NIEUWE RANGE ROVER

MODERN, VERFIJND, TERREINVAARDIG

De 5de generatie Range Rover vestigt nieuwe normen op het gebied van moderne luxe door klanten meer raffinement, keuze en personaliserings-mogelijkheden te bieden dan ooit tevoren. 

De Range Rover is de originele luxe-SUV en staat al vijftig jaar aan de top van zijn segment door sereen comfort en evenwicht te combineren met onstuitbare capaciteiten.
Met een gamma efficiënte ‘mild hybrid’- en ‘plug-in hybrid’-aandrijvingen en een zuiver elektrische Range Rover die het gamma in 2024 zal vervoegen, voelt de nieuwe Range Rover zich in elke omgeving thuis. En dan hebben we het nog niet over de keuze tussen vier, vijf of zeven plaatsen voor de koetswerken met standaard en verlengde wielbasis.

De twee innovatieve PHEV-aandrijvingen (Extended Range Plug-in Hybrid, beschikbaar vanaf 2022) reduceren de CO2-uitstoot tot minder dan 30 g/km en bieden een zuiver elektrisch rijbereik tot 100 km (WLTP),of 80 km in de praktijk. Daarmee kunnen doorsnee Range Rover-klanten tot 75 procent van hun ritten zuiver elektrisch afleggen6.
De nieuwe luxe-SUV is verkrijgbaar in de uitrustingsniveaus SE, HSE en Autobiography. Een First Edition, afgeleid van de Autobiography en met een unieke uitrusting, zal in het volledige eerste productiejaar verkrijgbaar zijn. Deze variant is exclusief leverbaar in de afwerking Sunset Gold Satin, evenals vier andere koetswerkkleuren. De koetswerkversies Standard Wheelbase (SWB) en Long Wheelbase (LWB) zijn verkrijgbaar met vijf zetels, terwijl kopers van de nieuwe Range Rover LWB ook voor een derde rij kunnen opteren, om zo met een volwaardige 7-zitter maximaal zeven volwassenen in alle comfort te vervoeren. 

De nieuwe Range Rover wordt gedefinieerd door drie lijnen die men in alle generaties kan terugvinden: de aflopende daklijn, de uitgesproken gordellijn en de oplopende drempellijn. Deze vertrouwde kenmerken gaan hand in hand met de typische korte vooroverhang en een opvallende nieuwe bootachterkant, compleet met praktische tweedelige achterklep, om een elegant profiel met de vertrouwde uitstraling van Range Rover te creëren.

Het Active Noise Cancelling-systeem van de derde generatie controleert de trillingen van de wielen en de geluiden van de banden en de motor, die in het interieur doordringen en genereert een “antigeluid“ dat via de 35 luidsprekers van het systeem wordt afgespeeld. Voorbeelden daarvan zijn twee luidsprekers met een diameter van 60 mm in de hoofdsteunen voor elk van de vier volwaardige zetels, die persoonlijke stille zones creëren die vergelijkbaar zijn met het effect van een hoogwaardige hoofdtelefoon.

In 1992 was de Range Rover de eerste luxe-SUV met een elektronische luchtvering. De nieuwe Range Rover zet die destijds baanbrekende benadering voort met Dynamic Response Pro en een vooruitstrevende ophanging die gebruikmaakt van eHorizon-navigatiegegevens om de weg te lezen en de ophanging voor te bereiden om zo een onberispelijke respons te verzekeren. 
De intelligente technologie werkt ook samen met de adaptieve snelheidsregelaar met Steering Assist om koetswerkbewegingen als gevolg van plotse snelheidswijzigingen te neutraliseren. De volledig onafhankelijke ophanging draagt bij tot het luxueuze rijcomfort en beschikt over de allereerste vijfpuntsachteras van Land Rover, die het interieur beter dan ooit beschermt tegen oneffenheden, dankzij geavanceerde luchtveren.
De nieuwe Range Rover is ook de eerste Land Rover met elektrisch bekrachtigde deuren4 met een geïntegreerde gevarendetectie en antiklembeveiliging, die zijn 'Soft Door Close'-functie versterken. De vier passagiersdeuren worden elektrisch bediend (ook via het Pivi Pro-scherm) voor een elegante in- en uitstap in elke situatie, ook bij hoeken tot 10 graden op het terrein. Dankzij de geavanceerde gevarendetectie kunnen de deuren automatisch pauzeren tot de deur vrij is. De praktische tweedelige achterklep, die al sinds 1970 een typisch Range Rover-kenmerk is, werd voor 2021 geüpdatet met een reeks nieuwe technologieën die de veelzijdigheid en het gebruiksgemak ten goede komen.

De vijfzitsmodellen beschikken over een nieuwe, automatisch inklapbare bagageafdekking. Die combineert de functionaliteit van een stijve afdekking met het gemak van een uitschuifbaar design. Ze trekt zich elegant terug wanneer de bovenste achterklep wordt geopend om een onbeperkt toegang te bieden tot de laadruimte zonder dat men de onderste achterklep hoeft te openen. 

De nieuwe Range Rover behoudt zijn innovatief karakter met tal van technologieën die het gebruiksgemak, de efficiëntie, het raffinement en de veiligheid ten goede komen. 
Land Rovers nieuwste elektrische voertuigarchitectuur (EVA 2.0) is de voornaamste hefboom en omvat SOTA-updates (Software-Over-The-Air) voor meer dan zeventig elektronische modules. Zo zal de nieuwe Range Rover voortdurend evolueren, verbeteren en up-to-date blijven naarmate hij ouder wordt. 
De nieuwe Range Rover tilt de bekroonde Pivi Pro-infotainmenttechnologie van Land Rover naar een hoger niveau met het grootste aanraakscherm ooit. Het 13,1” grote en gebogen zwevende scherm belichaamt de architecturale lichtheid van het interieur met een minimalistisch framedesign. Het verzekert een intuïtieve bediening van alle belangrijke functies en gebruikt de nieuwste consumententechnologie om een smartphone-interface aan te bieden in combinatie met handige fysieke schakelaars voor de klimaatregeling.
Voor het eerst in een Land Rover geeft het centrale scherm haptische feedback wanneer klanten het scherm aanraken en indrukken. Op deze manier krijgen gebruikers een voelbare bevestiging zonder dat ze naar het scherm hoeven te kijken, waardoor ze hun blik minder van de weg moeten afwenden. Zo wordt Pivi Pro nog intuïtiever. 
De achterpassagiers kunnen genieten van een nieuw entertainmentsysteem voor de achterpassagiers (RSE), met verstelbare HD-aanraakschermen van 11,4” op de achterkant van de voorste rugleuningen. Ze kunnen onafhankelijk worden bediend en ondersteunen de verbinding van de meeste toestellen met een HDMI-poort, terwijl achterpassagiers dankzij de wifi-hotspotfunctie onderweg kunnen genieten van smart-tv-entertainment. De 8” grote Rear Seat Touchscreen Controller9 in de centrale armsteun van de Executive Class-achterzetels biedt een snelle en intuïtieve controle voor de perfecte zitpositie en tilt de luxueuze ervaring op de achterbank naar een hoger niveau.  

Bestuurders kunnen de nieuwe Range Rover zelfs van buitenaf aansturen met Remote Park Assist, dat wordt bediend via een smartphone-app. Zo kan de luxe-SUV in en uit parkeerplaatsen manoeuvreren terwijl de bestuurder de voortgang in de buurt in het oog houdt. Ideaal om smalle plaatsen in de stad in of uit of door poorten te rijden.

Het vlaggenschip van de Land Rover-familie beschikt over geavanceerde hardware- en softwaresystemen die in perfecte harmonie samenwerken dankzij de nieuwe MLA-Flex-koetswerkarchitectuur. Die ongeëvenaarde dynamische capaciteiten worden beheerd door Land Rovers Integrated Chassis Control-systeem, dat diverse geavanceerde technologieën aanstuurt om de dynamiek van de wagen voor elke kilometer van elke rit aan te passen om de rijeigenschappen preventief en reactief te verfijnen.
Elke nieuwe Range Rover beschikt over vierwielbesturing voor een moeiteloos rijgedrag met een hogere stabiliteit bij hoge snelheden en een betere wendbaarheid bij lage snelheden. Zo voelt hij zich even goed thuis op open wegen als in smalle stadsstraten. 
De elektrisch bediende achteras biedt een stuurhoek tot zeven graden. Bij lage snelheden draaien de achterwielen in de tegengestelde richting van de voorwielen om de nieuwe Range Rover een draaicirkel van minder dan 11 meter te geven, de kleinste van alle Land Rovers tot nog toe. Bij hogere snelheden draait de achteras mee met de voorwielen voor meer stabiliteit en comfort. 

De volledig onafhankelijke luchtvering beschermt het interieur beter dan ooit tegen onvolkomenheden in het wegdek voor een sereen evenwicht op elk moment. Ze combineert toonaangevende luchtveervolumes met schokdempers met twee kleppen, die allemaal worden beheerd door de intern ontwikkelde regelsoftware Adaptive Dynamics. 

De intelligente vierwielaandrijving (iAWD) wordt aangestuurd door het 
Intelligent Driveline Dynamics-systeem (IDD) van Land Rover, dat de grip en bestuurdersinput honderd keer per seconde controleert om het koppel te verdelen over de voor- en achteras en over de twee achterwielen, voor een optimale tractie op de weg en het terrein. 

Elke Range Rover beschikt ook over een actief sperdifferentieel achteraan. Dat optimaliseert de tractie van de achteras in snel genomen bochten, op gladde ondergronden en bij grote wieluitslagen op het terrein, wat de capaciteiten en het vertrouwen van de bestuurder ten goede komt.

Al deze technologieën sturen gegevens naar Land Rovers Terrain Response 2-systeem, dat de diverse chassissystemen benut om automatisch de perfecte instellingen voor de omgeving te bieden, dankzij de keuze uit zes rijmodi die het werk van de bestuurder op alle terreinen minimaliseren. Bij wijze van alternatief kan de bestuurder de meest geschikte instelling ook manueel selecteren of Configurable Terrain Response gebruiken om het chassis op maat af te stellen.

De nieuwe Range Rover behoudt zijn moeiteloze prestaties met een compleet gamma geavanceerde zes- en achtcilindermotoren. Als speerpunt van Land Rovers ‘Reimagine’-strategie zal in 2024 een zuiver elektrisch model worden toegevoegd aan het gamma en zal de Range Rover voor het eerst volledig emissievrij rijden.  
Daarnaast biedt de nieuwe Range Rover vanaf 2022 geëlektrificeerde prestaties met keuze uit nieuwe oplaadbare hybridemotoren (PHEV) met een groter rijbereik, de P440e en P510e, alsook de nieuwste ‘mild hybrid’-versies (MHEV) van de P400 Ingenium-benzinemotoren en de D250-, D300- en D350-dieselmotoren. Een krachtig nieuw benzinevlaggenschip, de P530 Twin Turbo V8, levert meer raffinement en prestaties en is 17 procent zuiniger dan de vorige Range Rover V8.
De nieuwe PHEV-versies met groter rijbereik combineren het inherente raffinement van Land Rovers zescilinder-benzinemotor-in-lijn uit de Ingenium-familie met een lithium-ionbatterij van 38,2 kWh (bruikbare capaciteit van 31,8 kWh) en een 105 kW sterke elektromotor geïntegreerd in de transmissie. Daarmee kan de auto tot 100 kilometer fluisterstil en zuiver elektrisch rijden. Met zijn onmiddellijk beschikbare elektrische koppel accelereert de nieuwe P510e van 0 naar 100 km/u in 5,6 seconden.
De PHEV’s kunnen tot 140 km/u elektrisch rijden en stellen klanten in staat om de nieuwe Range Rover voor de meeste ritten in de stad en op het platteland als een zuiver elektrische wagen te gebruiken. De totale CO2-uitstoot bedraagt minder dan 30 g/km. Daarmee kunnen doorsnee Range Rover-klanten tot 75 procent van hun ritten zuiver elektrisch afleggen als ze elke rit beginnen met een volle batterij. Dankzij de uitgekiende batterijlay-out onder de wagen en in de wielbasis blijven zowel de bagageruimte als de terreincapaciteiten intact.
De benzine- en dieselzescilinders beschikken over de nieuwste MHEV-technologie met 48V-batterij, die energie recupereert die normaal verloren gaat tijdens het vertragen en remmen om zo het brandstofverbruik te drukken. De geïntegreerde startmotor verzekert een alertere en meer verfijnde werking van het stop-startsysteem en biedt extra ondersteuning bij het accelereren.

De nieuwe Range Rover zal exclusief worden gebouwd in de productievestiging van Solihull (Verenigd Koninkrijk), op een hypergeavanceerde productielijn in het gebouw waar ooit de eerste Land Rovers werden gebouwd. Het historische gebouw is de spirituele thuisbasis van Land Rover en werd heruitgevonden als een nieuw en ultramodern centrum voor de Range Rover-productie. Dat toont aan hoe de onderneming haar erfgoed beschermt.
De Nieuwe Range Rover is in België verkrijgbaar vanaf € 123.800.

LDR