Fiat 500x ...

... met x-factor

500 is voor Fiat de kip met de gouden eieren. Sinds zijn lancering in 2007 werden er bijna anderhalf miljoen exemplaren van verkocht, inclusief de sportievere en super-sportieve Abarth-versies en de in 2012 op de markt gebrachte 500L. Met een slechts 70 cm langer koetswerk dan dat van de tweedeurs, is de 500x een geslaagde verschijning, die de lichtelijk onhandig geproportioneerde 500L in de schaduw stelt.
Ondanks zijn vrij geringe afmetingen staat de Fiat 500x stoer als een SUV op zijn poten. Dat is niet verrassend, want de Fiat 500x staat op hetzelfde onderstel en wordt aangedreven door dezelfde mechaniek als zijn halfbroer, de Jeep Renegade, maar hij is eleganter gekleed, zoals het een rasechte Italiaan betaamt (ik draag ook Italiaanse kostuums ;-)) en ook zijn interieur is aanzienlijk behaaglijker. De Italiaanse PR-verantwoordelijke noemt de 500x overigens de enige crossover die geniet van Italiaans design, waarin ik hem nog wil volgen, maar in zijn beschrijving "Fun, Sexy, Iconic" ben ik niet meer helemaal met hem mee. Hoe diep zijn assistente me ook in de ogen kijkt. Al krijg ik het er nog warm van...

Kiezen tussen de Fiat 500x en de Jeep Renegade? Moeilijk? Nee toch! Bij vrij gelijklopende prijzen (de Fiat is ietsje goedkoper) krijgt de Fiat mijn fiat. Tenzij je de Renegade mooier vindt, natuurlijk. Maar dan ben je uit ander hout gesneden...

LDR
Tags: