LEXUS UX 300e

"LEXUS ELECTRIFIED" RIJERVARING

De volledig elektrische Lexus UX 300e zal later dit jaar worden gelanceerd en combineert de verfijning en stilteniveaus van het merk met een messcherpe dynamiek en rijplezier. 

ZEER STIJF PLATFORM, LAAG ZWAARTEPUNT

Bovenaan de lijst met wensen voor de UX 300e stond "plezier", wat heeft geleid tot een volledig elektrische rijervaring die dynamisch maar tegelijk extreem verfijnd is. Dit is vooral te danken aan het lage zwaartepunt van de wagen – doordat de accu onder de carrosserie werd geplaatst en de elektromotor laag in het motorcompartiment staat – en het speciaal versterkte maar lichte UX-platform (GA-C).

NAGELNIEUWE VOLLEDIG ELEKTRISCHE AANDRIJFLIJN

De nagelnieuwe volledig elektrische aandrijflijn van de UX 300e werd geoptimaliseerd om in de stad te rijden. Deze aandrijflijn heeft een elektromotor/generator met een hoog uitgangsvermogen van 150 kW (204 DIN pk), die probleemloos in 7,5 seconden van 0 naar 100 km accelereert en een topsnelheid biedt van 160 km/h. Wanneer het gaspedaal licht wordt ingedrukt, bijvoorbeeld tijdens stop-start-rijden, krijgt de toerentalregeling de voorrang, maar wanneer het gaspedaal meer dan de helft wordt ingedrukt, bijvoorbeeld om een autosnelweg op te rijden, ligt de klemtoon op continue krachtige acceleratie.

"SHIFT-BY-WIRE" TECHNOLOGIE

Een ander belangrijk interactiepunt voor de bestuurder van de UX 300e is de fijn vervaardigde rijstandkiezer. Als vervanging voor de klassieke versnellingshendel past hij perfect in de handpalm en met de allernieuwste "shift-by-wire" technologie van Lexus voelt het schakelen in achteruit/neutraal/rijden heel natuurlijk aan. Bovendien werd de bedieningsslag verkort om snel te kunnen schakelen.

De Lexus UX 300e wordt tegen het einde van het jaar op geselecteerde markten in Europa gelanceerd, en begin 2021 in België.

LDR