Mazda CX-5

Het succesnummer van Mazda

Minder dan vijf jaar na zijn lancering was de eerste generatie Mazda CX-5 goed voor anderhalf miljoen verkochte exemplaren en een kwart van de omzet van het merk. En de verkoop blijft in stijgende lijn gaan: in België steeg de omzet van 3605 exemplaren in het eerste volledige jaar naar 7982 in 2016. 55% van de kopers zijn klanten die van andere merken overgelopen zijn, de natte droom van iedere constructeur. En toch heeft Mazda beslist om de CX-5 te vervangen door een nieuwe generatie, die gelukkig heel sterk op zijn voorganger lijkt.

 

Om de nieuwe CX-5 van de vorige generatie te onderscheiden, moet je inderdaad een kenner zijn. OK, de neuspartij herbergt de grootste verandering met ledkoplampen en dito dagrijlichten, maar ondanks het feit dat naar verluidt het gros van de koetswerkpanelen vernieuwd is blijft de algemene vorm zeer vertrouwd op de vorige modelgeneratie lijken, enkele details en krommingen niet te na gesproken. De buitenafmetingen bleken ook nagenoeg identiek, al is de daklijn nu 35 mm lager, maar dat is wellicht grotendeels te danken (of te wijten) aan de 18 mm geringere grondspeling.

Ook onder de motorkap weinig vernieuwing met behoud van de bestaande SkyActiv benzinemotor van 2.0 liter en dieselmotor van 2.2 liter, die tot de top van hun categorie behoren, al mag verwacht worden dat daar in de toekomst verandering in komt met de ontwikkeling van nieuwe motoren.

Daarnaast is er nu al de evolutie van de bekende viercilinder benzinemotor van 2.5 liter die ook in de Mazda6 aangeboden wordt, met als nieuwigheid in de CX-5 de desactivatie van één van de cilinders als rustig en aan constante snelheid gereden wordt, dus als de motor onder minimale belasting werkt, wat verbruik en uitstoot ten goede zou moeten komen.

Ook in het interieur is weinig zichtbare vernieuwing te melden, al is dat maar schijn, want van zodra je met de nieuwe CX-5 de weg op gaat voel je een immens verschil met die van de vorige generatie. De bedrijfsstilte is (nog) enorm toegenomen, en het gevoel door stoere stevigheid omringd te zijn dat onder alle omstandigheden wars is van gekraak of gepiep overheerst. Dat bevestigt de torsiestijfheid die door de constructeur geclaimd wordt, en wijst ook op de nauwgezette samenbouw van het zelfdragende koetswerk met het onderstel. Geluiden van buiten de wagen dringen dankzij beter isolerende beglazing maar moeizaam binnen, wat één van onze confraters de opmerking ontlokte dat dit een gevaar kan inhouden met betrekking tot het opmerken van een inhalend of dwarsend interventievoertuig. Maar aangezien die ernaar streven om binnen afzienbare tijd hun aanwezigheid niet alleen via hun sirene maar ook via de audio-installatie van omringende voertuigen kenbaar te maken, mag dat geen concreet nadeel genoemd worden.

Terwijl de vorige generatie CX-5 al gekenmerkt was door uitstekende rijprestaties, zijn die in de nieuwe versie nog fel verbeterd. De ophanging is nog altijd soepel, met een lichte rolneiging in lange snelle bochten tot gevolg, maar het comfort van de inzittenden staat duidelijk voorop. Het sturen is precies, maar met een iets grotere demultiplicatie, een stuuromwenteling meer dus dan we bij andere SUV’s gewend zijn.

Met nagenoeg ongewijzigde motorisatie, zal het niet verbazen dat ook het verbruik op hetzelfde peil gehouden werd. Met de handgeschakelde 2.0 benzineversie noteerden we een effectief gemiddeld verbruik van 6,8 l/100 km. Of slechts 0,4 l/100 km meer dan het normverbruik. Maar hadden we eerder ook al niet gezegd dat Mazda het merk was waarmee het normverbruik het best benaderd kon worden? - JH

LDR
Tags: