IONIQ 5

Hyundai herdefinieert elektrische mobiliteit

In augustus 2020 heeft Hyundai het merk Ioniq in het leven geroepen, om er de ontwikkeling en commercialisering van zijn elektrische voertuigen in onder te brengen, naar het voorbeeld van het model Ioniq, dat nu ruim 4 jaar geleden op de markt kwam. Als zodanig wordt Ioniq het tweede “ondermerk“ van Hyundai (of het derde, als we Kia daar ook toe rekenen), naast het luxemerk Genesis.

Als eerste model van het Ioniq-merk van Hyundai, specifiek voor elektrische voertuigen met batterij (BEV), wordt Ioniq 5 gebouwd op de specifieke BEV-architectuur van Hyundai Motor Group, dat de naam Electric-Global Modular Platform (E-GMP) draagt. Hierdoor kan Ioniq 5 uitpakken met unieke proporties op een uitgestrekte wielbasis, een innovatief interieurdesign met milieuvriendelijke materialen op heel wat oppervlakken, stevige prestaties gekoppeld aan ultrasnel laden en een Vehicle-to-Load (V2L) functie.

Het progressieve design van Ioniq 5 staat voor een breuk met vroegere designregels, en verkent de nieuwe designvrijheid die een specifiek EV-platform met zich meebrengt. Geïnspireerd op het profiel van de Hyundai Pony, de eerste productiewagen van het merk die in 1973 op de markt kwam, onderstreept Ioniq 5 Hyundai’s 45-jarige evolutie. 

Het unieke koetswerkdesign wordt gekenmerkt door een 3,0 m lange wielbasis, één van de langste in de EV-sector. Met zijn lengte van 463,5 cm, breedte van 189,0 cm en hoogte van 160,5 cm benadert de Ioniq 5 de afmetingen van de Hyundai Tucson.

Ioniq 5 is beschikbaar met een gamma elektrische aandrijfconfiguraties om te voldoen aan de mobiliteitsnoden van iedere klant, die de keuze heeft uit twee batterijpacks, 58 kWh of 72,6 kWh, en twee lay-outs voor de elektromotoren, met ofwel een enkele motor achteraan ofwel zowel voor- als achteraan een motor. Alle configuraties bieden een uitstekend rijbereik en een topsnelheid van 185 km/u, en de mogelijkheid om een aanhanger van maximaal 1,6 ton te trekken.

Met de accu van 58 kWh heeft de motor, die de achterwielen aandrijft, een vermogen van 125 kW, goed voor een acceleratie van 0 tot 100 km/u in 8,5 sec.

Met de accu van 72,6 kWh heeft de motor, die ook in dit geval alleen de achterwielen aandrijft, een vermogen van 160 kW, goed voor een acceleratie van 0 tot 100 km/u in 7,4 sec en een rijbereik van 480 km (WLTP). Met diezelfde accu is ook een AWD-versie met 2 motoren beschikbaar (70 kW op de voorwielen en 155 kW op de achterwielen), goed voor een acceleratie van 0 tot 100 km/u in 5,2 sec.

Het E-GMP platform van Ioniq 5 ondersteunt zowel 400 V als 800 V laadinfrastructuur, zonder nood aan bijkomende componenten of adapters. 

Met een 350kW lader kan Ioniq 5 aan hoge snelheid laden van 10 procent tot 80 procent in amper 18 minuten. Gebruikers van Ioniq 5 moeten maar vijf minuten laden voor 100 km rijbereik, gemeten volgens de Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure (WLTP).

Ioniq 5 ondersteunt ook een duurzame levensstijl rond elektrische mobiliteit met zijn innovatieve V2L functie, die klanten toelaat om eender welk elektrisch toestel, zoals fietsen, scooters of kampeermateriaal, te laden. De V2L-functie kan 3.6 kW vermogen leveren. De V2L-aanluiting bevindt zich onder de tweede zetelrij. Een ander aansluitpunt bevindt zich in de laadpoort aan de buitenkant van het voertuig.

Ioniq 5 zal beschikbaar zijn tegen de zomer van 2021.

LDR