FORD F-150

DE 15de GENERATIE!

Het goudhaantje in het Ford-gamma is zonder enige twijfel de pick-up F-150, oorspronkelijk uitgebracht in 1948 en nu, 72 jaar later, aan zijn vijftiende generatie toe. De pick-up, die sinds 1959 ook met vierwielaandrijving gemaakt wordt, is al tientallen jaren niet enkel de bestverkopende pick-up van het merk, maar op de Amerikaanse markt zelfs het meest verkochte voertuig, alle merken en modellen in overweging genomen, met jaarlijkse verkoopcijfers die het miljoen exemplaren benaderen!

Omdat de voorganger ervan (1941-1948) eenvoudigweg “Pick-Up“ genoemd werd en afgeleid was van een personenwagen, werd de eerste generatie F-150 op een volledig nieuw frame ontwikkeld. In zijn basisversie werd hij aangedreven door een zescilinder in lijn motor van 3,7 liter, goed voor een vermogen van 95 pk (maar de optionele V8-motoren ontwikkelden amper enkele pk’s meer).

Pas voor modeljaar 2004 werd nogmaals een volledig nieuw platform ontwikkeld, dat nog altijd dienst doet. In 2015 werd het gewicht van de F-150 met +/- 350 kg verminderd, door een aantal koetswerkpanele in staal te vervangen door aluminium. Ook de basismotoren evolueerden van dikke V8’s met cilinderinhouden van dikijls veel meer dan 5 liter, naar een V6 van 3,5 liter, waarvan de actuele Ecoboost-versie met dubbele turbo een vermogen van 450 pk ontwikkelt. Die motor is gekoppeld aan een tientrapsautomaat. Dat vertaalt zich in een gemiddeld verbruik (gebaseerd op de Amerikaanse rijomstandigheden) van … 15,7 l/100 km.

De Raptor-versie van de nieuwe F-150 (zie foto’s) is uitgerust met “Heavy Duty“ schokdempers met een lengte van 60 cm (de grootste bij deze categorie van pick-ups) en een diameter van bijna 8 cm.

Standaard staat de F-150 Raptor op banden met een diameter van 35 of 37 duim. Dat leidt tot een bodemvrijheid van 33 cm, met de grootste bandenmaat zelfs 35 cm vooraan en 38 cm onder de achteras. Het laadvermogen bedraagt 635 kg, het maximaal aanhangergewicht 3700 kg.

Voor gebruik buiten het asfalt heeft de bestuurder keuze uit een programma met 7 verschillende rijmodi, die zowel de stuurinrichting beïnvloeden als de transferbak, de stabiliteitscontrole, de schokdemping, het gaspedaal en de versnellingsbak.

Net als voor de Bronco is momenteel niet geweten of de F-150 via het officiële dealernet op de Europese markt verdeeld zal worden (maar die kans is klein). In de Verenigde Staten draagt de F-150 een prijskaartje vanaf 36.035 $ (+/- 30.000 €).

LDR