ALFA ROMEO TONALE
Na een eerste poging in het SUV-segment met de van de Alfa 156 Sportwagon afgeleide Crosswagon, die met gering succes tussen 2004 en 2007 gecommercialiseerd werd, was het wachten tot 2017 op de lancering van de Stelvio (op zijn beurt afgeleid van de Maserati Levante).
Nu, nog eens vijf jaar later, wordt de Tonale officieel voorgesteld, die onderhuids een aantal componenten deelt met de Jeep Compass, en waarvan binnenkort ook bij zustermerk Maserati een afgeleide versie op de markt komt onder de naam Grecale. Of hoe binnen éénzelfde merkengroep op eenzelfde basis toch intrinsiek van elkaar verschillende modellen naast elkaar kunnen ontstaan.
Het Centro Stile Alfa Romeo is erin geslaagd om met het uiteindelijke ontwerp van de Tonale trouw te blijven aan de conceptauto die 3 jaar geleden op het salon van Genève werd onthuld, met behoud van stilistische elementen zoals de "GT Line" die van de achterzijde naar de koplampen loopt en herinnert aan de vormen van de Giulia GT en volumes die herinneren aan emblematische modellen als de 8C Competizione. Aan de voorkant is er de typische "Trilobo" en de kenmerkende Alfa Romeo "Scudetto" bumper, die als blikvanger fungeert.
De sensualiteit en dynamiek van de auto komen ook tot uiting in de doorlopende achterruit, een verwijzing naar de 8C Competizione, en in het design van de lichtmetalen velgen, die het Alfa Romeo-stijlicoon van de 'telefoonwijzerplaat' reproduceren.
Het interieur is geïnspireerd op Alfa Romeo's racegeschiedenis en is sterk gericht op de bestuurder, met eenvoudige toegang tot alle bedieningselementen. Dezelfde zorg wordt besteed aan de passagiers, die de ruimte krijgen om in het grootste comfort te reizen. Het resultaat is een omgeving die voor en rond de passagiers is ontworpen.
Tot de belangrijkste nieuwe kenmerken van de Alfa Romeo Tonale behoren de geïntegreerde functies van de spraakassistent Amazon Alexa, zodat u zich in de auto altijd "thuis" kunt voelen en de dagelijkse rijervaring nog comfortabeler en handiger wordt.
Standaard is de Tonale uitgerust met een volledig nieuw, geïntegreerd infotainmentsysteem. Met een aanpasbaar Android-besturingssysteem en 4G-connectiviteit met Over-the-Air (OTA) updates, biedt het ook altijd up-to-date content, functies en diensten.
Het systeem heeft een 12,3" volledig digitaal display, de 10,25" touchscreen head-unit en een soepele en geavanceerde multitasking interface, zodat u alles op een totale schermgrootte van 22,5” binnen handbereik hebt zonder uw aandacht van de weg te halen.
De technologie staat ook ten dienste van veiligheid en comfort: autonoom rijden op niveau 2, met nieuwe geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS) die handelen volgens de Alfa Romeo-filosofie.
Daartoe behoren Intelligent Adaptative Cruise Control (IACC), Lane Centering (LC) en Traffic Jam Assist - die de snelheid en het traject automatisch aanpassen, zodat de auto in het midden van de rijstrook en op afstand van de voorligger blijft. De Tonale is ook uitgerust met andere innovatieve functies en technologieën die de interactie tussen de bestuurder, het voertuig en de weg verbeteren: van "Autonomous Emergency Braking" (AEB), dat de bestuurder waarschuwt voor gevaar en op de rem trapt om een aanrijding met een voetganger of fietser te voorkomen of te beperken, tot "Drowsy Driver Detection", dat de bestuurder waarschuwt bij slaperigheid, Blind Spot Detection", dat de dode hoek achteraan detecteert en waarschuwt voor naderende voertuigen om een aanrijding te voorkomen, "Rear Cross Path Detection", dat bij het achteruitrijden waarschuwt voor naderende voertuigen aan de zijkanten, en een 360°-camera met hoge resolutie en dynamisch raster.
Voor Alfa Romeo is de Tonale een natuurlijke instap in de wereld van de elektrificatie, maar trouw aan zijn aanpak stelt Alfa Romeo een paradigma voorop: elektrificatie moet in dienst staan van het merk en zijn DNA, met als missie de sportiviteit van de 21e eeuw opnieuw uit te vinden.
Een concreet engagement voor toekomstgerichte duurzame mobiliteit, terwijl het trouw blijft aan zijn basiswaarden.
De Tonale introduceert de 160 pk VGT (Variable-Geometry Turbo) hybride motor, exclusief voor Alfa Romeo. Zijn turbocompressor met variabele geometrie, in combinatie met de Alfa Romeo TCT zeventraps transmissie met dubbele koppeling en de 48 volt, 15 kW, 55 Nm sterke "P2"-elektromotor, zorgt ervoor dat de 1,5 liter benzinemotor de wielen kan aandrijven, zelfs wanneer de verbrandingsmotor is uitgeschakeld. Alfa Romeo heeft voor deze technische oplossing gekozen om een authentieke geëlektrificeerde ervaring te bieden. De transmissie maakt starten en rijden in elektrische modus mogelijk bij lage snelheden en tijdens parkeren en cruisen. Bij de introductie is ook de 130 pk hybride versie beschikbaar, opnieuw in combinatie met de Alfa Romeo 7-traps TCT-transmissie en de 48-volt "P2" elektromotor.
Topprestaties worden gegarandeerd door de exclusieve 275 pk Q4 plug-in hybride, die een acceleratie van 0 tot 100 km/u in slechts 6,2 seconden mogelijk maakt en een actieradius in zuiver elektrische modus van maximaal 80 km in de stadscyclus (meer dan 60 km in de gecombineerde cyclus), de beste waarden in het segment. Het Q4-tractiesysteem is standaard aanwezig op de plug-in hybride.
Het motorengamma wordt vervolledigd door de nieuwe 1.6 liter dieselmotor met 130 pk en 320 Nm koppel, gecombineerd met de Alfa Romeo TCT automatische transmissie met 6 versnellingen en dubbele koppeling en voorwielaandrijving.
De Alfa Romeo Tonale introduceert een nieuwe gamma-strategie, die het voor de klant nog gemakkelijker maakt om te configureren. Er zijn vier uitrustingsniveaus beschikbaar, alle met duidelijk omschreven specificaties die voldoen aan de behoeften van de meest veeleisende klanten:
- Super, die toegang geeft tot de unieke Alfa Romeo ervaring.
- Sprint, met tal van opties met een sterke sportieve connotatie.
- Ti, die de kwaliteiten van de Tonale op het gebied van elegantie en temperament nog benadrukt.
- Veloce, om de top te bereiken in termen van prestaties en sportiviteit.
De Alfa Romeo Tonale wordt gebouwd in de gerenoveerde Stellantis "Giambattista Vico" fabriek in Pomigliano d'Arco (Napels) – nu één van de meest geavanceerde productievestigingen van de Groep. Dit industriële complex, dat in 1968 door Alfa Romeo werd gebouwd en sinds 1972 operationeel is, destijds voor de productie van de Alfasud, heeft tot op heden 5 miljoen auto’s geproduceerd. Vorig jaar onderging de fabriek een grote verbouwing om de uitdagingen van de toekomst aan te gaan, zoals blijkt uit de toepassing van de meest innovatieve technologieën voor de bouw van hybride auto's, de opleiding van het personeel ter plaatse en de milieuvriendelijkheid.
Met zijn compacte afmetingen - een lengte van 4,53 meter, een breedte van 1,84 meter en een hoogte van 1,60 meter – kan de Tonale een prominente plaats innemen in het segment van de compacte SUV’s, waarvan de populariteit blijft toenemen.
De productie start in april, voor eerste leveringen vanaf begin juli. De zeer compleet uitgeruste lanceringsversie met mild hybrid motor van 130 pk, wordt gecommercialiseerd aan de prijs van 39.000€.