KIA EV6

Elektrisch, inspirerend, opwindend en ruim

De nieuwe Kia EV6 introduceert een groot emissievrij rijbereik, een ultrasnelle 800V-lader en een opvallende stijl in het cross-oversegment. Hij wordt uitsluitend aangedreven door elektrische energie en biedt de keuze tussen diverse emissievrije motorconfiguraties met een groot rijbereik. Dankzij het 800V-laadsysteem kan de EV6 in nauwelijks 18 minuten van 10 tot 80 procent worden opgeladen. De GT-versie, die werd ontwikkeld om consumenten te inspireren met opwindende rijprestaties, accelereert in 3,5 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 260 km/u.

“De EV6 belichaamt het nieuwe Kia”, aldus Ho Sung Song, President & CEO van Kia. “De EV6 vertegenwoordigt ook het begin van Kia’s langetermijnengagement voor duurzame mobiliteit en versnelt niet alleen de overgang naar schoon transport, maar ook naar duurzamere producten, materialen en productietechnieken.” 

De EV6 biedt een intelligente en flexibele interieurlay-out en een overvloed aan opbergruimte, waaronder een koffervolume van 520 liter (VDA) met de tweede zetelrij op haar plaats. Wanneer de tweede zetelrij is neergeklapt, stijgt het koffervolume tot ongeveer 1.300 liter. De wagen beschikt ook over een koffer vooraan, die tot 52 liter extra opbergruimte biedt voor 2WD-modellen en 20 liter extra voor AWD-modellen.

De EV6 wordt bij ons enkel met het groot rijbereik batterijpack (77,4 kWh) aangeboden, met name ook voor wat betreft de EV6 GT-line en de EV6 GT. Dit is de eerste elektrische wagen van Kia die wordt aangeboden met twee- of vierwielaandrijving. Die laatste biedt nog dynamischere capaciteiten, zelfs in de meest uitdagende omstandigheden.
De EV6 2WD 77,4 kWh kan volgens de gecombineerde WLTP-cyclus meer dan 510 kilometer afleggen met een enkele laadbeurt. De vierwielaangedreven EV6, met zijn maximumkoppel van 605 Nm, sprint van zijn kant in nauwelijks 5,2 seconden van 0 naar 100 km/u. Het batterijpakket van 77,4 kWh is gekoppeld aan een 168 kW (229 pk) sterke elektromotor die de achterwielen aandrijft. Bij de AWD-modellen drijft een 239 kW (325 pk) sterke elektromotor de voor- en achterwielen aan.
Met zijn dubbele motoren van 430 kW tilt de EV6 GT de elektrische prestaties naar een nog hoger niveau. Zijn maximumkoppel van 740 Nm stuwt de vierwielaangedreven GT-versie in 3,5 seconden van 0 naar 100 km/u en verder naar een topsnelheid van 260 km/u (voorlopige ontwikkelingsdoelstellingen). Met de toevoeging van een softwaregestuurd elektronisch sperdifferentieel voor de EV6 GT-versie, kunnen bestuurders in alle omstandigheden genieten van een zelfverzekerde controle en een dynamisch rijgedrag. 

De EV6 kan worden opgeladen aan laadpalen van 800 volt en 400 volt, zonder dat er bijkomende componenten of adapters nodig zijn. Alle versies van de auto kunnen in nauwelijks 18 minuten van 10 tot 80 procent worden opgeladen aan een snelle laadpaal, en de 2WD-versie met 77,4 kWh-batterij wint 100 kilometer rijbereik in minder dan 4,5 minuten.
Wanneer de EV6 voor meer dan 35% is opgeladen, kan hij trailers tot 1.600 kilogram slepen. Mede dankzij de V2L-functie kunnen eigenaars van een EV6 alles meenemen wat ze nodig hebben voor een avontuur in de buitenlucht, zonder uitstoot.
De EV6 wordt uitgerust met energierecuperatietechnologieën die het rijbereik maximaliseren. Een daarvan is Kia’s energiezuinige warmtepomp, die standaard is voorzien en overtollige warmte van het koelsysteem recupereert. Dat zorgt ervoor dat de auto bij min zeven graden Celsius 80% van het rijbereik kan halen dat bij 25 graden Celsius mogelijk zou zijn. 
Eveneens aanwezig is de nieuwste generatie van Kia’s intelligente regeneratieve remsysteem, dat wordt bediend met schakelhendels aan het stuur zodat bestuurders de auto snel en eenvoudig kunnen vertragen en kinetische energie kunnen recupereren om het rijbereik en de efficiëntie te maximaliseren. Bestuurders krijgen de keuze tussen zes regeneratieve remniveaus (geen, 1 tot 3, ‘i-PEDAL’ of auto-modus), naargelang het gewenste niveau van energierecuperatie. Met de ‘i-Pedal’-modus van het systeem kan de wagen een maximum aan energie van de remmen recupereren en kan de bestuurder de wagen zelfs geleidelijk tot stilstand brengen zonder dat hij het rempedaal hoeft in te trappen. 

De EV6 biedt een ongeëvenaard niveau van veiligheid en gebruiksgemak dankzij zijn uitgebreide gamma rijhulpsystemen (ADAS). Zij helpen de bestuurder het hoofd te bieden aan heel wat inherente gevaren en stresssituaties op de weg en beschermen zowel de inzittenden als andere weggebruikers tijdens elke rit.
Safe Exit Assist (SEA) helpt mensen om aanrijdingen met aankomende voertuigen te voorkomen wanneer ze de EV6 verlaten. Wanneer de inzittende na een stop de deur opent om uit te stappen, geeft het systeem een waarschuwing wanneer er een voertuig nadert aan de achterzijde. SEA helpt ook om de achterdeur gesloten te houden door het elektronische kinderslot te bedienen.
Lane Following Assist (LFA) helpt de wagen op zijn rijstrook te houden. Tijdens het rijden kan LFA met een druk op de knop worden in- en uitgeschakeld.
Highway Driving Assist 2 (HDA 2) helpt op de snelweg een ingestelde snelheid en afstand tot voorliggers aan te houden en helpt de auto ook in bochten op zijn rijstrook te houden. Wanneer een aanpalend voertuig in de nabije omgeving rijdt, helpt HDA 2 het pad van de EV6 aan te passen om botsingsgevaar te vermijden. Wanneer de bestuurder zijn handen op het stuurwiel houdt en wanneer de auto meer dan een bepaalde snelheid rijdt, volstaat een tik op de richtingaanwijzerhendel om de auto naar de overeenkomstige rijstrook te bewegen. 
Remote Smart Parking Assist (RSPA) helpt de bestuurder dan weer om de auto vanop afstand een parkeerplaats in of uit te laten rijden door hem van buitenaf te bedienen.

De EV6 zal in Zuid-Korea geproduceerd worden, en komt in de tweede helft van dit jaar op de markt. De prijzen starten aan 43.990€ (EV6 Base Line, met accu van 58 kWh).

LDR