Opel Mokka-e

Eerste kennismaking

De Opel Mokka, opvolger van de Mokka en de Mokka X, wordt gebouwd op het CMP platform dat gemeenschappelijk is met de andere merken van de PSA-groep (die intussen uitgebreid is met de merken van Fiat Chrysler Automobiles, onder de nieuwe groepsnaam Stellantis). De Mokka wordt in eerste instantie als volledig elektrisch model gelanceerd.

In dezelfde klasse als de Peugeot 2008, DS3 Crossback en toekomstige Citroën C3 Aircross, onderscheidt de Mokka zich van zijn halfzussen door een meer op Duitse leest geschoeide boordplank, een geslaagde combinatie van digitaal dashboard en klassieke bedieningsknoppen, en een lagere zitpositie waardoor je je meer door het koetswerk omringd voelt.

Net zoals zijn halfzussen, die in dezelfde fabriek gefabriceerd worden, heeft de mokka een ruim en comfortabel interieur dat plaats biedt aan vier volwassenen, met een vijfde zitplaats centraal op de achterbank die zoals altijd in deze categorie nogal krap is.

Rijden met de kleine elektrisch aangedreven SUV is bijzonder vloeiend en stil; bijna geluidloos dus, op het lawaai van het bandencontact met het wegdek na, dat tamelijk luidruchtig in het interieur doordringt.

Tijdens deze eerste kennismaking van 20 km secundaire wegen, 5 km stadsdoortocht en 20 km autosnelweg, noteerden we een verbruik van bijna 25 kWh/100 km. Behoorlijk meer dan het aangekondigde elektriciteitsverbruik volgens de WLTP testcyclus. Dat vraagt om verificatie tijdens een uitgebreide test.

LDR