Jeep Wrangler 2019

de enige èchte...

Jeep heeft in zijn nomenclatuur een geschiedenis waarin een kat haar eigen jongen niet terugvindt. Van de originele MB uit 1941 via CJ’s 3 tot 10 (1949 tot 1985) en aansluitend de YJ (1987 tot 1995), TJ (1997 tot 2006) en JK (2007 tot 2018) zijn we nu uiteindelijk aanbeland bij de nieuwe Wrangler-generatie, die zowel in tweedeurs (Sport, Sahara en Rubicon) als vierdeurs Unlimited (eveneens in drie uitvoeringsniveau’s) beschikbaar is. Maar laten we het bij die laatste generatie houden...

 

De Jeep Wrangler zoals die op de officiële Europese markt aangeboden wordt (want parallel-import uit de VSA zal altijd blijven bestaan), is nagenoeg volledig op die Europese markt afgestemd. Een dieselmotor van 2,2 liter cilinderinhoud, waar de Amerikanen niet op zitten te wachten, een (weliswaar potente) benzinemotor met vier cilinders, samen goed voor een inhoud van 2 liter, waar Amerikanen op neerkijken, geen V6 benzinemotor van 3,7 liter (die wel op de Amerikaanse en andere markten buiten Europa beschikbaar is, maar niet aan onze uitstootnormen beantwoordt), en wel een nieuwe achttrapsautomaat (een handgeschakelde versnellingsbak wordt niet meer aangeboden).

Intrinsiek is de nieuwe Wrangler een achterwielaandrijver gebleven, met inschakelbare vierwielaandrijving. Met keus tussen twee systemen: Command-Trac bij de Sport en de Sahara, en het iets meer gesofisticeerde Rock-Trac bij de Rubicon. Maar neem van mij aan: met Command-Trac kom je in het dagelijkse leven even ver... Een verbetering is alleszins de loskoppelbare antirolstang vooraan, die nu elektrisch bediend kan worden. De TJ die we in 1998/99 een tijdlang in langeduurtest hadden beschikte ook over die ontkoppelbare antirolstang, maar dat loskoppelen ging wel gepaard met enkele kwartiertjes gesleutel en daarbijhorend gevloek. De elektrische ontkoppeling ervan is kinderspel en een meer dan aangenaam alternatief.

De hellingshoek van de voorruit is omwille van de stroomlijn geoptimaliseerd, maar de voorruit kan nog altijd vrij eenvoudig op de motorkap neergeklapt en vastgemaakt worden, waarbij de verbindingsbalk tussen de centrale rolbeugel en de voorruitbeugel op zijn plaats blijft, en bij een eventuele (en altijd ongewenste) koprol de nodige bescherming blijft bieden.

Voortaan zijn er ook drie verschillende daktypes: het Sky-dak, een elektrisch over de volledige lengte van het dak openrolbaar stoffen dak, de Sunrider-kap (die nog altijd tamelijk omslachtig verwijderd kan worden), en de Freedom-Top, een in drie delen verwijderbare hardtop waarvan de panelen in de koffer vervoerd kunnen worden, een handige voorziening mocht het zonnige weer onderweg omslaan.

Tijdens de kennismaking met de nieuwe Wrangler hadden we op de stuurinrichting geen opmerkingen, maar bij een langere test in eigen land bleek het sturen toch een ergerlijke onnauwkeurigheid te manifesteren, die wellicht op onze bochtige Ardeense wegen mee kon veroorzaakt zijn door de hoogte van de banden, wat nu eenmaal eigen is aan een voertuig dat terreincapaciteit hoog in het vaandel voert.

Al bij al dus: hoedje af voor Jeep, dat er in tegenstelling tot andere gevestigde offroadmerken wel in geslaagd is de looks en de terreincapaciteiten van zijn Wrangler te koppelen aan hedendaagse uitstootnormen en veiligheidsvoorzieningen! - LDR

LDR
Tags: