Mazda CX-3

kleine SUV die zijn mannetje staat

Na bestseller CX-5 is CX-3 de bestverkopende Mazda aller tijden, met vorig jaar in Europa bijna 60.000 verkochte exemplaren. Beide modellen samen zijn in de Belux goed voor meer dan de helft van het aantal verkochte Mazda’s. Drie jaar na zijn lancering heeft de CX-3 dus recht op een weliswaar minieme facelift, die meteen ook gekoppeld wordt aan de introductie van een nieuwe dieselmotor. Waarmee Mazda dus duidelijk te kennen geeft dat het nog toekomst ziet in diesel, ondanks een dalende vraag naar dat type motoren.

 

Jaar na jaar ziet Mazda zijn omzet stijgen. Vorig jaar verkocht het meer dan 1,6 miljoen wagens, 5% meer dan in 2016, en in de eerste drie maanden van boekjaar 2018 (april tot juni) steeg de verkoop nogmaals met 7% ten opzichte van die in dezelfde periode vorig jaar.

Met een aandeel van 82% op de particuliere markt in België en 18% in de fleetmarkt doet CX-3 het bijzonder goed, met vooral in die fleetmarkt toch nog een groeipotentieel. De nieuwe diesel van 1,8 liter, fiscaal vriendelijker dan de 2.2 van de vorige modelgeneratie, kan dat groeipotentieel helpen realiseren, want het is vooral nog in fleetverband dat diesels een belangrijk marktaandeel hebben; particulieren kiezen, onder druk van politieke maar niet altijd terechte stemmingmakerij, meer en meer voor benzinemotoren.

Die nieuwe diesel houdt qua cilinderinhoud het midden tussen de 2.2 van de vorige generatie (die ook in de CX-5 aangeboden wordt) en de kleine 1.5 diesel (die momenteel nog in de Mazda 3 beschikbaar is). Bij koude start en als hij tot het leveren van prestaties aangespoord wordt, durft hij zich te laten horen (maar dat was bij de kleinere diesel ook het geval). Hoewel hij niet alleen ontwikkeld zal zijn om meer koppel en vermogen te leveren dan de 1.5 die hij vervangt, is hij - in theorie althans - iets minder zuinig en stoot hij iets meer CO2 uit dan de normwaarden van de kleine diesel, maar hier begeven we ons op glad ijs want de normwaarden van de nieuwe diesel zijn omgerekend naar de WLTP-norm, terwijl we voor de oude diesel nog NEDC-waarden in ons achterhoofd hebben... die op de actuele prijslijsten blijkbaar nog niet aangepast zijn omdat de transitie nog volop in gang is.

Het is uitzonderlijk dat we dit kunnen stellen, maar het rijden met de 2.0 benzinemotor (die ook een aantal aanpassingen onderging die vooral het koppelbereik ten goede komen), leek ons aangenamer dan dat met de nieuwe diesel.

Uiterlijk onderging de CX-3 enkele kleine aanpassingen, zoals een opgewaardeerd radiatorrooster en nieuwe (led) achterlichtblokken, en het interieur werd iets ergonomischer gemaakt, waarbij onder andere de mechanische handrem vervangen werd door een elektrische. Door een aangepaste afstelling van de ophanging werd het rijgedrag nog strakker dan voorheen.

Samengevat: de vernieuwde CX-3 is er op alle terreinen op vooruitgegaan, en zal ook de volgende jaren zijn mannetje blijven staan. - LDR

LDR
Tags: