SUZUKI

gloednieuwe S-CROSS

De S-CROSS, een SUV die ten opzichte van zijn voorganger de lat andermaal hoger legt op vlak van verbruik, vermogen en vierwielaandrijving. Hij beschikt verder over de nieuwste veiligheidsfuncties en communicatietechnologie. 

Zijn radiatorrooster in zwarte pianolak biedt de wagen een dynamische, krachtige uitstraling en is een aanvulling op de stijlvolle LED-lichtunits voor- en achteraan. De hoekige wielkasten rondom, in combinatie met de zilverkleurige randen, verhogen visueel het SUV-karakter van deze nieuwe S-CROSS. 
Het hart van de S-CROSS is de koppelrijke 1,4-liter BOOSTERJET turbomotor met directe inspuiting en 48V SHVS mild hybride systeem, wat de wagen zuinig en krachtig maakt. Met daarnaast het ALLGRIP SELECT 4x4-systeem, een 9-inch audiodisplay en een breed gamma geavanceerde veiligheidstechnologieën.
Het imposante uiterlijk met het radiatorrooster in zwarte pianolak maakt meteen indruk. Op deze ruimbeten grille zorgt het merkembleem in een chroombalk voor een esthetisch geslaagde look. Zowel voor- als achteraan komen zilverkleurige afwerkingsdetails die de nieuwe S-CROSS een agressief kantje geven. Lichtunits met ledtechnologie voor en achter ogen stijlvol, terwijl de hoekige wielkasten de flanken een vertrouwd design geven dat het nodige dynamisme uitstraalt.

Interieur
Zowel de grote voorruit als het panoramische zonnedak zorgen binnenin voor een ruimtelijk gevoel en een comfortabele sfeer. Het brede instrumentenpaneel maakt gebruik van een driedimensionaal ontwerp, wat het een premium uitstraling biedt. Het interieur voelt hightech aan dankzij elementen zoals het 9-inch audioscherm, de draadloze smartphoneconnectiviteit die eveneens voertuiginformatie deelt en de ALLGRIP SELECT-knop op de console. 
De nieuwe S-CROSS is voldoende ruim voor 5 volwassenen en biedt bovendien veel bagageruimte. Het zitcomfort voor de passagiers voorin gaat niet ten koste van de ruimte en het comfort achterin. De passagiers achter kunnen zelfs de stand van de rugleuning instellen om nog meer ontspannen te zitten. 
De asymmetrisch (60/40) ingedeelde achterbankleuning en de modulair verstelbare bagageruimte maken het gemakkelijk om de meest uiteenlopende bagage mee te nemen in de ruim bemeten kofferruimte van 430 liter (gemeten volgens de Duitse VDA-norm. 

K14D, 1.4 BOOSTERJET motor
De S-CROSS wordt aangedreven door een koppelrijke 1,4-liter BOOSTERJET turbomotor met directe inspuiting. De turbocompressor met intercooler blaast de inlaatlucht onder druk in de cilinders, waardoor het motorkoppel bij lage toerentallen wordt geoptimaliseerd. Het directe injectiesysteem verbetert de dosering, de timing en de inspuitdruk van de brandstof voor nog betere prestaties en een lager brandstofverbruik. Dankzij de elektronisch gestuurde variabele kleptiming (VVT), de gekoelde uitlaatgasrecirculatie (EGR) en hoge compressieverhouding wordt de motor nog efficiënter.
Bovendien is de motor voorzien van een 48V SHVS mild hybrid systeem. In normale rijomstandigheden verlaagt het systeem het brandstofverbruik door het vermogen van de verbrandingsmotor te beperken en dit te compenseren met de elektromotor. Wanneer het systeem detecteert dat de bestuurder snel wil accelereren, zorgen torque-fill control en torque boost voor een snellere respons, extra soepelheid en een vlottere acceleratie.

ALLGRIP SELECT 
Dankzij vier eenvoudig in te schakelen rijmodi (Auto, Sport, Snow en Lock) kan de 4x4-stand gekozen worden die het best bij de rijomstandigheden aansluit. Het elektronisch gestuurde 4x4-systeem past de hoeveelheid koppel aan die aan de achterwielen wordt geleverd en regelt het ESP®, het motorvermogen, de stuurbekrachtiging en andere systemen aan boord om de vier rijmodi te realiseren.

Suzuki Safety Support
De nieuwe S-CROSS beschikt over Suzuki Safety Support, waarbij gebruik wordt gemaakt van camera's en sensoren om te helpen bij het rijden en de veiligheid.
Dual Sensor Brake Support (DSBS): Bij voorwaarts rijden detecteren de camera en de lasersensor of er potentieel gevaar is voor een aanrijding met een ander voertuig of een voetganger. Wanneer nakend impact wordt gedetecteerd, geeft DSBS een waarschuwing of remt het de wagen - al naargelang de situatie - automatisch af.
Adaptieve cruise control met stop & go: De adaptieve cruise control biedt in combinatie met de automatische zesversnellingsbak ook een stop & go-functie. Hij versnelt en vertraagt de wagen en houdt daarbij altijd de ideale veiligheidsafstand tot de voorligger. Stop & go kan de auto desgevallend volledig tot stilstand brengen. Het systeem zal vervolgens de voorligger weer volgen wanneer die binnen de 2 seconden opnieuw in beweging komt, bijvoorbeeld in fileverkeer. 
360° View camera: Het 360° overzicht zorgt voor extra veiligheid en rijgemak. Vier camera's (voor, achter en op de flanken) bieden een volledige 3D-weergave van de omgeving zodat de bestuurder veilig kan manoeuvreren.  
Bijkomende Suzuki Safety Support systemen: Lane Departure Warning, Traffic Sign Recognition, Lane Departure Prevention, Weaving Alert, Blind Spot Monitor, Hill Hold Control en Rear Cross Traffic Alert.

Prijzen op de Belgische markt vanaf 24.699€.

LDR