MAZDA MX-30

De elektrische mobiliteit volgens Mazda

Ze hebben er lang over gedaan, bij Mazda, om de stap naar elektrische mobiliteit te zetten, en uiteindelijk zijn ze ervoor gegaan op de eigenwijze manier die deze Japanse constructeur eigen is. Het resultaat is een gezinsauto, die uiterlijk het midden houdt tussen een SUV en een coupé.

Het grote nadeel van elektrische auto’s is het gewicht van de batterijen. De Mazda-ingenieurs hebben gekozen voor een lichtere oplossing, die gewicht en handelbaarheid bevoordeelt ten koste van de actieradius. Maar daardoor konden ze tegelijk ook de kostprijs drukken, want batterijen zijn momenteel nog het duurste onderdeel in het totaal kostenplaatje van een elektrisch voertuig.
Met een gemiddeld verbruik van om en bij de 19 kWh/100 km (WLTP-cyclus) bedraagt het rijbereik ca. 200 km (in stadscyclus kan het gemiddeld verbruik dalen tot 14,5 kWh/100 km en het rijbereik toenemen tot meer dan 250 km).

Ik hoor u denken: “dat is niet veel”. En inderdaad, het argument dat de Belgische automobilist gemiddeld minder dan 50 km per dag met zijn auto rijdt, houdt geen steek, zoals dat met statistische gemiddelden meestal het geval is. Maar terwijl we in blijde verwachting blijven van een uitgebreider elektrisch bevoorradingsnetwerk langs onze wegen, is Mazda van plan om “binnen afzienbare tijd” een versie van de MX-30 uit te brengen met “Rotary Range Extender”, zeg maar een kleine Wankelmotor die als generator dienstdoet om al rijdend de elektriciteit te produceren die het elektrisch rijbereik van de auto, dankzij zijn benzinevoorraad, zal opschroeven. OK, het is een compromis, want terwijl de generator elektriciteit produceert rijdt de MX-30 niet met de verwachte nul-uitstoot, maar het is wel geruststellend om bij vertrek te weten dat je probleemloos je doel zult bereiken … en zelfs terug thuis geraakt.

Ondanks zijn respectabele afmetingen (de MX-30 is bijna 4,4 m lang en 1,8 m breed) is de interieurruimte vrij beperkt. De toegang tot de achterbank via de “freestyle”-deuren is uiterst gemakkelijk en veilig voor jonge kinderen, maar minder praktisch voor (gezette) volwassenen, terwijl ook de beschikbare hoofdruimte niet voor een meer dan gemiddeld formaat volwassene voldoet omwille van de verhoogde zitting en de aflopende dakhelling, eigen aan de coupé-vorm.

De afwerking daarentegen is boven iedere twijfel verheven met eerstekeus materialen, en de voorzetels zijn zonder meer uitstekend.

Door zijn lager gewicht weerspiegelt de MX-30 het rijgevoel van iedere andere Mazda, en heb je niet het besef met een elektrische auto op weg te zijn … behalve dan wat de topsnelheid betreft, die tot 140 km/u beperkt is om het rijbereik niet in het gedrang te brengen.

De MX-30 staat bij de Mazda-dealers in de showroom, aan prijzen vanaf 33.490 €.

LDR