Hyundai Tucson
Hyundai heeft zonet de vierde generatie van de Tucson onthuld, waarvan sedert zijn lancering in 2004 meer dan 7 miljoen exemplaren verkocht zijn, waarvan 1,4 miljoen in Europa.
De eerste generatie Tucson werd in 2010 opgevolgd door de ix35, waarna met de lancering van diens opvolger in 2015 teruggegrepen werd naar de originele modelnaam. De stijlrevolutie die zich tussen de eerste en de tweede generatie voordeed, wordt met de onthulling van de volledig nieuwe Tucson herhaald.
Door het meest geëlektrificeerde motorenpalet van het compacte SUV-segment aan te bieden, waaronder hybride, plug-in hybride en 48-vold mild hybride opties, voltooit de nieuwe Tucson de elektrificatie van Hyundai’s SUV-gamma in Europa.
Eerder dan een evolutie, staat de volledig nieuwe Tucson voor een revolutie bij Hyundai op designvlak. Hij krijgt een groter en breder koetswerk dan zijn voorganger. Zijn gespierde look combineert scherpe hoeken en dynamische proporties met rijkelijke oppervlakken, wat zorgt voor een progressieve look zonder afbreuk te doen aan de Tucson’s ruige SUV-DNA.
De nieuwe Tucson is de eerste SUV van Hyundai die ontwikkeld werd volgens de nieuwe ‘Sensuous Sportiness’ designfilosofie van het bedrijf. Deze designrichting wordt gekenmerkt door de harmonie tussen vier fundamentele elementen: proportie, architectuur, styling en technologie.
De meest in het oog springend vertoning daarvan is in de grille vooraan het voertuig, waar ‘Parametric Hidden Lights’ zorgen voor een sterke eerste indruk. Wanneer de lichten uitgeschakeld zijn, lijkt de voorkant van de wagen bedekt met donkere, geometrische patronen zonder onderscheid tussen de kenmerkende LED dagrijlichten (DRLs), die naadloos geïntegreerd zijn in de grille. Dankzij hypermoderne half spiegelende lichttechnologie, transformeert de donkere chromen look van de grille in juweel-achtige vormen wanneer de DRL’s ingeschakeld worden, om zo te zorgen voor een opvallend element in een voor de rest strakgeheel.
Achteraan gaan de brede lichten met daarin verstopt parametrische lichtdetails verder op het designthema. De achterbumper van de nieuwe Tucson krijgt ook details met parametrische patronen voor een driedimensionaal effect, gekoppeld aan een sportieve afwerking. Het is het eerste model van Hyundai dat gebruik maakt van verborgen ruitenwissers achteraan, die onder de spoiler zitten. De hightech designelementen worden bekroond met een Hyundai-logo in vlak glas, dat er driedimensionaal uitziet, maar eigenlijk gelijk ligt met het koetswerkoppervlak, in tegenstelling tot traditionele emblemen van automerken.
De naadloze integratie van technologie biedt kopers van de nieuwe Tucson een vooruitstrevende en volledig personaliseerbare digitale ervaring. Het nieuwe 10.25-duim grote AVN- T scherm krijgt een plaats in het midden van het dashboard. De designers van Hyundai lieten fysieke knoppen en toetsen achterwege, dus alle infotainment-, verwarmings-, ventilatie- en aircofuncties worden bediend door aanrakingen, wat van de nieuwe Tucson het eerste Hyundai-model maakt met een full touchscreen console. Zacht aanvoelende materialen van hoge kwaliteit komen doorheen het interieur terug, waardoor de look en feel naar een nieuw niveau getild worden, terwijl nieuwe, indirecte verluchtingsmonden van aan de deuren tot de middenconsole vloeien.
De dynamische proporties en het nieuwe onderstel van de Tucson zorgen voor een brede en open interieurruimte die een niveau van comfort en ruimte garandeert dat normaal gezien voorbehouden is aan modellen uit het hogere segment. Met 20 mm extra in de lengte, 15 mm in de breedte en een wielbasis die met 10 mm verlengd werd in vergelijking met de vorige generatie is de nieuwe Tucson ruimer dan ooit tevoren. Daardoor genieten de achterste passagiers van 26 mm extra beenruimte. Dit geldt zowel voor de hybride modellen als de modellen met een verbrandingsmotor, dankzij een slimme plaatsing van de batterij onder de achterbank. Verder werd de koffer met 33 tot 107 liter vergroot, afhankelijk van de gekozen afwerking en motorisatie, en biedt zo tot 620 liter bagageruimte met de zetels in gebruikspositie en tot 1.799 liter met de zetels neergeklapt.
De nieuwe Tucson is uitgerust met een verbeterd systeem met zeven airbags, dat beschikt over een centrale zijdelingse airbag op de eerste zetelrij, een unicum in dit segment. Die moet ervoor zorgen dat passagiers elkaar niet raken bij een botsing, en zo het risico op ernstige verwondingen minimaliseren. Wanneer een impact vooraan of zijdelings de airbags activeert, zorgt het Multi- collision remsysteem automatisch voor een noodremprocedure om het risico op secondaire of meervoudige aanrijdingen te verkleinen.
De nieuwe Tucson is uitgerust met Forward Collison-avoidance Assist (FCA), dat een alarm in werking stelt wanneer een aanrijding dreigt te gebeuren met een andere auto, een fietser of voetgangers op de rijweg. Wanneer de bestuurder niet reageert en te laat dreigt te remmen, remt het systeem automatisch om zo een ongeval te vermijden. Voor het eerst in een Tucson is FCA uitgerust met Junction Turning, dat zorgt voor een uitgebreidere bescherming door ook te waken over mogelijke aanrijdingen op kruispunten. Deze functie detecteert naderende auto’s van de andere kant wanneer de bestuurder links afslaat op een kruispunt, en als een aanrijding dreigt, remt het automatisch om de auto te stoppen.
Lane Following Assist (LFA) houdt het voertuig veilig in het midden van zijn rijvak. Met behulp van een voorwaartse camera die het rijvak herkent, zorgt LFA automatisch voor stuurcorrecties om de auto in het midden van het rijvak te houden. Dit werk samen met het Lane Keeping Assist (LKA) systeem, dat het onopzettelijk afwijken van het rijvak voorkomt en dat naast lijnen nu ook de rand van de weg herkent.
Voor het eerst in een compacte SUV zorgt Highway Driving Assist (HDA) ervoor dat rijden op de snelweg veiliger en comfortabeler. HDA regelt de snelheid van de wagen en bewaart de afstand ten opzichte van de voorligger, alsook het gekozen rijvak. Een speciale knop op het stuur zorgt ervoor dat de bestuurder HDA kan activeren met één klik.
De nieuwe Tucson biedt ook een Surround View Monitor (SVM), zodat de bestuurder een 360 graden driedimensionaal zicht krijgt vanuit verschillende hoeken, waaronder in- en uitzoomen voor vooraan, achteraan, links en rechts van het voertuig. SVM biedt ook een zicht uit vogelperspectief om de visibiliteit van potentiële obstakels nog te verhogen. SVM is ook gesynchroniseerd met de nieuwe Remote Smart Parking Assist (RSPA), die beschikbaar is voor de hybride versie van de nieuwe Tucson. RSPA helpt bestuurders tijdens het parkeren en vertrekken uit een parkeerplaats door het voertuig automatisch voor- en achterwaarts te bewegen, zelfs wanneer ze niet in het voertuig zitten. Deze technologie kan geactiveerd en bediend worden via de Smart Key. Het voertuig gebruikt ultrasone sensoren om obstakels te identificeren, en een noodstop wordt toegepast wanneer een aanrijding dreigt.
Vierwielaandrijving en Terrain Modes
De nieuwe Tucson verstevigt zijn SUV-reputatie met 4x4-capaciteiten dankzij zijn nieuwe Terrain Mode selectieknop die bestuurders nog meer fun bezorgt. Deze toepassing, beschikbaar op de hybride versies met automatische versnellingsbak, maakt gebruik van Hyundai’s kenmerkende HTRAC vierwielaandrijving, die meer wendbaarheid en een betere aanwending van het koppel mogelijk maakt, afhankelijk van de grip en de voertuigsnelheid. Naast verschillende rijmodi, zorgen drie bijkomende terreinmodi – Mud, Sand en Snow – voor geoptimaliseerde prestaties en HTRAC- instellingen voor een verbeterde rij-ervaring op verschillende terreinen.
Door drie geëlektrificeerde motorisaties en twee verbrandingsmotoren aan te bieden met vier versnellingsbakmogelijkheden, past de nieuwe Tucson bij elk type chauffeur. Met benzine en diesel 48-volt mild hybrid, full hybrid en plug-in hybrid biedt de nieuwe Tucson het ruimste gamma van geëlektrificeerde aandrijvingen in het compacte SUV-segment. Naast de geëlektrificeerde aandrijflijnen biedt de nieuwe Tucson ook een keuze uit benzine- en dieselopties.
De nieuwe Tucson werd ontwikkeld om de uitstoot te verlagen zonder te raken aan het rijplezier. De hybride versie bestaat uit een 1.6 liter T-GDi (turbocharged gasoline direct injection) Smartstream motor en een 44,2 Kw elektromotor gevoed door een 1,49 kWh lithium-ion polymer batterij. Hij is
gekoppeld aan een zestrapsautomaat (6AT) en verkrijgbaar met twee- of vierwielaandrijving. Het systeem is het krachtigste in het motorenpalet van de nieuwe Tucson, met een gecombineerd vermogen van 230 pk en 350 Nm koppel, waardoor hij lage emissies mogelijk maakt, zonder te raken aan het rijplezier.
Op het vlak van 48-volt mild hybrid-technologie, kunnen klanten kiezen uit drie verschillende opties:
- 1.6 liter T-GDI Smartstream met 150 pk en tweewielaandrijving
- 1.6 liter T-GDI Smartstream met 180 pk en vierwielaandrijving
- 1.6 liter CRDi Smartstream met 136 pk en tweewielaandrijving
Hyundai combineert zijn efficiënte en responsieve 48-volt mild hybrid-technolgie met de 150 pk sterke 1.6 liter T-GDI, die beschikbaar zal zijn met een handgeschakelde Intelligent Manual Transmission met zes versnellingen (6iMT) of een zeventraps transmissie met dubbele koppeling (7DCT). Nog een goed uitgebalanceerde optie is de 1.6 liter T-GDI met 180 pk, die aangeboden wordt met een 7DCT en vierwielaandrijving. De 136 pk sterke 1.6 CRDi 48V mild hybrid-motor word aangeboden met 7DCT en tweewielaandrijving.
Wanneer hij niet gekoppeld is aan een 48-volt mild hybrid systeem, is de 1.6 liter T-GDi Smartstream beschikbaar met 150 pk, een handgeschakelde zesversnellingsbak en tweewielaandrijving.
De 1.6 T-GDI Smartstream motor in de nieuwe Tucson zal uitgerust zijn met Hyundai’s Continuously Variable Valve Duration (CVVD) technology. CVVD optimaliseert de prestaties van de motor en de brandstofefficiëntie, en is tegelijkertijd milieuvriendelijk. De klepsturingstechnologie regelt de duur van het openen en sluiten van de kleppen afhankelijk van de rijomstandigheden. Dit is het enige systeem dat de duurtijd van het openen van de kleppen kan veranderen tijdens het rijden, afhankelijk van de omstandigheden.
Een plug-in hybride variant van de nieuwe Tucson met een 1.6 liter T-GDi met 265 pk zal ook een optie zijn. Meer details worden bekend gemaakt naarmate de lancering in 2021 nadert.
De eerste nieuwe Tucson-modellen – hybride, diesel en benzine, inclusief 48-volt mild hybrid – verschijnen in de Europese Hyundai-showrooms tegen het einde van dit jaar. De plug-in hybride versie en de N Line uitvoering komen tegen begin volgend jaar