DACIA JOGGER

teleurstellend veiligheidsniveau

Met de lancering van de SUV Jogger met zeven plaatsen doet Dacia een gooi naar de instap in een hoger segment, met een naam die sport, natuur en positieve energie oproept en die de monovolume Dokker snel moet doen vergeten. Op papier leek het een veelbelovend model, dat ook nog aantrekkelijk geprijsd is, maar dat met een absoluut minimale score van 1 ster (actuele als veilig bestempelde auto’s halen 4 of 5 sterren!) op het veiligheidsrapport van Euro NCAP grandioos gebuisd is.

Dacia Jogger heeft een verticale neus met een groot radiatorrooster dat typerend is voor Dacia, evenals uitgesproken vleugels die de wielen naar de vier hoeken van de wagen duwen en een horizontale motorkap. De verticale achterlichten maximaliseren de openingsbreedte van de achterklep.
Dacia Jogger wordt gekenmerkt door een outdoorstijl met dakstangen, uitgesproken wielkasten en een hoge bodemvrijheid (onbeladen 200 mm) om zich aan alle wegtypes aan te passen.
Led-technologie wordt gebruikt voor de dagrijlichten vooraan en de dimlichten. Behalve een lager elektriciteitsverbruik bieden de leds een betere verlichting, zowel overdag als 's nachts, om andere gebruikers beter te kunnen zien en zelf beter gezien te worden.
Naargelang de versie beschikt Dacia Jogger over moduleerbare dakstangen die zich in een handomdraai laten omvormen tot een dakimperiaal dat tot 80 kilogram kan dragen (fietsen, ski’s, dakkoffers enz.).

Naargelang de versie krijgen de passagiers op de tweede rij twee vliegtuigtafeltjes met een bekerhouder. Ze zijn over 70 mm verschuifbaar om zich aan te passen aan ieders lichaamsbouw en behoeften. Ook is de tweede zetelrij uitgerust met twee Isofix-bevestigingen op de buitenste zetels om de veiligheid van kinderen te verzekeren.
De twee inzittenden op de derde zetelrij beschikken elk over een individuele zetel, een armsteun en een brede achterzijruit voor een beter zicht op de weg. Elke zetelrij heeft een plafondlampje, met een maximum van drie lampjes in de versies met zeven plaatsen. De hoogte van de zetels (verschil van 55 mm tussen de eerste en de tweede rij, verschil van 25 mm tussen rij 2 en rij 3) verhoogt het comfortpeil.
Dacia Jogger beschikt over 24 liter opbergruimte, verspreid over de hele wagen zodat alle inzittenden ervan kunnen genieten. Tot de belangrijkste behoren een gesloten handschoenkastje van 7 liter, opbergvakken in de voor- en achterdeur die plaats bieden aan een fles van 1 liter, een gesloten centraal opbergvak van 1,3 liter en zes bekerhouders.
De ruimte achterin omvat een 1/3-2/3 neerklapbare achterbank met drie plaatsen (op de tweede rij) en twee neerklapbare en individueel verwijderbare zetels (op de derde rij).
Het maximale laadvolume bedraagt 1.819 liter (VDA-norm) in de versie met vijf zitplaatsen, en met neergeklapte tweede zetelrij.
Het koffervolume bedraagt 708 liter (VDA, tot bovenkant rugleuning) in de configuratie met vijf plaatsen en 160 liter (VDA) in de configuratie met zeven zitplaatsen (565 liter met neergeklapte derde rij). Om bagage eenvoudiger op te bergen en veiliger te vervoeren, beschikt de koffer over elastische spanners en vier bevestigingsringen. Een 12V-aansluiting is eveneens aanwezig.

Media Control is een compleet multimediasysteem. Het omvat twee luidsprekers, Bluetooth- en USB- aansluitingen, stuurwielbediening en weergave van radio-informatie op het digitale 3,5" tft-scherm van de boordcomputer. Wanneer het wordt verbonden met een smartphone en de gratis app Dacia Media Control, biedt het bijkomende mogelijkheden, waaronder navigatie via de gps-apps van de telefoon.

Dacia Jogger staat op een modern platform en draagt zo bij tot een goede bescherming bij ongevallen dankzij de superieure weerstand en stijfheid. De structuur werd extra verstevigd ter hoogte van het motorcompartiment (langsliggers en wieg onderaan) en het interieur.
Druksensoren in de deuren en een versnellingsmeter maken een vroegtijdige detectie van zijdelingse botsingen mogelijk voor een snellere ontplooiing van de gordijn- en zijairbags ter bescherming van buik, borstkas en hoofd.

NIEUWE TCe 110-MOTOR
Dacia Jogger beschikt over de TCe 110-benzinemotor met een manuele zesversnellingsbak. De TCe 110 is een 1.0-turbobenzinemotor met drie cilinders en directe injectie en levert 110 pk (81 kW). Zijn aluminium motorblok verlaagt het gewicht. Met zijn koppel van 200 Nm (2900 tr/min) toont hij zich de krachtigste motor in het Dacia Jogger -gamma.
ECO-G 100: DE BI-FUEL-MOTOR OP BENZINE-LPG VAN DACIA
Met het ECO-G-label is Dacia de enige constructeur die zijn volledige modelgamma aanbiedt met een bi-fuel- motor op benzine en lpg. Door deze technologie af fabriek te integreren, waarborgt de constructeur de veiligheid en betrouwbaarheid. Bovendien bleven de looptijd van de constructeursgarantie, de onderhoudsintervallen en -kosten en het koffervolume identiek aan die van de benzineversies (de lpg-tank bevindt zich op de plaats van het reservewiel).
Het normverbruik over de gemengde WLTP-cyclus begint bij 7,6 l/100 km (121 g CO2/km*) voor de 1.0 ECO- G 100-motor. Wanneer hij op lpg rijdt, stoot Dacia JOGGER gemiddeld 10 procent minder CO2 uit dan een vergelijkbare benzinemotor. Bovendien heeft hij een rijbereik van meer dan 1.100 km dankzij zijn twee tanks: 40 liter lpg en 50 liter benzine.
HYBRIDE VERSIE VERWACHT IN 2023
In 2023 wordt het motorgamma aangevuld met een hybrideversie. De hybride-technologie van Dacia Jogger zal gebaseerd zijn op een 1,6-liter benzinemotor in combinatie met twee elektromotoren (een ‘e-motor’ en een hoogspanningsstartmotor) en een multimodeversnellingsbak met klauwkoppelingen zonder koppeling.

Ondanks de aanwezigheid van enkele veiligheidssystemen zoals een automatisch noodremsysteem dat actief is van 7 tot 170 km/u, met een radar vooraan om de afstand tot de voorligger te meten (7 tot 80 km/u voor een stilstaand voertuig) en dodehoekwaarschuwing die de bestuurder waarschuwt voor een mogelijke aanrijding met een ander voertuig naast en/of achter hem in de dode hoek van de spiegels, haalde de Jogger een dramatisch lage veiligheidsscore bij de door Euro NCAP uitgevoerde crashtests, waaraan ieder nieuw voertuig onderworpen wordt.

Dacia Jogger is eind maart gecommercialiseerd, met prijzen vanaf 15.790 € (Jogger Essential 5 plaatsen met ECO-G100 motor).

LDR