LOTUS ELETRE

de elektrische super-SUV van Lotus

Colin Chapman, die in 1952 het merk oprichtte, zal zich wellicht omdraaien in zijn graf. Maar dat zal hij eerder ook al gedaan hebben, toen Lotus in Amerikaanse en meerdere Aziatische handen overging om uiteindelijk een onderkomen te vinden bij het Chinese Geely, ook eigenaar van Volvo, Polestar, Proton, Lynk e.a., daarbij ook aandeelhouder van Daimler.

Lotus maakte naam en faam met de ontwikkeling en de bouw van lichtgewicht sportwagens. De Eletre maakt een stijlbreuk met die basisprincipes van weleer, maar kan wel de toekomst van het merk veilig stellen. De Lotus Eletre is overigens de eerste van drie nieuwe Lotus lifestyle EV's in de komende vier jaar. 
De volledig nieuwe elektrische Lotus Eletre is een opvallende en vooruitstrevende super-SUV, een volledig nieuwe lifestyle-auto voor de volgende generatie Lotus-klanten.
De expertise van het bedrijf op het gebied van rijgedrag, besturing en aerodynamica is zorgvuldig verder ontwikkeld. De Eletre neemt het hart en de ziel van de nieuwste Lotus sportwagen - de Emira - en de aerodynamische prestaties van de volledig elektrische Evija supercar, en herinterpreteert deze als een super-SUV.

De Eletre vormt een gedurfde nieuwe dimensie in het Lotusportfolio van sportauto's en biedt een aanzienlijk aantal primeurs voor Lotus: de eerste vijfdeurs productieauto, het eerste model buiten de sportwagensegmenten, de eerste lifestyle EV, de meest 'connected' Lotus ooit. En toch blijft het een echte Lotus, vol met baanbrekende technologie, echte sportieve prestaties, ontworpen en ontwikkeld door een gepassioneerd team. 
De Eletre is 4WD, heeft een accucapaciteit van meer dan 100kWh en een vermogen van 600pk. Een lader van 350 kW levert een actieradius van 400 km (248 mijl) in slechts 20 minuten. Het beoogde maximale WLTP-rijbereik van de auto bedraagt ca. 600 km. Standaard kan de auto ook worden opgeladen met 22 kW wisselstroom.

Matt Windle, Managing Director van Lotus Cars, gaf het volgende commentaar: "De Eletre is een gedurfde en revolutionaire nieuwe auto, waarmee we onze belofte nakomen om Lotus in volledig nieuwe autosegmenten te brengen, terwijl we onze wereldwijde aantrekkingskracht en toegankelijkheid vergroten. Dit is een gedenkwaardig moment in onze geschiedenis en een duidelijk signaal van onze voortdurende wens om ons bedrijf te transformeren. Het is een echte Lotus, en we zijn ervan overtuigd dat hij de klanten van performance cars zal bekoren en een duidelijk alternatief zal bieden voor de gevestigde spelers in dit segment. De Eletre heeft de ziel van een Lotus en de bruikbaarheid van een SUV."

Feng Qingfeng, CEO, Group Lotus, voegt daaraan toe: "Terwijl de wereldwijde lovende kritieken voor de Emira de positie van Lotus als gerespecteerd sportwagenmerk hebben bevestigd, zal de Eletre Lotus toegankelijk maken voor een heel nieuw publiek. Het is een aantrekkelijk alternatief voor mensen die een echte rijdersauto willen, maar waarvan de levensstijl iets praktischer vraagt dan een traditionele sportauto. En dit is nog maar het begin voor Lotus - er staat ons nog veel meer te wachten."

De Eletre zal gebouwd worden in een gloednieuwe state-of-the-art productiefaciliteit in Wuhan, China. De auto is 'Born British, Raised Globally', met belangrijke kenmerken die zijn gedefinieerd door het ontwikkelingsteam in Hethel, Norfolk - de thuisbasis van Lotus sinds 1966 - en ondersteund door samenwerking met teams in China, Zweden en Duitsland. Het algemene exterieur- en interieurdesign werd geleid door een internationaal team dat gevestigd is in het Lotus Tech Creative Centre (LTCC) in Warwickshire, Verenigd Koninkrijk.
De Eletre is gebouwd op Lotus' volledig nieuwe en zeer veelzijdige Electric Premium Architecture (EPA). Het laag bij de grond liggende 'skateboard'-ontwerp zorgt voor een uitstekende wegligging en kan gemakkelijk worden aangepast aan verschillende batterijgroottes, motoren, componentindelingen en intelligente aandrijftechnologieën. Voor de Eletre gaat het onder meer om end-to-end autonome rijtechnologie, die toekomstbestendig is zodat updates naar behoefte kunnen worden toegevoegd.
Het platform zal de basis vormen voor een volledig nieuwe reeks elektrische lifestyle-auto's van Lotus. Deze auto's, aangevoerd door de Eletre, zullen Lotus naar een nieuw tijdperk katapulteren van hogere verkoopvolumes en aanzienlijke inkomsten.

LDR