Kia Sportage

meest succesvolle Kia

Al bij zijn ontstaan was de Sportage het meest in het oog springende model van Kia. Even heeft het merk ook de liefhebbers van pure 4x4 willen verleiden met de Retona, een "jeep-achtige" variant die ogenschijnlijk meer offroad capaciteiten te bieden had, maar het is uiteindelijk van de Sportage dat Kia van 1993 (eerste generatie) tot 2016 (einde van de derde generatie) in totaal ruim 3,5 miljoen exemplaren gebouwd heeft, waarvan er bijna een half miljoen de weg naar Europa vonden.

Kia is het tweede merk van Hyundai. Geen "ondermerk", want Kia heeft een grote mate van zelfstandigheid behouden, zowel qua vormgeving als in distributie, maar het gros van de mechanische componenten is voor beide merken gemeenschappelijk. Samen vormen ze een belangrijke speler op de wereldmarkt, want vorig jaar rolden er in de wereldwijd verspreide productievestigingen meer dan 8 miljoen wagens van de band, waarvan iets minder dan 40% Kia's.

De eerste generatie Sportage heeft de langste levensduur gekend (1993-2004), maar het is in die periode dat het Kia-imperium na een te snelle groei instortte om daarna ingelijfd te worden bij Hyundai. De volgende Sportage-generaties (2004-2010 en 2010-2016) kregen een normale levenscyclus, die gelijke tred hield met die van de Hyundai Tucson, respectievelijk ix35 en nu opnieuw Tucson, op wier basis de Sportage gebouwd is.

In Europa is Kia overigens bezig aan een gestage groei. Van 295.000 verkochte exemplaren in 2011 via 337.000 in 2012, 339.000 in 2013, 354.000 in 2014 en 385.000 in 2015 ligt het streefcijfer voor 2016 op 400.000 wagens (alle modellen dooreen genomen).

Het C-SUV-segment waarin de Sportage thuishoort, is in ons land goed voor ruim 10% van de markt, of dus zo'n goede 52.000 wagens, wat dit meteen tot één van de meest bevochte marktsegmenten maakt. Het gros van de kopers in dit segment zijn particulieren (64%), slechts 36% zijn kopers die hun wagen voor beroepsdoeleinden kopen, met een bij de particuliere kopers lichtjes stijgend aandeel van benzineversies, met een klemtoon langs vlaamse zijde, wellicht door de evoluerende fiscaliteit terzake. Moeten we daar nog aan toevoegen dat het gros van de SUV's, zeker in dit C-segment, voorwielaandrijvers zijn?

Uitwendig is de nieuwe Sportage slechts in detail van zijn voorganger te onderscheiden en lijkt het eerder om een facelift dan om een grondige vernieuwing te gaan. Maar de met 30 mm toegenomen wielbasis en de 26 mm dunnere voorste dakstijl verraden dat het model ook onderhuids grondige veranderingen onderging, waaronder vooral technologische. Zo zijn nu nagenoeg alle denkbare elektronische rijhulpmiddelen beschikbaar (rijbaanbegeleiding, autonome remassistentie, parkeerhulp, en dergelijke meer) en geeft de Sportage een volwassener rijgevoel dan bij de vorige generatie het geval was. De interieurafwerking (met meerdere smaakvolle kleurcombinaties, die je bij zijn concurrenten ver moet zoeken) is overigens ook een sterk argument pro Sportage.

Verbruik en uitstoot zijn eveneens naar een lager peil gebracht, al houden de Duitse merken daar effectief nog altijd een noemenswaardige voorsprong op hun Japanse en Koreaanse concurrenten. Het prijsverschil bij aankoop weegt echter ruimschoots op tegen de kost van het minieme meerverbruik. - LDR

LDR
Tags: