4x4 van het Jaar 2018

een uitmuntende oogst

Toen we destijds met de verkiezing van de 4x4 van het Jaar begonnen, was de keuze beperkt tot enerzijds enkele terreinwagens, anderzijds enkele pick-ups, waarvan het marktaandeel ten opzichte van de ganse automobielmarkt verwaarloosbaar was.

Nu, 25 jaar later, zijn SUV’s niet meer uit ons straatbeeld weg te denken. In bepaalde segmenten halen ze een marktaandeel van meer dan 30% en er is geen enkel segment, van de kleinste stadswagens tot de meest luxueuze limousines, waarin zich geen SUV in de strijd werpt.

Nooit is de automobielmarkt zoveel veranderd als in die voorbije 25 jaar, en er staat ons in de komende jaren nog heel wat te wachten.

2018 wordt dan ook een heel boeiende jaargang, en de winnaars in de verschillende categorieën van onze verkiezing, zijn daar al een duidelijk voorbeeld van.

 

Zoals de voorgaande jaren is de verkiezing verdeeld in 7 categorieën, omdat er enkele in twee prijsklassen opgedeeld werden om een objectieve beoordeling mogelijk te maken.

 

CROSSOVER

Crossovers zijn personenwagens met het gebruiksgemak van een SUV, zoals hogere zit- en instaphoogte dan bij een gewone berline of break, maar zonder de terreinwaardigheid van een SUV en meestal ook zonder vierwielaandrijving, al beschikken sommige onder hen wel over elektronische rijhulpmiddelen die hun tractie op moeilijk berijdbare ondergrond verbeteren.

Omdat ook autojournalisten geen appelen met peren kunnen vergelijken, is deze categorie opgedeeld in twee prijsklassen.

 

Bij de Crossover A met de lagere prijskaartjes ging de derde plaats naar de Seat Arona, met 73,33% van de punten. Tweede werd de Mazda CX-3 met 75,56% van de punten, en de overwinning ging met 76,67% van de punten naar de Citroën C3 Aircross.

 

In de duurdere categorie Crossover B, waarin alle deelnemende wagens voorzien waren van vierwielaandrijving, ging de derde plaats met 69% van de punten ex aequo naar de Suzuki Vitara S en de Toyota C-HR. Tweede werd de Nissan Qashqai met 76,47% van de punten, op de valreep verslagen door titelverlenger Seat Ateca met 77,57% van de punten.

 

SUV

Eén op drie in het C- en D-segment verkochte wagens is een SUV. Het aanbod is dus overweldigend en de strijd om de gunst van de klant bijzonder hevig, wat zich in de resultaten van deze categorie weerspiegelt.

 

De derde plaats in deze klasse gaat met 73,50% van de punten ex aequo naar de Mazda CX-5 en de Renault Koleos. Op de tweede plaats eindigde de Skoda Kodiaq met 76,67% van de punten, en winnaar werd, met een score van 78,56%, de VW Tiguan Allspace

 

SUV LUXE

Ook bij de premium merken werd de strijd met het mes tussen de tanden uitgevochten.

Meer dan verdienstelijk derde werd de nieuwe BMW X3, met 78,93% van de punten.

Op de tweede plaats eindigde met 80,46% van de punten de Audi Q5, die met een haarbreedte verslagen werd door de Range Rover Velar met 80,66% van de punten.

 

OFFROAD

De categorie waarmee het 25 jaar geleden begon: auto’s met nog onbetwistbare terreincapaciteiten, die in de loop der jaren van rudimentaire werkpaarden geëvolueerd zijn naar comfortabele tot zelfs luxueuze terreinvreters.

Drie wagens die met een respectabel puntenverschil de eindstreep haalden:

Derde werd de gloednieuwe Ssangyong Rexton, wellicht wat gehinderd door het feit dat het een exemplaar uit de preproductie-serie was dat niet volledig aan de Belgische specificaties beantwoordde, maar toch verdienstelijk 69,51% van de punten haalde.

Tweede werd de pas gefacelifte Toyota Landcruiser, met 74,65% van de punten,

en de overwinning in deze categorie ging glansrijk naar de Land Rover Discovery, die met 81,13% van de punten algemeen de allerhoogste score in deze verkiezing haalde.

 

PICK-UP

Ook de pick-ups zijn zeer vertrouwde verschijningen, zowel in deze 4x4 verkiezing als in het straatbeeld.

Met nogal wat nieuwigheden bij andere merken in de maak ging de strijd dit jaar tussen twee halfbroers uit hetzelfde nest, de Nissan Navara en de Renault Alaskan.

Zoals het halfbroers lijkt te passen, gunden ze mekaar het licht in de ogen niet, maar met 72,47% van de punten was het toch de jongste van beide, de Renault Alaskan, die weliswaar nipt de duimen moest leggen voor het origineel, de Nissan Navara, die met 73,95% van de punten de overwinning in de wacht sleepte.

 

HYBRIDE

Een vrij recent toegevoegde categorie, die in de komende jaren nog sterk aan belang zal winnen, is die van Crossovers en SUV’s met alternatieve aandrijfbronnen.

We hebben al auto’s met brandstofcellen op basis van waterstof als deelnemer gehad, maar dit jaar verschenen er enkel al dan niet oplaadbare hybrides aan de start.

Op de derde plaats eindigde de MINI Countryman SE met 67,28% van de punten.

Hij werd voorafgegaan door de Toyota C-HR die in zijn hybride uitvoering 69,04% van de punten haalde, een iets betere score dus dan in zijn louter door een verbrandingsmotor aangedreven versie bij de Crossovers.

Winnaar werd, met grote voorsprong en 77,21% van de punten, de Volvo XC60 T8.

 

De zesentwintigste editie van deze verkiezing zit er dus op.

Benieuwd wat de zevenentwintigste in petto zal houden!

LDR