MERCEDES C-KLASSE BREAK A/T

Grotere bodemvrijheid en 4Matic

Met circa 40 mm meer bodemvrijheid dan de conventionele C-Klasse Estate, standaard vierwielaandrijving 4MATIC en twee offroad-rijprogramma’s vindt de C-Klasse All-Terrain met zijn grotere wielen makkelijk zijn weg in licht terrein zoals onverharde paden. Tot de offroad-designelementen behoren de kenmerkende grille, de speciale bumpers, de optische bodembeschermingsplaat voor en achter en de claddings (wielkastbekleding) in mat donkergrijs.

In vergelijking met de conventionele C-Klasse Estate heeft de All-Terrain iets grotere afmetingen. Hij is 4 mm langer en meet in totaal 4.755 mm. Door de claddings is de breedte met 21 mm toegenomen tot 1.841 mm. Door de circa 40 mm grotere bodemvrijheid is ook de voertuighoogte toegenomen, tot 1.494 mm. De standaard bandenmaat is 225/55 R17 op 7,5 J x 17 H2 ET 44,5-velgen, optioneel zijn leverbaar 245/45 R18-banden op 8 J x 18 H2 ET 41-velgen en 245/40 R19-banden op 8 J x 19 H2-velgen met een offset van 41 mm.

De inhoud en bruikbaarheid van de bagageruimte blijven gelijk: de sportieve achterzijde herbergt een laadcapaciteit van 490 tot 1.510 liter. De achterbankleuning van de Estate is in de verhouding 40:20:40 neerklapbaar. De standaard EASY PACK-achterklep kan comfortabel met een druk op de knop worden geopend of gesloten: via de knop op de contactsleutel, de schakelaar in het bestuurdersportier of de ontgrendelingshendel op de achterklep.

Markante look: designelementen die de offroad-uitstraling benadrukken

De grille met één enkele lamel, verchroomde sierelementen en geïntegreerde ster kenmerkt het front. De verticale spijlen in de grille benadrukken de hoogwaardige uitstraling door hun hoogglanzend zwarte look. De kenmerkende voorbumper is deels van donkergrijze, generfde kunststof, wat het robuuste karakter van het model benadrukt. Daaronder bevindt zich een optische bodembeschermingsplaat in hoogglanzend chroom.

Deze C-Klasse variant beschikt over claddings in mat donkergrijs op de voorspatschermen en op de achterste zijwand. De modelspecifieke dorpelverbreders contrasteren in deze kleur en uitvoering optisch met de lak van de carrosserie. Een extra chromen sierlijst is geïntegreerd in de dorpelbekleding. Voor de All-Terrain zijn exclusieve velgdesigns in de maten 17 tot 19 inch leverbaar. Aan de achterzijde onderstrepen de nieuw ontworpen meerdelige bumper, de modelspecifieke verchroomde laaddrempelbescherming en de optische bodembeschermingsplaat het bijzondere karakter van dit model.

Aangezien de All-Terrain modellen zijn gebaseerd op het Avantgarde exterieur, zijn de sierlijst op de bovenkant van de portieren, de sierlijst op de ruitframes en de dakreling uitgevoerd in gepolijst aluminium. De B-stijlen en de achterzijruitspijlen zijn uitgevoerd in hoogglanzend zwart. Indien er is gekozen voor het nightpakket zijn andere elementen (bijvoorbeeld de E-line, de bovenkant van de portieren en de buitenspiegels) en sierelementen voor en achter (optische bodembeschermingsplaat voor en achter, alsmede laaddrempelbescherming) in hoogglanzend zwart uitgevoerd.

Het Avantgarde interieur is eveneens standaard bij de All-Terrain. Het dashboard is voorzien van een band in zilverchroom en een sierpaneel in matte diamantzeefdruk (andere uitvoeringen zijn leverbaar). Het grote sierpaneel loopt vloeiend, zonder onderbreking, over van de middenconsole naar het dashboard.

