DAKAR 2021

DE TERUGKEER VAN LAND ROVER

Veertig jaar na de overwinning van een Range Rover in de derde editie van de Dakar Rally in 1981(ook de eerste Dakar in 1979 werd door een Range Rover gewonnen!), knoopt de britse constructeur opnieuw aan met de meest exotische rally ter wereld, door twee Defenders als assistentievoertuigen ter beschikking te stellen van het team BRX (Bahrain Raid Xtreme), die als snelle interventiewagens zullen ingezet worden.
De twee Defender 110-modellen begeleiden de twee coureurs (de Fransman Sébastien Loeb, negenvoudig wereldkampioen rally met twee Dakar-titels op zijn naam, en de Spanjaard Nani Roma), het medisch personeel en de technici van het team tijdens dit loodzware evenement, 13 dagen, 12 etappes en 7.646 kilometer lang
Deze productiemodellen rijden mee met Bahrain Raid Xtreme (BRX), een nieuw en ambitieus team dat gesteund wordt door Prodrive.
De exemplaren in Indus Silver worden aangedreven door een P400-benzinemotor uit de Ingenium-familie, een 400 pk sterke zes-in-lijn van Land Rover die bijgestaan wordt door mild hybrid-technologie. Verder zijn ze uitgerust met het Explorer Pack, dat een Expedition-imperiaal, een verhoogde luchtinlaat, wielkastbescherming en een buiten aan de zijkant gemonteerde accessoiredrager omvat. Een uitklapbare dakladder biedt dan weer vlotte toegang tot een dakkoffer, waarin een deel van de vereiste uitrusting voor BRX wordt vervoerd.
In zijn ondersteunende rol wordt de Defender, en zijn naam als expeditievoertuig, tot in het extreme op de proef gesteld door het technische team. Met een maximaal laadvermogen van 900 kg en een maximale daklast van 168 kg zijn beide wagens ideaal voor de vracht en voorraad die ze moeten vervoeren. De geavanceerde Terrain Response 2-technologie, die met Configurable Terrain Response een wereldprimeur omvat, laat de bestuurders hun auto dan weer tegelijk op hun rijvoorkeuren en op de moeilijke omstandigheden afstemmen

LDR