CITROËN MY AMI BUGGY CONCEPT

DE AVONTUURLIJKE VRIEND
Citroën My Ami Buggy concept
Citroën My Ami Buggy concept
  • Citroën My Ami Buggy concept
  • Citroën My Ami Buggy concept
  • Citroën My Ami Buggy concept
  • Citroën My Ami Buggy concept
  • Citroën Ami
  • Citroën Ami

De Citroën My Ami Buggy Concept is een vrije interpretatie van een avonturier op een heel eenvoudige en functionele basis. Het is een model dat zich, dankzij zijn elektrische aandrijving, voortbeweegt zonder lawaai en zonder uitstoot, zonder deuren ook, om zijn inzittenden totaal onder te dompelen in hun omgeving, badend in het licht dankzij een panoramisch dak.

"My Ami Buggy Concept is een concept-car die in de lijn ligt van de filosofie van Ami. My Ami Buggy Concept is minimalistisch, functioneel, eenvoudig, in de zuiverste geest van iconische hedendaagse industriële objecten." (Samuel Pericles, Designer My Ami Buggy)
Hij staat stevig op zijn grote wielen met een grof profiel en heeft een uitgesproken avontuurlijk karakter, dat aan de voor- en achterzijde wordt benadrukt door zijn bull bars, koplampkappen en grilles. Aan de zijkanten geven herwerkte spatbordverbreders en buisvormige beschermers aan de onderkant van de deuren de auto een gespierder uiterlijk.  Op het dak versterkt de dakdrager met het reservewiel de avontuurlijke geest van het concept.
De deuren zijn verwijderd en vervangen door doorzichtige waterdichte afdekkingen zoals destijds bij de Mehari. Die kunnen worden verwijderd, opgerold en opgeborgen in speciale hoezen in de rugleuning van de stoelen.
Boven de voorruit is in het dakgedeelte een overkapping aangebracht, die bescherming biedt tegen de grillen van het weer. In de zomer biedt schaduw door de zonnestralen op het hoogtepunt tegen te houden.
Brede modderbanden rond matgouden velgen zorgen voor een goede grip op alle soorten wegen en een grotere stabiliteit, terwijl de algehele stijl van het voertuig erdoor wordt versterkt. 

De bevestiging van bepaalde elementen was een echte uitdaging voor de technici, die ze soms rechtstreeks aan het buizenchassis moesten bevestigen om ze stevig op hun plaats te houden. Dit geldt met name voor de bullbars en het reservewiel op het dak.

Dit is uiteraard niet meer dan een opsmuk van de echte Ami, waarmee deze concept car enkel het koetswerk en de mechanische componenten gemeen heeft. Aan de basis dus een volledig elektrisch stadswagentje dat gehomologeerd is om door bestuurders vanaf de leeftijd van 16 jaar, met of zonder rijbewijs, gereden te worden. Net zoals een brommobiel, dus.
3 u opladen aan een huishoudelijk stopcontact geeft de Ami een rijbereik van 75 km; met zijn elektromotor van 6 kW is de topsnelheid beperkt tot 45 km/u (tot ergernis van andere automobilisten, maar in stedelijke gebieden waar meer en meer snelheidsbeperkingen tot 30 km/u gelden, is dat ruim voldoende).
De Ami is met zijn lengte van 2,41 m, breedte van 1,36 m en hoogte van 1,52 en een draaicirkel van 7,2 m bijzonder wendbaar. De stadsversie heeft in zijn (tegengesteld draaiende) portieren omhoogklappende zijruiten zoals destijds de 2 PK, en net zoals zijn voorganger ook buitenspiegels op een kogelscharnier, die handmatig langs de buitenkant geregeld worden.
In tweezitsversie (met achter de zetels een behoorlijke bagageruimte die enkel vanuit de cabine bereikbaar is) kost de Ami vanaf 7.290 €, en er is ook een Cargo-versie (vanaf 7.690 €) waarin de passagiersstoel vervangen is door een afgeschermde laadruimte.

LDR