De nieuwe Lamborghini Urus

de eerste SSUV ter wereld

Automobili Lamborghini lanceert zijn derde model, de Lamborghini Urus, het eerste Super Sport Utility Vehicle, en creëert meteen een nieuwe niche in het luxesegment met als maatstaf vermogen, prestaties en rijdynamiek.

“Achter de Lamborghini Urus gaat een uitgekiende benadering schuil gebaseerd op een versmelting van Lamborghini-DNA met het meest veelzijdige voertuigtype van allemaal: de SUV. De Urus tilt de SUV naar een peil dat voordien niet haalbaar was, dat van de super-SUV. Inzake design, prestaties, rijdynamiek en rijplezier is het een rasechte Lamborghini die bovendien in heel veel rijomstandigheden geschikt is voor dagelijks gebruik”, zegt Stefano Domenicali, Chairman en Chief Executive Officer van Automobili Lamborghini.

De Urus is uitgerust met een 4.0 V8-twinturbomotor die 650 pk levert bij 6.000 t/min (begrenzer op 6.800 t/min) en die zijn maximumkoppel van 850 Nm al ter beschikking stelt vanaf 2.250 t/min. Met 162,7 pk/l en 3,38 kg/pk maakt de Urus aanspraak op een van de hoogste specifieke vermogens en de beste gewicht-vermogenverhouding in zijn klasse.

De Urus accelereert in 3,6 seconden van 0 naar 100 km/u en in 12,8 seconden van 0 naar 200 km/u. Met een topsnelheid van 305 km/u is hij de snelste SUV op de markt.

Zijn coupé-achtige stijl met lage gordellijn en dominant voorkomen verraden in geen enkel opzicht zijn hoogstaand rijcomfort, grotere bodemvrijheid en luxueuze binnenruimte voorzien van al de modernste technologie. De Urus laat zich makkelijk in de stad rijden, biedt maximaal comfort over lange afstanden, heeft de opwindende rijdynamiek van een supersportwagen op en naast het circuit, en toont zich in een brede waaier van rijomstandigheden veelzijdig dankzij zijn offroad-capaciteiten.

Zoals de ondertussen lange traditie bij Lamborghini het wil, is de naam Urus afkomstig uit de stierenwereld. Urus, ook bekend als Aurochs, is een van de grote, wilde voorvaderen van de rundveestier. De Spaanse vechtstier, die de voorbije 500 jaar is gekweekt, lijkt fysiek heel sterk op de Urus.

De vierwielaandrijving van de Lamborghini Urus zorgt voor een erg responsieve rijdynamiek op iedere weg, op iedere ondergrond en in alle weersomstandigheden. Een centraal zelfsperrend Torsen-differentieel biedt maximale controle en levendigheid in alle rijomstandigheden en zeker offroad. Standaard bedraagt de koppelverdeling tussen de voor- en achteras 40/60, maar voor meer grip kan die verdeling wijzigen ten voordele van de as met het meeste weerstand. Het dynamische maximum ligt op 70 % van het koppel voor de vooras en 87 % voor de achteras.

De Lamborghini Urus neemt de achterwielsturing over van de Aventador S voor het volledige snelheidsbereik. De stuurhoek van de achterwielen kan +/- 3,0 graden bedragen in functie van de snelheid en de gekozen rijmodus: bij lage snelheid sturen de achterwielen in de omgekeerde richting van de voorwielen (tegenstuurfase) voor meer wendbaarheid en een kleinere draaicirkel zodat de auto zich vlotter laat manoeuvreren. Bij hoge snelheden stuurt de achteras in dezelfde richting als de voorwielen (meestuurfase) voor meer stabiliteit en rijcomfort, en voor optimale rijdynamiek.

De Urus is een Lamborghini die royaal ruimte biedt voor vijf inzittenden. Zijn korte koetswerkoverhangen geven vorm aan zijn vermogen, zijn kracht, zijn dynamisch assertief karakter en zijn dominant voorkomen.

De eerste klanten kunnen in de lente van 2018 hun nieuwe Lamborghini Urus ontvangen.

LDR