Ford Puma

met mildhybrid aandrijving

Ford heeft onlangs zijn nieuwe Puma gelanceerd. Die heeft niets te zien met zijn gelijknamige voorganger, de sportieve coupé van een twintigtal jaren geleden, want het is een compacte “stads- en plattelands-SUV“ die past in de nieuwe Ford-filosofie: hybride aandrijving om de schadelijke uitstoot te beperken en daarmee aan de nieuwe uitstootnormen te voldoen.

De tweede generatie Puma heeft dus geen uitstaans met de vorige, die tussen 1997 en 2002 gecommercialiseerd werd ter opvolging van de Mazda MX-3 die eraan voorafging (1991-1998), en waarvan de toenmalige Puma zowel het DNA als een aantal technische en mechanische elementen overnam. Maar het waren andere tijden, toen: Ford bezat een minderheidsaandeel van Mazda, dat zich sindsdien helemaal van Ford losgekoppeld heeft. En de nieuwe Ford Puma is daarmee een volwaardige concurrent van de Mazda CX-3.

Behalve door de Mazda CX-3 wordt het nieuwe segment van “kleine SUV’s“ bevolkt door andere succesvolle modellen, zoals de Nissan Juke en zijn halfbroer Renault Captur, de Volkswagen T-Cross, de Hyundai Kona, zonder ook de DS3 Crossback te vergeten. En zo zijn er nog wel enkele...

De Ford Puma onderscheidt zich van zijn concurrenten door een vrij hoge prijs van het instapmodel (1.0 Ecoboost 125 pk), maar is anderzijds zeer aantrekkelijk geprijsd in zijn mild hybride versie, die hetzelfde vermogen aflevert maar met een vooropgesteld lager verbruik, voor een meerprijs van slechts 400 €. Van de hybride versie bestaat overigens ook een krachtigere versie (155 pk, 190 Nm) op basis van hetzelfde driecilinder motorblok (+ 1.200 €).

De standaarduitrusting van de basisversie (Titanium) is overigens al heel compleet, ook inzake veiligheids- en rijhulpmiddelen, met onder meer cruise control, verkeersbordherkenning, rijvakhulp en een volledige serie airbags, inclusief gordijnairbags voor en achter. De hogere afwerkingsniveau’s voegen daar nog adaptatieve snelheidsregeling aan toe, alsook handenvrije opening van de kofferklep, (voor)zetels met massagefunctie, enz...

Het interieur is minstens zo ruim als dat van zijn concurrenten, met vooral een indrukwekkende kofferruimte van 456 liter, waarvan 80 liter in een afgeschermde ruimte onder de uitneembare koffervloer (maar dan ten koste van een reservewiel!).

Rijden met de 125 pk mild hybrid moet in niets onderdoen voor dat van de concurrenten, de 155 pk sterke versie mag zelfs als sportief bestempeld worden. Vanaf de basisuitvoering beschikt de bestuurder over een keuzeknop voor 5 rijmodi (Normal, Eco, Sport, Slippery en Trail, dus nuttig onder alle rijomstandigheden, zelfs op gladde of onverharde ondergrond).

De opgegeven verbruikcijfers stemmen overeen met die van de concurrentie, maar in de praktijk is de Puma (getest in zijn Mild Hybrid-versie van 125 pk) aanzienlijk zuiniger, met een gemeten gemiddeld verbruik van 5,9 l/100 km (dat is 1,5 l/100 km minder dan bvb Hyundai Kona en Nissan Juke!).

LDR
Tags: