorige generatie Duster onmiskenbaar is, blijkt geen enkel koetswerkelement overgenomen van het vorige model, maar is alles nieuw ontworpen en gemaakt. Dat geldt ook voor het interieur, dat ingrijpend veranderd en verbeterd werd, niet alleen met visuele ingrepen maar ook met technische verbeteringen, zoals een zowel in hoogte als diepte verstelbaar stuur en 100% nieuwe zetels, die aanzienlijk meer steun bieden dan de vorige, waaraan vooral zijdelingse steun ontbrak. De zittingen zijn bovendien 2 cm langer geworden voor een betere ondersteuning van de dijen, er zijn geïntegreerde lendensteunen en de bestuurdersstoel heeft (vanaf een bepaald afwerkingsniveau) een ingebouwde armsteun. De elektrische stuurbekrachtiging is snelheidsafhankelijk, standaard zijn er 6 airbags en om onoplettende inhaal- of invoegmanoeuvres te verhinderen is de Duster nu ook uitgerust met Blind Spot Warning, een systeem dat achteropkomend verkeer op het naastliggende rijvak detecteert.

Met een grondspeling van 21 cm blijft de terreinvaardigheid van de vorige Duster geëvenaard, toch wel één van de sterkhouders van dit model binnen zijn segment.

Tijdens het rijden zijn de aangebrachte verbeteringen merkbaar: de extra geluidsisolatie tussen motor- en passagierscompartiment zorgt voor een beter geluidscomfort, het stuurgevoel is stabieler en de prestaties zijn - zeker met de koppelrijkere dieselversie in combinatie met de EDC zestrapsautomaat - beter dan wat elders in deze prijsklasse verwacht mag worden.

Nieuwe Duster draagt prijskaartjes die variëren tussen 11.990 € (Acces SCe 115) tot 19.900 € (Prestige dCi 110 4x4). Nog even meegeven dat er zowel in de hogere uitrustingsniveau’s met benzine- zowel als dieselmotor keus is tussen handgeschakelde versnellingsbak, EDC-automaat of 4x4, maar dat 4x4 alleen met de handgeschakelde transmissie aangeboden wordt. - LDR

LDR
Tags: