MAZDA MX-30
Hoewel hij de met de hand geboetseerde vormen van het Kodo-design behoudt, inspireert de stijl van de Mazda MX-30 zich nog steeds op het ‘Human Modern’-concept, een verkenning van een meer expressieve designrichting.
Het koetswerk oogt compromisloos eenvoudig om zich als solide massa te benadrukken, terwijl de Freestyle-deuren en het omrande glasoppervlak geen twijfel laten bestaan over het open, ruime en luchtige karakter van het interieur.
Dat interieur is ontworpen om de inzittenden de indruk te geven omhuld te zijn met openheid, mee door toedoen van een zwevende middenconsole en unieke materialen die de milieu-impact verminderen.
Het designteam besteedde niet alleen bijzonder veel aandacht aan de keuze van de juiste interieurmaterialen, maar laat ze ook optimaal tot hun recht komen.
Zo werd de typische kurk in het bergvak in de middenconsole gebruikt om de textuur en visuele warmte van het materiaal te benadrukken. De deurbekleding is dan weer vervaardigd uit een vezelachtig materiaal met een textuur die lucht lijkt te bevatten en zo het gevoel van openheid in het interieur naar een ongekend detailniveau tilt.
Beide materialen zijn ontworpen met het oog op een lage milieu-impact en hoge duurzaamheid. De deurbekleding gebruikt vezels uit gerecycleerde plastic flessen en de kurk wordt geoogst zonder de bomen te vellen. Bovendien verving Mazda de echte lederen bekleding door een plantaardig alternatief.
De MX-30 beschikt ook als eerste Mazda over een 7-duims aanraakscherm onderaan de middenconsole om de airconditioning te bedienen.
Van materialen tot functionaliteit en van technologie tot design: alle interieurelementen werken samen om een ruimte te creëren die gemoedsrust inboezemt vanaf het moment dat gebruikers de deuren openen, tot en met het moment dat ze uitstappen.
Mazda streeft naar een toekomst waarin auto’s harmonieus kunnen samenleven met de aarde en de maatschappij, en engageert zich om de nieuwe uitdagingen voor de autosector te omarmen, aan te pakken en op te lossen door middel van creatief en toekomstgericht denken.
De MX-30 introduceert een nieuwe elektrische aandrijftechnologie bij Mazda, die e-Skyactiv werd gedoopt. Met een maximaal systeemvermogen van 107 kW/145 pk en een maximumkoppel van 270,9 Nm sprint de voorwielaangedreven MX-30 in 9,7 seconden van 0 naar 100 km/u.
Met een energieverbruik van 19 kWh/100 km (CO2-uitstoot van 0 g/km over de gemengde WLTP-cyclus), geeft de 35,5 kWh grote lithium-ionbatterij van het e-Skyactiv-systeem de MX-30 een rijbereik van ongeveer 200 kilometer, heel wat meer dus dan de 48 kilometer die de gemiddelde Europese bestuurder per dag aflegt.
Mazda ontwikkelde zijn eigen specifieke gaspedaalconcept voor de Mazda MX-30, een evolutie van het klassieke gaspedaal die de responstijden van de pedaalinput sterk vermindert. Bovendien verspreidt het audiosysteem auditieve feedback met betrekking tot de koppelstatus van de motor, zodat de bestuurder de rijsnelheid onbewust nauwkeuriger kan controleren. De MX-30 is ook uitgerust met schakelpeddels aan het stuur om het elektrische rijplezier nog te versterken.
Door hun samenwerking optimaliseren deze systemen de consistentie van de voertuigrespons om inputs te controleren, naadloze overgangen tussen de G-krachten te verzekeren en zowel de wendbaarheid als de stabiliteit in bochten te verbeteren. Dat resulteert in een meer verfijnde rijervaring.
De geavanceerde veiligheidssystemen van het i-Activsense-systeem in de MX-30 worden nog aangevuld met nieuwe functies die aan het SBS-systeem (Smart Brake Support) zijn toegevoegd om ongevallen op kruispunten te helpen voorkomen. Emergency Lane Keeping houdt de wagen dan weer op zijn rijstrook op bochtige wegen of wegen met zichtbare randen, en dat zelfs wanneer er geen wegmarkeringen zijn.
Hoewel de MX-30 Freestyle-deuren zonder middenstijl gebruikt, combineert zijn koetswerk een uitzonderlijke stevigheid met efficiënte energieabsorptie voor een uitstekende bescherming bij botsingen. Ook hebben de Mazda-ingenieurs de jongste technologieën en ontwikkelingsconcepten voorzien, waaronder een nauwkeurig ontworpen structuur om de hoogspanningsbatterij te beschermen.
De MX-30 komt in de herfst 2020 op de markt, met prijzen vanaf 33.490€.