Dodge Ram

vanaf nu officieel ingevoerd

We kennen allemaal de grote Amerikaanse pickups, die op de Noord-Amerikaanse markt al decennialang marktleider zijn, de Ford F150 op kop, gevolgd door Chevrolet/GMC Sierra/Silverado en vervolgens de Dodge Ram. In oktober 2017 creëerde FCA (Fiat/Chrysler Automobiles) de firma Klintberg & Way Automotive, met maatschappelijke zetel in Lugano (CH), die tot doel heeft de merken Dodge en Ram officieel in Europa te importeren. De wagens komen aan in Zweden, waar ze aangepast worden aan de Europese normen. De voertuigen krijgen hier een garantie mee van 2 jaar/100.000 km.

 

Om kennis te maken met de nieuwe Dodge Ram 150 van de vijfde generatie, moesten we naar Stockholm. Het is een zeer luxueuze en bijzonder goed uitgeruste pick-up, met een achttrapsautomaat en - in optie - een pseudo-dynamische pneumatische ophanging, een infotainmentsysteem met 7-duimsscherm van de laatste generatie en een Harman Kardon Premium audio-installatie met 19 luidsprekers.

Onze eerste kennismaking vond plaats op een snelheidspiste, met de luxueuze Laramie-uitvoering: luchtvering, uiterst comfortabele zetels met elektrische regeling, goede stuurpositie, uitstekend uitzicht. Wel kunnen de grote buitenspiegels af en toe het zicht belemmeren, vooral in korte bochten. Ondanks zijn vermogen van 395 pk is de motor bijzonder stil. De pneumatische ophanging levert uitstekend werk en beperkt de rolneiging. De grote 4x4 blijkt zich zeer dynamisch te gedragen, is gemakkelijk te besturen, zelfs in snelle bochten waar de limiet van de adhesie bijna bereikt wordt.

Op onverhard is hij zoals alle pick-ups gehandicapt door zijn lange wielbasis en overrijhoek, maar ook door aanvalshoek en de versies met treeplanken nog des te meer. Er treedt ook vrij snel verlies aan adhesie op, maar dat is wellicht te wijten aan de wegbanden waarmee de wagens uitgerust waren. Al zijn ook de veerwegen tamelijk kort voor stevig terreinwerk. Maar de eerste roeping van een pick-up is het vervoeren van lading (de Ram kan 1100 kg in zijn laadbak vervoeren), en dat doet hij met groot comfort en een hoog veiligheidsniveau.

De prijzen van de Crew Cab versie gaan van 65.328 € (Bighorn) tot 82.217 € (Limited, de meest luxueuze). De «Off-Road» versie is een Laramie Black Crew Cab, 72.273 €. Naast HDC beschikt die ook over uitrusting die hem beschermt tegen schade in het terrein.

Qua verbruik kondigt de constructeur een gemiddelde van 13,6 l/100 km aan, maar tijdens de kennismakingstest noteerden we een gemiddeld verbruik van bijna 20 l/100 km. - LVDSL

LDR
Tags: