Ford Bronco

Hergeboorte van een icoon

De Ford Bronco maakte in 2021 een opgemerkte comeback na een afwezigheid van meer dan twee decennia, en is sinds vorig jaar ook op de Belgische markt beschikbaar. Dit iconische voertuig werd oorspronkelijk geïntroduceerd in 1966 om te concurreren met de Jeep CJ-5, de International Harvester Scout en de Chevrolet Blazer.

Na een onderbreking van meer dan 20 jaar keerde de Ford Bronco in 2021 terug met een moderne herinterpretatie van zijn klassieke ontwerp. Het vernieuwde model behoudt de essentie van de oorspronkelijke Bronco, maar integreert ook geavanceerde technologieën en verbeterde prestatiekenmerken. Verkrijgbaar in verschillende versies, biedt Ford nu een breder scala aan keuzes om aan de diverse behoeften van off-road liefhebbers te beantwoorden.

Het ontwerp van de nieuwe Ford Bronco roept nostalgie op door subtiel knipogen naar zijn voorouders. De kenmerkende rechtopstaande voorruit, opvallende grille en robuuste wielkasten getuigen van de off-road erfenis van de Bronco. Daarnaast beschikt het voertuig over moderne functionaliteiten, zoals een geavanceerd infotainmentsysteem, connectiviteitsfuncties en actuele off-roadtechnologieën, met een bodemvrijheid van 261 mm en een doorwaaddiepte van 80 cm.

Op vermogen en koppel van de nieuwe Bronco staat geen maat. De 2,7 liter grote V6 EcoBoost benzinemotor ontwikkelt een vermogen van 335 pk en een koppel van 562 Nm, dat via een tientraps automaat op de vier wielen wordt overgebracht. Onze Bronco was een Badlands uitvoering, de meest terreinwaardige in het standaard aanbod, voorzien van banden met een uitstekende grip dankzij hun grof profiel. Die banden zullen overigens niet alleen een invloed gehad hebben op de terreinvaardigheid, maar ook het rijgeluid en het verbruik lichtjes ongunstig beïnvloed hebben. Over ruim 2500 km (afgelegd in iets meer dan 48 rij-uren) bedroeg ons gemiddeld verbruik 12,0 l/100 km, maar het genoten rijplezier maakte dat iedere centiliter waard…!

Toch is de nieuwe Bronco ook behept met enkele design-gebreken, die we Amerikaanse designers al eerder konden verwijten. Zo kan de rechter ruitenwisser niet van de voorruit geheven worden zonder de antenne opzij te duwen, en kan de glaspartij van de achterklep niet geopend worden zonder eerst ook het deurpaneel (met daarop het reservewiel) te openen, een detail dat ook de Jeep Wrangler mag aangewreven worden. Anders dan die Wrangler, die vaak een wazige stuurgevoeligheid laat voelen, laat de Bronco zich echter heel nauwkeurig besturen, ondanks de ‘dikke’ banden waarmee de Badlands uitgerust is.

De Bronco Badlands kost 81.170 € (BTW incl). Het iets minder indrukwekkende basismodel Bronco Outer Banks 77.170 €.

 

LDR
Tags: