AUDI Q3 en Q3 Sportback 45 TFSI e

Oplaadbare hybrides

Audi zet zijn elektrificatiecampagne verder: de plug-inhybride aandrijflijn in beide modellen ontwikkelt een vermogen van 180 kW (245 pk) en beide compacte SUV’s kunnen tot 61 kilometer lang puur op elektriciteit rijden volgens de NEDC-cyclus. Op de WLTP-cyclus is dat 51 kilometer voor de Q3 45 TFSIe en 50 kilometer voor de Q3 Sportback 45 TFSIe.

De twee Q3-modellen gebruiken allebei een 1.4 TFSI als verbrandingsmotor. Deze viercilinder ontwikkelt 110 kW (150 pk). De aandrijflijn wordt vervolledigd met een synchroonmotor met permanente magneet (PSM), die 85 kW aan vermogen ontwikkelt. De PSM is samen met de scheidingskoppeling geïntegreerd in de behuizing van de zestraps S tronic. Deze overbrenging met dubbele koppeling, die de kracht op de voorwielen overbrengt, integreert een elektrische oliepomp. Die staat in voor de bevoorrading en dus de werking van de koppelingen en de versnellingskeuze, ook wanneer de TFSI-motor uitgeschakeld is.

De 1.4 TFSI en de elektromotor ontwikkelen samen een systeemvermogen van 180 kW (245 pk) en een koppel van 400 Nm. Zowel de Q3 45 TFSIe als de Q3 Sportback hebben 7,3 seconden nodig om van 0 naar 100 km/u te sprinten en ze halen allebei een topsnelheid van 210 km/u.

In de modus Auto-Hybrid, de hoofdmodus voor de werking, verdeelt het aandrijfbeheersysteem het werk op intelligente en efficiënte wijze tussen de 1.4 TFSI en de elektromotor. De elektromotor ondersteunt de viercilinder in talrijke situaties, bijvoorbeeld bij het inhalen. Als bijvoorbeeld wordt geaccelereerd bij lage motortoerentallen, wordt het hoge koppel als gevolg van zijn werkingsprincipe gebruikt om de paar tienden van seconden te overbruggen die de turbocompressor nodig heeft om druk op te bouwen. Zijn inschakeling is onmerkbaar maar efficiënt. Bestuurders kunnen voorrang geven aan elektrisch rijden met de EV-knop. Het aandrijfbeheersysteem evalueert constant talrijke datapunten, waaronder de routeinformatie van het navigatiesysteem en gegevens over de nabije omgeving van de voertuigsensoren. Op die manier weet het wanneer de auto een bebouwde kom, een snelheidsbeperking of een rotonde nadert, of te dicht bij zijn voorligger komt. Wanneer gas wordt gelost beginnen de Q3 45 TFSIe en Q3 Sportback 45 TFSIe in vrijloop uit te rollen, in de meeste omstandigheden met uitgeschakelde TFSI.

Ongeacht het rijprofiel regenereren beide modellen steeds wanneer de bestuurder op het rempedaal duwt. Bij tot 0,3 g – wat overeenkomt met de overgrote meerderheid van de dagelijkse vertragingen – staat de elektromotor alleen in voor het vertragen. Pas wanneer het rempedaal dieper wordt ingetrapt schieten de hydraulische wielremmen in actie die worden geactiveerd door een elektrische rembekrachtiger. Dankzij het precieze mengen verloopt deze overgang nagenoeg onmerkbaar en blijft de recuperatie actief. Bij het remmen kan het systeem tot 40 kW aan vermogen regenereren via de elektromotor om in de batterij op te slaan.

De Audi Q3 45 TFSIe en Q3 Sportback 45 TFSIe kunnen worden opgeladen met wisselstroom aan een 400V-stopcontact met een vermogen van 3,6 kW. Een lege batterij kan op die manier worden opgeladen in 3 uur en 45 minuten via de standaard laadkabel. Met de gratis myAudi-app kan de klant het opladen, de timer en de voorklimatisering met de smartphone van op afstand bedienen. De compacte plug-inhybride modellen vereisen een Modus 3-kabel om op te laden aan openbare wisselstroomlaadpunten. De e-tron Charging Service, die de meeste Europese landen dekt, biedt daarbij veel comfort: met één enkele kaart krijgt de klant toegang tot meer dan 155.000 laadpunten.

Beide nieuwe Q3-versies maken indruk door hun krachtige en sportieve positie op de weg. Het interieur is genereus en variabel. De voorstoelen bieden een uitstekend comfort en een sportieve stoelpositie. De achterbank kan standaard in de lengte worden verschoven. De rugleuning ervan is in drie stukken opgedeeld die onder 7 verschillende hoeken kunnen worden versteld. De bagageruimte heeft een basisinhoud van 380 liter, die groeit tot 1.375 liter in de Q3 45 TFSI e en 1.250 liter in de Q3 Sportback 45 TFSIe wanneer de achterbank wordt neergeklapt. Als optie levert Audi een elektrische kofferklep die ook met een voetbeweging kan worden geopend.

De voorverkoop van de Q3 45 TFSIe en Q3 Sportback 45 TFSIe begint in de tweede week van januari 2021. De basisprijs in België bedraagt respectievelijk 44.500 (Q3) en 46.000 euro (Q3 Sportback). Naast de reeds vermelde elementen omvat de ruime standaarduitrusting nog ledkoplampen, automatische airco in twee zones en een hulpklimaatregeling.

LDR