AUSTRAL

de nieuwe SUV van Renault

Renault onthulde zopas de naam van het volgende model dat zijn gamma zal verrijken: Austral. De opvolger van de Kadjar, die net als zijn voorganger binnen de Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi de tegenhanger wordt van de Nissan Qashqai.

Door de naam van zijn volgende compacte SUV prijs te geven, onthult Renault zijn nieuwe naamstrategie en concretiseert het zijn ambities inzake vernieuwing.
Renault heeft niet altijd dezelfde naamstrategie gehanteerd. Hoewel de auto’s van het merk enkele decennia lang werden benoemd met de letter ‘R’ – uiteraard van Renault – in combinatie met een cijfer, zijn de meeste namen uit de geschiedenis van het merk nominaal van aard. 
Nominale benamingen geven een model immers meer betekenis en emotie.
“Korte namen met opgewekte klanken, zoals Clio en ZOE, worden gebruikt om kleine, wendbare stadsvoertuigen te benoemen, terwijl langere namen met langere klanken, zoals Talisman, verwijzen naar het standingvolle en imposantere karakter van de wagen,” aldus Sylvia Dos Santos die bij Renault verantwoordelijk is voor de naamgeving van de verschillende modellen.
De naam van een voertuig is het resultaat van lang proces dat verscheidene jaren voor de lancering van start gaat. Zo werken de afdelingen Marketing, Design, Product en Legal nauw samen, soms bijgestaan door agentschappen die gespecialiseerd zijn in naamgeving.

Er zijn drie belangrijke mogelijkheden  om een naam te vinden, legt Sylvia uit. 
De eerste optie bestaat erin een historische, iconische naam te gebruiken die zijn stempel op de geschiedenis van het merk heeft gedrukt en waarop gekapitaliseerd kan worden. 
Tweede optie: een naam selecteren uit Renaults aanzienlijke en voortdurend verder uitgebreide databank met reeds ingediende namen. “We hebben een erg rijke databank met namen die gedeponeerd zijn door Renault.”
Derde en laatste optie: de creativiteit de vrije loop laten en een nieuwe naam bedenken. 

AUSTRAL: EEN NIEUWE IMPULS VOOR DE NAAMSTRATEGIE VAN RENAULT
De naam Austral maakt al sinds 2005 deel uit van Renaults databank en beantwoordt aan talrijke criteria op het vlak van benamingen. 
Hij heeft een internationale dimensie die perfect aansluit bij een wagen die in heel Europa en daarbuiten zal worden gecommercialiseerd. 
Als voorloper van de door Luca de Meo aangekondigde ‘nieuwe golf’, belichaamt Austral de alchemie tussen de achtergrond van de naam, de klanken, het product en het merk. Of zoals Sylvia het samenvat: “de naam is nu onthuld, de sluier is opgelicht en de magie kan nu werken…”

Austral is het nieuwe gamma van het merk Renault in het segment van de compacte SUV's met nieuwe geconnecteerde technologieën en verantwoord rijplezier. Austral biedt met een totale lengte van 4,51m plaats aan 5 inzittenden.

Austral vervangt de huidige Kadjar in het gamma en wordt in de lente van 2022 voorgesteld.

LDR