DE NIEUWE BMW X3 en X4
Voor de tweede fase van de modelcyclus heeft BMW zijn succesvolle Sports Activity Vehicle (SAV) en Sports Activity Coupé (SAC) opgefrist met een nieuwe look, een rijkere uitrusting en een voor de klanten geoptimaliseerde gammastructuur. De hertekende voorkant en herwerkte achterkant leggen nog meer nadruk op de robuuste terreinwagenlook en de sportieve uitstraling van de derde BMW X3generatie. Zijn coupétegenhanger, de tweede BMW X4-generatie, neemt de nieuwe neus over en voegt er zijn eigen accenten aan toe, zoals de exclusieve nieren met BMW-honingraatrooster. Ook oogt de achterkant bijzonder dynamisch. De facelift wordt voltooid door het moderne interieur met nieuwe uitrustingskenmerken en een vernieuwd infotainmentsysteem. BMW M GmbH geeft de M-versies van de BMW X3 en BMW X4 eveneens een upgrade.
Moderne aandrijftechnologie en een duidelijkere productstructuur
De 'mild hybrid'-technologie met een startmotor/generator van 48 volt, die nu ook verkrijgbaar is met alle benzinemotoren, garandeert een brede waaier aan hoogtechnologische aandrijfsystemen. Deze omvatten de BMW X3 xDrive30e (brandstofverbruik over de gemengde WLTP-cyclus, gewogen: 2,6 — 2,0 1/100 km; stroomverbruik over de gemengde WLTPcyclus, gewogen: 20,5 — 18,9 kWh/100 km; C02-uitstoot over de gemengde WLTP-cyclus, gewogen: 59 — 45 g/km) en bijzonder performante benzineen dieselmodellen van BMW M GmbH bovenaan het gamma. In Duitsland is elke BMW X3 en BMW X4 standaard uitgerust met de vierwielaandrijving BMW xDrive. De nieuwe gammastructuur legt meer nadruk op sportiviteit en 'X-ness' en verhoogt de helderheid door doelbewust minimalisme. De marktintroductie is voorzien voor de zomer van 2021, na de start van de productie in de fabriek van Spartanburg (VS) in augustus 2021.
BMW X3 met klassieke X-elementen en sportieve genen
De nieuwe BMW X3 oogt moderner en heeft een krachtigere uitstraling, met een hertekende voor- en achterkant die meer nadruk leggen op klassieke X-elementen. De nieren en koplampen van BMW werden samen met de voorbumperschort en de achterbumper herwerkt en de achterlichten kregen een nieuwe grafische uitwerking. Hoogwaardige X-elementen zoals bodembeschermers en specifieke zijschorten in de stijl van de vorige X Line zijn reeds standaard. De sportieve genen van het Sports Activity Vehicle worden onderstreept door het M-sportpakket en de BMW X3 M40i (brandstofverbruik over de gemengde WLTP-cyclus: 9,5 — 8,8 1/100 km; C02-uitstoot over de gemengde WLTP-cyclus: 216 — 199 g/km) en de BMW X3 M40d (brandstofverbruik over de gemengde WLTP-cyclus: 7,3 - 6,6 1/100 km; C02-uitstoot over de gemengde WLTP-cyclus: 192 — 173 g/km).
Nieuwe BMW-nieren en vlakkere koplampen
Met de vernieuwde BMW-nieren, koplampen die zo'n tien millimeter vlakker zijn en de nieuwe voorbumperschort lijkt de BMW X3 bijna een nieuw model. De opvallender vormgegeven BMW-nieren, vooral in het bovenste gedeelte, zijn bovendien groter dan vroeger en omvatten een eendelig frame. Een zwarte balk waarin de iCam is geplaatst (indien aanwezig) zorgt voor een visuele scheiding van het radiatorrooster. De koplampen beschikken voortaan standaard over 'full led'-technologie. Behalve de optionele adaptieve led-koplampen met Matrix-functie, waarbij de stand voor ongunstig weer de functie van de voorheen afzonderlijke mistlichten overneemt, is als optie ook BMW Laser Light met een bereik tot 650 meter verkrijgbaar.
M-sportpakket met specifieke koetswerkdetails
Het M-sportpakket geeft de BMW X3 een sportiever karakter. De specifieke voorbumperschort heeft gevoelig grotere luchtinlaten en inzetstukken in hoogglanzend zwart en meer uitgesproken luchtgordijnen. Net als het frame en de randen van de BMW-nieren zijn de raamlijsten en dakrails als optie verkrijgbaar in hoogglanzend zwart. De sportievere achterbumper omvat een meer opvallende diffuser in Dark Shadow, alsook twee bijkomende zijdelingse luchtgordijnpanelen in hoogglanzend zwart. Standaard omvat het pakket de nieuwe 19" lichtmetalen velgen Y-Spoke 887M in Midnight Grey Bicolor met bandenmaat 245/50 R19. Als optie zijn bijkomende velgen van 20" en 21" verkrijgbaar, evenals de M-sportremmen met blauwe of rode remzadels.
Andere M-insignes in de M Performance-modellen
De BMW X3 M40i en de BMW X3 M40d zetten hun verwantschap met de BMW M GmbH-portefeuille visueel in de verf met specifieke BMW M-nieren. Behalve de chroomrand omvatten ze ook de typische dubbele Mradiatorroosterspijlen in hoogglanzend zwart, getooid met een M-logo. Terwijl de voor- en achterkant zijn afgewerkt met de schorten van het Msportpakket, zorgen de aerodynamisch geoptimaliseerde M-buitenspiegels in hoogglanzend zwart, de vrijgevormde uitlaatsierstukken in zwart chroom en het opvallende 'Two Teeth'-design voor een opvallende look. De BMW X3 M40i en BMW X3 M40d zijn standaard geschoeid met 20" lichtmetalen BMW M-velgen met dubbele spaken (type 699M) in Orbit Grey met gecombineerde banden in maat 245/45 R20 vooraan en 275/40 R20 achteraan. Als optie zijn deze velgen verkrijgbaar in Jet Black, terwijl andere exclusieve opties de 21" lichtmetalen BMW M-velgen met dubbele spaken (type 718M) in Jet Black Burnished omvatten.
BMW maakt de nieren van de BMW X4 tot een opvallend kenmerk
De BMW X4 neemt de nieuwe voorkant van de BMW X3 over, maar voegt er een exclusief kenmerk aan toe in de vorm van de nieren met honingraatmotief, die bekend zijn van andere sportieve BMW modellen. In vergelijking met de BMW X3 zijn de adaptieve led-koplampen met Matrixfunctie al standaard, terwijl BMW Laser Light, dat bijzonder licht is en een groot bereik heeft, ook voor de BMW X4 als optie verkrijgbaar is. Met de vlakke 'full led'-achterlichten, die de breedte van de wagen benadrukken en met hun driedimensionale design op opvallende wijze buiten het koetswerk uitsteken, heeft de achterkant van de gefacelifte BMW X4 een nog helderdere vormgeving. De nieuwe achterschort oogt zuiverder, met een groter aandeel gelakte oppervlakken en reflectoren die nu verticaal en lager in de bumper worden geplaatst. De brede eindpijpen met vrije vormgeving weerspiegelen de horizontale lijnen van het bovenste deel.
M-sportpakket met opvallende achterschort in de BMW X4
Vanaf het M-sportpakket omvat de BMW X4 de BMW-nieren met honingraatmotief, waarvan het frame en de inzetstukken op verzoek in hoogglanzend zwart zijn gelakt, evenals een nieuwe achterschort met een breed uitschuifbaar inzetstuk in de vorm van een aambeeld. Net als de zijdelingse luchtgordijnpanelen is deze afwerking uitgevoerd in hoogglanzend zwart en geeft ze een krachtige algemene indruk die duidelijk op de weg gericht is. En net als bij de BMW X3 omvat het Msportpakket standaard de nieuwe 19" lichtmetalen velgen Y-Spoke 887M in Midnight Grey Bicolor met bandenmaat 245/50 R19. Als optie zijn bijkomende 20"- en 21"-velgen en M-sportremmen verkrijgbaar.
BMW M-insignes voor de BMW X4 M40i en BMW X4 M40d
De BMW X4 M40i (brandstofverbruik over de gemengde WLTP-cyclus: 9,5 - 8,7 1/100 km; C02-uitstoot over de gemengde WLTP-cyclus: 215 — 198 g/km) en de BMW X4 M40d (brandstofverbruik over de gemengde WLTPcyclus: 7,3 — 6,6 1/100 km; C02-uitstoot over de gemengde WLTP-cyclus: 190 — 171 g/km) zijn qua uiterlijk en standaarduitrusting gebaseerd op de overeenkomstige X3-modellen. Net als die laatste beschikken ze over typische BMW M-voorzieningen, zoals de specifieke BMW M-nieren met chroomframe, de dubbele nierspijlen in hoogglanzend zwart, het M-logo en de aerodynamisch geoptimaliseerde M-buitenspiegels in hoogglanzend zwart. De achterschort met aambeeldvormig inzetstuk wordt aangevuld met een luchtgordijn in hoogglanzend zwart. Naar analogie met de BMW X3 M40i en BMW X3 M40d beschikken deze X4-modellen over dezelfde vrij gevormde uitlaatsierstukken in zwart chroom met de twee 'tanden' en dezelfde banden.
De nieuwe BMW X3 en de nieuwe BMW X4 nemen de middenconsole van de huidige BMW 4 Reeks over. Het vrijstaande centrale Control Display met aanraakfunctie biedt voortaan standaard in alle voertuigen een schermdiagonaal van 10,25". Een 12,3"-versie van het aanraakscherm is als optie verkrijgbaar. De gevoelig opgewaardeerde standaarduitrusting omvat nu ook sportzetels, bekleed met een nieuwe Sensatec-generatie in de nieuwe Ray-nerf en uitgerust met geperforeerde middendelen, evenals een automatische airconditioning met driezoneregeling.
Om het configuratieproces duidelijker en eenvoudiger te maken voor klanten door in de eerste plaats het aantal conflicten te verminderen, werd de complexiteit van de uitrustingslijnen en opties bewust met 30 procent gereduceerd. Behalve de bekerhouder en een modelspecifiek logo omvat de middenconsole het nieuw ontworpen bedieningseiland met keuzehendel, de knoppen van het start-stopsysteem, de elektrische parkeerrem, de afdaalhulp voor hellingen en diverse rijbelevingsfuncties, en de BMW Controller.
Ook de startknop is hier geplaatst. Nieuwe gegalvaniseerde sierelementen op de ventilatieroosters geven de wagen een elegante toets en benadrukken tegelijk de horizontale lijnen in het interieur. Bijkomende functies zijn de optionele sfeerverlichting met contourverlichting boven de sierlijst in het dashboard en sfeerverlichting die gedempt naar beneden schijnt onder de accentbekleding om een bijzonder hoogwaardige en rustgevende sfeer in het interieur te creëren.
Hybridetechnologie voor alle motoren
De nieuwe BMW X3 en de nieuwe BMW X4 demonstreren een toenemende elektrificatie met moderne hybridetechnologie voor alle zeven aandrijfsystemen die in Duitsland beschikbaar zijn. Behalve de BMW X3 xDrive30e met oplaadbare hybrideaandrijving, die sinds december 2019 in productie is, maken alle vier- en zescilindermotoren in de twee modellenreeksen nu gebruik van 'mild hybrid'-technologie met 48Vbatterij.
Nadat de drie beschikbare dieselmotoren in 2020 werden uitgerust met een I mild-hybrid'-systeem, zijn nu ook de drie benzinemotoren uitgerust met deze technologie, met onder meer een 48V-startgenerator, die nog betere rijprestaties garandeert met een lager brandstofverbruik en een verhoogd rijcomfort. De energie verkregen door remrecuperatie en opgeslagen in de 48V-batterij voorziet niet alleen het 12V-boordnet van stroom maar kan ook worden gebruikt voor een elektrische boost van 8 kW/11 pk.
Keuze uit drie diesels en drie benzinemotoren
In Duitsland zijn de nieuwe BMW X3 en de nieuwe BMW X4 leverbaar met zeven krachtbronnen met vermogens van 135 kW/184 pk tot 265 kW/360 pk. Daartoe behoren drie dieselmotoren: 140 kW/190 pk in de BMW X3 xDrive20d (brandstofverbruik over de gemengde WLTP-cyclus: 6,5 - 5,8 l/100 km; C02-uitstoot over de gemengde WLTP-cyclus: 171 - 151 g/km) en de BMW X4 xDrive20d (brandstofverbruik over de gemengde WLTP-cyclus:
6,5 l/100 km; C02-uitstoot: 170 -149 g/km), 210 kW/286 pk in de BMW X3 xDrive30d (brandstofverbruik over de gemengde WLTP-cyclus: 7,0 - 6,2 l/100 km; C02-uitstoot over de gemengde WLTP-cyclus: 183 -162 g/km) en de BMW X4 xDrive30d (brandstofverbruik over de gemengde WLTP-cyclus: 7,0 — 6,1 l/100 km; C02-uitstoot over de gemengde WLTP-cyclus: 182 - 161 g/km) en 250 kW/340 pk in de BMW M40d en BMW M40d.
De modellen met benzinemotor zijn de BMW X3 xDrive20i (brandstofverbruik over de gemengde WLTP-cyclus: 8,4 - 7,6 l/100 km; C02-uitstoot over de gemengde WLTP-cyclus: 192 - 172 g/km) en de BMW X4 xDrive20i (brandstofverbruik over de gemengde WLTP-cyclus: 8,4 — 7,5 l/100 km; C02-uitstoot over de gemengde WLTP-cyclus: 190 — 170 g/km) met 135 kW/184 pk, de BMW X3 xDrive30i (brandstofverbruik over de gemengde WLTP-cyclus: 8,5 7,6 l/100 km; C02-uitstoot over de gemengde WLTP-cyclus: 194 173 g/km) en de BMW xDrive30i (brandstofverbruik over de gemengde WLTP-cyclus: 8,5 — 7,5 l/100 km; C02-uitstoot over de gemengde WLTP-cyclus: 192 - 171 g/km) met 180 kW/245 pk en de BMW M40i en BMW M40i met 265 kW/360 pk.
Oplaadbare hybride met een elektrisch rijbereik tot 50 kilometer
Het oplaadbare hybridemodel BMW X3 xDrive30e is voorbehouden aan het Sports Activity Vehicle. Het systeem bestaat uit een viercilinderbenzinemotor in combinatie met een elektromotor waarvan het vermogen naar de wielen wordt overgebracht. Hun gezamenlijke systeemvermogen van 215 kW/292 pk kan worden verhoogd met 30 kW/41 pk door tijdelijk gebruik te maken van het piekvermogen van de elektromotor. Die laatste wordt gevoed door een lithium-ionhoogspanningsbatterij die een rijbereik tot 50 kilometer mogelijk maakt.
Standaard Steptronic-achtversnellingsbak en BMW xDrive
Alle motorversies worden gecombineerd met Steptronicachtversnellingsbakken die specifiek zijn afgestemd op de respectieve motorkenmerken. De BMW M40i, BMW M40d en alle BMW modellen bieden de anders optionele Steptronic-sporttransmissie met acht verhoudingen, inclusief standaard schakelpaddles en Launch Control. BMW's xDrive-vierwielaandrijving draagt in ruime mate bij tot het veelzijdige, sportieve karakter van de BMW X3 en BMW X4. Zijn nauwkeurige elektronische sturing garandeert de bijzonder sportieve vermogensverdeling die typisch is voor het merk. Zijn achterwieloriëntatie maakt vooral dynamisch bochtenwerk tot een bijzonder intense ervaring. Bovendien optimaliseert BMW xDrive zowel de rijstabiliteit als de tractie op ruw terrein.
BMW Live Cockpit Plus met standaard 10,25"-display
Met de standaard BMW Live Cockpit Plus en intelligente netwerking inclusief innovatieve digitale diensten op basis van het BMW Operating System 7 bieden de BMW X3 en BMW X4 nu een bijzonder nauwe interactie tussen bestuurder en wagen. BMW Live Cockpit Plus omvat het iDrivebesturingssysteem met een Control Display van minstens 10,25" groot, een Touch Controller en een instrumentenbord in Black Panel-look met een 5,1"-kleurenscherm in het midden. De BMW Live Cockpit Plus kan als optie worden aangevuld met het Head-Up Display. De BMW Live Cockpit Professional, die als optie verkrijgbaar is, biedt een volledig digitaal displaynetwerk: het instrumentenbord met hoge resolutie achter het Stuur en het Control Display hebben elk een schermdiagonaal van 12,3".
Nieuwe generatie navigatie met BMW Maps
Een van de belangrijkste innovaties op het gebied van digitale diensten is BMW Maps. Het cloudondersteunde systeem maakt een aanzienlijke verbetering van de prestaties, een hoge mate van nauwkeurigheid en vereenvoudigde bestemmingsinvoer mogelijk. Het navigatiesysteem van de nieuwe generatie biedt een uiterst snelle en dynamische routeberekening op basis van nauwkeurige realtime-verkeersgegevens die met korte intervallen worden aangeleverd. Bovendien biedt BMW Maps met Connected Parking bestuurders een nog meer gedetailleerde ondersteuning bij het zoeken naar een vrije parkeerplaats in de buurt van hun bestemming.