Iemand nog een beetje Mokka…?

Het dashboard bestaat uit twee aanraakgevoelige schermen
Het dashboard bestaat uit twee aanraakgevoelige schermen
  • Het dashboard bestaat uit twee aanraakgevoelige schermen
  • De Mokka-e heeft een rijbereik van 324 kilometer (WLTP)
  • Vizor, voortaan de nieuwe snuit van het ganse Opel-gamma, met radiatorrooster, koplampen en het merklogo in één geheel, beschermd achter een kunststof “vizier“

Tussen de Crossland en de Grandland was de Opel Mokka van de vorige generatie niet meer echt op zijn plaats, maar kijk: hij is uit zijn as herrezen! Al is behalve de naam alles er nieuw aan: in die mate dat het de voorloper is van een nieuwe dynamische Opel-generatie. Met een zeer kenmerkende snuit: de Vizor bestrijkt de volledige breedte van de frontpartij van het voertuig, met een structureel beperkt aantal onderdelen.

Naast de nieuwe Mokka-e met elektromotor (100 kW/136 pk en 260 Nm koppel), lanceert Opel meteen ook de Mokka met aanzienlijk geëvolueerde verbrandingsmotoren. Ondanks zijn compacte afmetingen (hij is slechts 4,15 m lang) manifesteert zich een zeer krachtig karakter dankzij korte overhangen en een (letterlijk) grote voetafdruk. De nieuwe Mokka is het eerste model van Opel met een nieuw gezicht en de nieuwe digitale boordplank: Opel Vizor vooraan en Opel Pure Panel op het dashboard, dat twee grote schermen integreert. Om de aandacht van de bestuurder bij de weg te houden, hebben de Opel designers er toch aan gehouden om voor essentiële functies klassieke bedieningsknoppen te behouden.

Democratische technologische vernieuwing

De nieuwe Mokka bevestigt de Opel-traditie: technologieën uit de hogere prijsklasse beschikbaar stellen aan een breder publiek. In dit geval gaat het bijvoorbeeld over ACC (intelligente cruise control), Active Lane Positioning (actieve rijvakbeheersing), maar ook het verlichtingssysteem met actieve antiverblindende verlichting Intellilux LED. Alle versies van de Mokka zijn standaard voor- en achteraan uitgerust met LED verlichting, een elektrische handrem en verkeersbordherkenning. Een panoramische achteruitrijcamera (180°) is eveneens beschikbaar, net als automatische parkeerfunctie. De frontale aanrijdingsverwittiging met automatische remfunctie en voetgangersdetectie werkt vanaf 5 km/u, en kan bij een snelheid tot 30 km/u het voertuig volledig tot stilstand brengen. Bij hogere snelheden wordt de snelheid zoveel mogelijk verminderd en moet de bestuurder zelf krachtig het rempedaal intrappen.
De nieuwe Mokka is gebouwd op het nieuwe CMP platform (Common Modular Platform) van de PSA Groep, dat verschillende motorisaties toelaat, zowel volledig elektrische als verbrandingsmotoren. Voor de Mokka heeft Opel voor de twee uitersten gekozen, en laat het (voorlopig?) de hybride en oplaadbare hybride aandrijflijnen ongemoeid.

Nieuwe motoren: zuinig en krachtig

De nieuwe benzine- en dieselmotoren bieden vermogens tussen 74 kW (100 pk) en 96 kW (130 pk).
De 1.2 Turbomotor van het instapmodel (74 kW/100 pk) biedt met zijn handgeschakelde zesversnellingsbak en zijn koppel van 205 Nm al meteen rijplezier. Zijn gemiddeld verbruik (NEDC) bedraagt 4,6 l/100 km bij een CO2-uitstoot van 104 g/km.
De eveneens direct ingespoten driecilinder 1.2 Turbomotor van 96 kW/130 pk en een koppel van 230 Nm garandeert uiteraard nog betere prestaties. Met de handgeschakelde zesversnellingsbak bedraagt zijn verbruik (NEDC) 4,5 l/100 km bij een CO2-uitstoot van 103 g/km. Met de achttrapsautomaat (met standaard schakelpeddels aan het stuur) wordt dat respectievelijk 4,8 l/100 km en 111 g/km.
Naast beide drieciinder benzinemotoren is ook een viercilinder 1.5 diesel van 81 kW/110 pk beschikbaar met een koppel van 250 Nm, met handgeschakelde zesversnellingsbak. Zijn gemiddeld verbruik (NEDC) bedraagt 3,8 l/100 km bij een CO2-uitstoot van 100 g/km. Voor een optimale behandeling van de uitlaatgassen zijn de katalysator, het AdBlue injectiesysteem en de deeltjesfilter in een compact geheel zo dicht mogelijk bij de motor gemonteerd.

Wie gewonnen is voor elektrische aandrijving kan kiezen voor de Mokka-e. De elektrische motor ontwikkelt een vermogen van 100 kW/136 pk waarbij het koppel van 260 Nm al meteen van bij het vertrek beschikbaar is. Sterke punten van de Mokka-e: reactiviteit, handelbaarheid en dynamiek. Aan 9,1 seconden heeft hij genoeg om uit stilstand te accelereren naar 100 km/u, 3,7 seconden van 0 naar 50 km/u. Daarbij heeft de bestuurder keuze tussen drie rijmodi: Normal, Eco en Sport. Volgens WLTP2 heeft de Mokka-e een rijbereik van 324 km. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 150 km/u om het rijbereik en de batterijstatus te vrijwaren.
Op een snellaadpaal van 100 kW gelijkstroom volstaan 30 minuten om de batterij door middel van de standaard bijgeleverde laadkabel tot 80% op te laden. Wallbox, snellaadstation of laadkabel voor een gewoon stopcontact: de Mokka-e is er helemaal klaar voor. Daarenboven is de batterij gedekt door een garantie van 8 jaar/160.000 km.

Er is keus tussen verschillende zesvoudig regelbare stoelen in de Mokka. Bekleed met Alcantara voor een sportief gevoel, of volledig in leder. Summum is de met geperforeerd leder beklede verwarmde zetel met massagefunctie voor de chauffeur.
Smartphones kunnen via inductie in de centrale console vooraan opgeladen worden.
In de uitvoering GS Line biedt Opel de Mokka in sportief livrei aan, met rode deurstijlen, een matzwarte Vizor, specifieke sierelementen op het koetswerk, zwarte in plaats van chroomkleurige logo’s, een unieke (voor)zetelbekleding, rode boordplank, zwarte lichtmetalen velgen, een tweekleurig dak en een zwarte hemelbekleding. - MH

Benzineversies vanaf 22.600€ (BTW in),
Mokka-e vanaf 32.600€ (BTW in).
De productie start nog in 2020, leveringen vanaf eerste kwartaal 2021

LDR
Tags: