Tesla Model X P100D

Als we Nissan de moeder aller elektrische auto’s durven noemen, dan moeten we Tesla zeker als de vader beschouwen. Nikola Tesla (1856-1947), weliswaar, de in Kroatië geboren ingenieur die de wisselstroomgenerator en de wisselstroommotor uitvond, en waarnaar het automerk Tesla vernoemd werd.

De Tesla Model X is voorzien van drie zetelrijen met telkens twee individuele zetels; de vier achterste kunnen dichtgeklapt worden om een lange vlakke laadvloer te creëren (en hij kan ook met drie zitplaatsen op de middelste zetelrij besteld worden).

Met vier portieren (waarvan de twee achterste als vleugeldeuren opgevat zijn) en een achterklep, een lengte van ruim 5 meter en een grondspeling die in functie van de rijomstandigheden kan variëren tussen 13,7 en 21,1 cm, is het dankzij zijn vierwielaandrijving een complete SUV, bovendien de enige SUV die dankzij zijn motorvermogen van ruim 600 pk in 3,1 seconden uit stilstand kan accelereren naar 100 km/u.

Vooral op snel- en andere snelle wegen is de Model X een sublieme rijmachine, die zijn belofte van een rijbereik van 565 km echter niet waarmaakt. Ons testexemplaar verbruikte 23,5 kWh/100 km, wat met zijn batterijcapaciteit van 100 kW een rijbereik van een goede 400 km toeliet. Wat voor een elektrische auto die via de Tesla Superchargers in 40 minuten voor 80% terug opgeladen kan worden, niet onaardig is. - LDR

LDR
Tags: