Lamborghini Urus

vestigt Pikes Peak record

In de aanloop naar zijn presentatie half augustus vestigde de nog te onthullen nieuwe Urus een nieuw record in de categorie productie-SUV's op het parcours van de Pikes Peak International Hill Climb: de beroemde heuvelklim die onlangs zijn 100e editie vierde.

Hillclimb-kampioen en Pirelli-testrijder Simone Faggioli, de recordhouder achterwielaandrijving tijdens de 2018 Race to the Clouds op Pikes Peak, kreeg de nieuwe Urus, voorzien van een camouflage wrap, voorafgaand aan de officiële presentatie. De gechronometreerde aanval vond plaats op hetzelfde parcours als de race, waarbij de weg voor de gelegenheid voor het verkeer was afgesloten.

Vanaf een hoogte van 2862 meter sneed Faggioli de 156 bochten aan die over 20 km (12,42 mijl) kronkelen, nog eens 1439 meter hoger klimmend met een gemiddeld stijgingspercentage van 7%, en kwam op 4302 meter hoogte over de finish in 10:32.064.

De nieuwe Urus had nog geen officieel debuut gemaakt en nam dus niet deel aan de officiële race, maar de tijd werd wel geregistreerd door de officiële tijdwaarnemers van de Pikes Peak International Hill Climb. De Urus versloeg daarmee het huidige racedagrecord van 10:49.902, behaald door Rhys Millen, in 2018, in een Bentley Bentayga.

"De beslissing om ons te testen op Pikes Peak weerspiegelt de Lamborghini-spirit van "het onverwachte verwachten" en toont de uitstekende prestaties van het nieuwe Urus-model dat binnenkort wordt geïntroduceerd", aldus Rouven Mohr, technisch directeur van Automobili Lamborghini. "Pikes Peak is de beroemdste heuvelklim ter wereld en bovendien een enorme uitdaging voor de auto: de ongelijke lay-out van het parcours test de balans van het chassis, de grote hoogteverschillen belasten de aandrijflijn en de weersomstandigheden kunnen tussen de start en de finish zeer snel veranderen."  

De Urus, uitgerust met de standaard twin-turbo V8-motor, is aangepast om te voldoen aan de veiligheidsvoorschriften van de Pikes Peak International Hill Climb: de cabine is uitgerust met een rolkooi, de standaardstoelen zijn vervangen door een racekuip met zespuntsgordel en er is een brandblussysteem geïnstalleerd.

De banden (maten 285/40 R22 en 325/35 R22) zijn een evolutie van de Pirelli P Zero Trofeo R van de Urus. Voor het eerst werd de Pirelli semi-slick band ontwikkeld om te beantwoorden aan de kenmerken van een SUV. Het resultaat van deze samenwerking tussen de bandenfabrikant en Lamborghini is een band met een grotere veelzijdigheid, die hoge prestaties levert op zowel droog asfalt met hoge omgevingstemperaturen als op nat wegdek met koudere temperaturen.

Spectaculaire videbeelden zijn te zien via deze link: https://media.lamborghini.com/english/images-and-videos/video/lamborghin...

LDR