De nieuwe ID.4

eerste volledig elektrische SUV van Volkswagen

Volkswagen was niet bij de eerste constructeurs die hun modellen van elektrische aandrijving voorzagen, maar het merk haalt de verspilde tijd nu aan hoog tempo in. Na de ID.3 die pas op de markt gelanceerd werd, volgt nu de ID.4, een volledig elektrische SUV waarvan de eerste exemplaren – een eerste generatie ID.4 1st, beperkt tot 27.000 eenheden – nog in het vierde kwartaal van dit jaar op de markt komen.

De ID.4 wordt geboren in het grootste marktsegment ter wereld, dat van de compacte SUV’s. Hij wordt in China, de VS en Europa geproduceerd en verkocht, en vormt een strategische mijlpaal van de elektrische campagne van het concern. Tot 2029 wil Volkswagen tot 75 volledig elektrische modellen op de markt brengen en in die periode zo’n 26 miljoen elektrische voertuigen verkopen. Rond die modellen ontstaat een volledig ecosysteem van duurzame mobiliteit. ID.4-klanten krijgen een auto die CO2-neutraal is geproduceerd. Als hij met hernieuwbare energie wordt opgeladen, is hij ook tijdens het gebruik klimaatneutraal.

De 4,58 meter lange ID.4 staat sterk en zelfbewust op de weg. Zijn design is helder, vloeiend en krachtig. Hij combineert een robuust SUV-karakter met een sterk ontwikkelde stroomlijn – de Cx-waarde is slechts 0,28. Naast de vloeiende basisvorm van het koetswerk dragen vele detailoplossingen bij tot dit topresultaat. Zo zorgen bijvoorbeeld de achterlichten samen met de grote dakrandspoiler voor een vloeiende luchtstroom.

Het interieur is dankzij de korte overhangen en de lange wielbasis van 2,77 meter even ruim en luchtig als in een conventionele SUV van een segment hoger. Net zoals alle ID.-modellen van Volkswagen creëert hij een ‘Open Space’. Het glazen panoramadak (standaard op ID.4 1ST Max), dat zich over bijna de hele lengte van het dak uitstrekt, brengt veel licht in de wagen. De flexibel in te delen middenconsole, die niet met het instrumentenbord verbonden is, brengt orde. De centrale airbag tussen de voorstoelen die uitklapt bij een zijdelingse aanrijding vergroot de voordien al zeer goede passieve veiligheid nog verder.

De rijhulpsystemen waarmee de ID.4 van de band rolt zitten onder de noemer IQ.DRIVE vervat. De standaard akoestische parkeerhulp komt al met een automatische maneuvreerremfunctie. Op de twee special editions zijn ook de rijstrookassistent Lane Assist, de noodremhulp Front Assist inclusief bochtremfunctie en uitwijkhulp en de afstandsregelaar ACC stop & go met snelheidsbegrenzer standaard. Het ACC houdt rekening met navigatiegegevens en verkeersborden en kan zo anticiperen: voor bochten, kruispunten, borden met een snelheidsbeperking en een bebouwde kom neemt het zelfstandig snelheid terug. Eveneens standaard is de Eco Assistant. Die vertelt de bestuurder wanneer het zinvol is om de voet van het rechterpedaal te halen.

In de ID.4 1ST Max komen daar nog andere systemen bij: de Travel Assist regelt de afstand tot voorliggers en houdt de wagen bovendien in het midden van de rijstrook. Om deze functie actief te houden moet de bestuurder het capacitieve stuurwiel, dat bij dit systeem hoort, slechts licht aanraken. De Side Assist waarschuwt bij gevaarlijke rijstrookwissels. En de Emergency Assist brengt de ID.4 tot stilstand wanneer de bestuurder dat niet meer kan.

Achter de elektronische intelligentie van de ID.4 schuilt een volledig nieuw ontwikkelde architectuur. Qua hardware leunt die vooral op twee krachtige centrale processoren. Hun softwarearchitectuur volgt het principe van stationaire servers: omdat ze als breed serviceplatform is ontwikkeld vereenvoudigt ze sterk de uitwisseling van data en functies tussen de deelsystemen. Dat maakt het gemakkelijk om nieuwe datapacks te integreren, waarbij veiligheid steeds voorrang krijgt. Basisfuncties zoals de sturing van de aandrijving en van de remmen behouden hun aparte regeleenheden.

ID.4-klanten ervaren de sterke punten van het nieuwe elektronicaplatform dankzij het Online Remote Update. Daarmee kan de software van de centrale sturingseenheden via het mobiele netwerk worden geüpdatet. De gegevens worden in de auto gedownload en na het einde van de rit geïnstalleerd. Bij het volgende vertrek staan ze dan ter beschikking. Op die manier kunnen vele functies steeds verder worden verbeterd.

Net voor de achteras van de ID.4 ligt een elektromotor die de wielen via een eentrapsversnellingsbak aandrijft. Het is een synchroonmotor met permanente magneet (PSM), met een compacte en lichte bouw en een uiterst efficiënte werking. In de twee special editions ontwikkelt hij 150 kW (204 pk) en zijn koppel van 310 Nm staat vanaf het starten paraat. Optrekken van 0 naar 100 km/u duurt 8,5 seconden, de topsnelheid is begrensd op 160 km/u. In 2021 volgt een topversie met nog meer vermogen en vierwielaandrijving.

De elektrische SUV van Volkswagen is een allrounder die ook lange ritten soeverein verteert. De ID.4 1ST-versies hebben een batterij van 77 kWh netto-energie. Ze weegt 493 kilo en biedt tot 520 kilometer realistisch rijbereik.

Aan een DC-snellaadstation zoals van bijvoorbeeld Ionity kan de ID.4 met de batterij van 77 kWh in ongeveer 30 minuten genoeg stroom bijladen voor de volgende 320 kilometer (volgens WLTP) dankzij een laadvermogen van tot 125 kW. Aan openbare oplaadpunten laden ID.4-klanten wisselstroom (AC) met de Mode 3-kabel. Dankzij We Charge genieten ze van een van de grootste netwerken van Europa met meer dan 150.000 publieke laadpunten. Een enkele kaart opent de toegang.

De ID.4 komt in Europa in de nazomer van 2020 op de markt in de vorm van twee special edition-modellen: de ID.4 1ST en de ID.4 1ST Max. In Duitsland kosten ze respectievelijk 49.950 en 59.950 euro.

Beide special editions zijn beperkt tot in totaal 27.000 exemplaren. Wanneer die uitverkocht zijn, volgen de gepreconfigureerde versies. Die bundelen de meest populaire opties op de markt in packs. Op die manier wordt het aanbod nog overzichtelijker en kan de fabriek in Zwickau de auto’s snel bouwen en vroeg leveren.

LDR