Mazda CX-3

De stok in het hoenderhok

Mazda heeft terecht grootse ambities met dit nieuwe model, dat gebouwd is op het platform van de (kleinere) Mazda2, zoals ook de Renault Captur en de Nissan Juke op dat van de Renault Clio staan. Het wil er dit jaar (dat zoals bij de meeste Japanse constructeurs eindigt op 31 maart 2016 - nvdr) 150.000 van aan de man brengen, waarvan 38.000 in Europa.

Verbazingwekkend is de motorenkeuze waarmee de CX-3 aangeboden wordt: een kleine diesel van 1,5 liter en een voor dit segment vrij grote en in België fiscaal minder aantrekkelijke benzinemotor van 2 liter, die allebei combineerbaar zijn met voor- of vierwielaandrijving èn handgeschakelde of automatische transmissie, wat bijna een unicum is.

Inzake veiligheidsvoorzieningen komt de CX-3 niets tekort: zowel aan actieve als aan passieve veiligheidselementen heeft hij meer in huis (meestal zelfs standaard) dan zijn klassegenoten.

Op het vlak van design zit Mazda op het goede spoor: het volledig vernieuwde gamma, van Mazda2 over CX-3, Mazda3, CX-5 en Mazda6 straalt nu een esthetische eenvormigheid uit die ze bij Mazda "Kodo" noemen. Een eenvormigheid die bij Premium-merken als Mercedes, BMW en Audi geloofd wordt. Mazda is (niet alleen esthetisch maar vooral ook onderhuids) goed op weg om die Premium-status te verwerven. Aan kwaliteit en goede wil zal het niet mankeren.

LDR
Tags: