Jeep Grand Cherokee

heeft verjongingskuur ondergaan

De Jeep Grand Cherokee heeft in 2017 een kleine facelift ondergaan, met hertekende koplampen en radiatorrooster en een nieuwe voorbumper. De Summit-versie van onze test is bovendien voorzien van LED mistlampen, terwijl het interieur nog luxueuzer werd met - in optie - een volledig met Nappa-leder bekleed dashboard, centrale console en deurpanelen.

 

Voor de aandrijving zorgt het Quadra-Drive II systeem, met permanente vierwielaandrijving, elektronische differentieelblokkering achteraan en een reductiebak. Select-Terrain beschikt over 5 rijmodi in functie van de ondergrond: sneeuw, zand, auto, modder en rotsen; de versnellingsbak is een achttrapsautomaat.

De 3.0 V6 dieselmotor van VM Motori haalt de Euro 6 norm met hulp van Ad-Blue. Hij ontwikkelt een vermogen van 184 kW (250 pk) en bij 2000 tpm een koppel van 570 Nm. Voor dagelijks gebruik is de Grand Cherokee Summit bijzonder comfortabel, ondanks zijn afmetingen en gewicht.

Dankzij zijn soepele en tegelijk nauwkeurige stuurinrichting voelt hij zich overal thuis, zelfs in de kleine straatjes van stadscentra. Op de weg is hij hemels, met een hoog comfortpeil, voorbeeldige stabiliteit en een grote bedrijfsstilte, al is het geluid van de V6 eerder meeslepend. Ook de zithouding is uitstekend met zeer goed getekende voorzetels met elektrische regeling. Helaas reageert de ophanging soms nogal bruusk op sommige snelheidsbrekers.

Buiten de gebaande wegen hebben we te maken met een rasechte terreinwagen, die ook heel moeilijk terrein aankan. De bodemvrijheid reikt tot 280 mm, de specifieke hoeken zijn uitstekend en dankzij de grote veerwegen is de motriciteit altijd verzekerd. In de maximumstand van de veerhoogte maakt de ophanging soms onaangename geluiden, maar dat is minder het geval als je niet de allerhoogste stand gekozen hebt.

Met het Select-Speed-Control systeem kun je een bepaalde rijsnelheid kiezen, en alle hindernissen nemen aan een vooropgestelde snelheid (bvb 6 km/u) met als enige taak: sturen. Tamelijk verbluffend! De versnellingsbak schakelt zacht en nauwkeurig en de sequentiële bediening via peddels aan het stuur werkt zeer aangenaam.

Tijdens onze test noteerden we een gemiddeld verbruik van 9,9 l/100 km. - LVDSL

LDR