Het dashboard is licht naar de bestuurder gedraaid, onder een hoek van 6°. Het lcd-bestuurdersdisplay met hoge resolutie staat vrij en lijkt te zweven voor het vleugelprofiel en het sierpaneel. Dit onderscheidt het bestuurdersdisplay van de traditionele cockpit met klassieke ronde instrumenten. Voor de All-Terrain werd een nieuwe ‘offroad‘-context ontworpen. Deze bevat specifieke informatie zoals de hellingshoek en de stuurhoek. Ook de geografische coördinaten en een kompas worden weergegeven.

Voor zwaardere taken: comfortonderstel met circa 40 mm meer bodemvrijheid

De All-Terrain heeft circa 40 mm meer bodemvrijheid dan de conventionele C-Klasse Estate, en de wielen hebben een grotere diameter: dat maakt de All-Terrain geschikt voor rijden over een oneffen ondergrond. De vier draagarmen aan de voorzijde zijn voorzien van iets grotere fusees. Aan de achterzijde is de multilink-as gemonteerd op een subframe.

Voor een evenwichtig rijcomfort en een hoge rijstabiliteit is het comfortonderstel met passief dempingssysteem standaard bij deze modelvariant: de demping wordt aangepast aan het wegdek, afhankelijk van de amplitude. Bij kleinere hobbels wordt het afrolcomfort verhoogd door de demping te verminderen, bij grotere hobbels zorgt de volledige demping voor meer stabiliteit.

DYNAMIC SELECT met offroad-rijprogramma’s

Naast ECO, COMFORT, SPORT en INDIVIDUAL beschikt de All-Terrain over nog twee DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s voor offroad-rijden: OFFROAD is ontworpen voor licht terrein, zoals onverharde wegen, grind of zand; OFFROAD+ met DSR (Downhill Speed Regulation) wordt aanbevolen voor wat zwaarder en steiler terrein. DYNAMIC SELECT past de karakteristieken van de motor, transmissie, besturing, ESP® en 4MATIC aan. De bestuurder kan tussen de rijprogramma‘s schakelen via het touchscreen onder het centrale display.

DIGITAL LIGHT inclusief offroad-licht

Als optie kan het van de nieuwe S-Klasse bekende DIGITAL LIGHT gekozen worden. Bij de All-Terrain omvat het een speciaal offroad-licht. Bij het rijden in licht terrein zorgt de brede lichtbundel ervoor dat de bestuurder obstakels eerder ziet, ook in bochten. Zodra het OFFROAD-rijprogramma wordt geactiveerd, wordt het offroad-licht ingeschakeld. De functie is actief tot 50 km/h en wordt boven deze snelheid automatisch uitgeschakeld.

Aankoppelen maar: slimme assistenten voor het rijden met aanhangwagen

Met standaard vierwielaandrijving en een maximaal aanhangwagengewicht tot 1.800 kg is de All-Terrain uitgerust voor het trekken van een aanhangwagen. Als optie is een gedeeltelijk elektrische trekhaak met zwenkbare kogelkop en ESP®-aanhangwagenstabilisatie leverbaar. Een knop in de bagageruimte ontgrendelt de trekhaak. Vervolgens kan deze worden uitgeklapt. Het controlelampje gaat uit wanneer de trekhaak correct is vergrendeld.

Vanaf een snelheid van 65 km/h kan de ESP®-aanhangwagenstabilisatie automatisch ingrijpen in kritieke situaties. Wanneer ongewenste slingerbewegingen worden gedetecteerd, worden ze gedempt met behulp van wisselende remingrepen op afzonderlijke wielen. Dit is meestal voldoende om gevaarlijke slingerbewegingen te beperken. Indien nodig vermindert het systeem ook de snelheid van de auto: dit gebeurt door het motorkoppel te verlagen en de auto op alle vier de wielen af te remmen.

Een aanhangwagenassistent is leverbaar in combinatie met deze optie en met het parkeerpakket met 360°-camera. Deze maakt het manoeuvreren met de aanhangwagen gemakkelijk, zelfs voor onervaren bestuurders. De aanhangwagenassistent regelt automatisch de stuurhoek van het trekkende voertuig tot een snelheid van 5 km/h en tot een hellingshoek van 15 procent.

4MATIC van de nieuwste generatie

Meer tractie en rijstabiliteit, ook op een moeilijke ondergrond, worden geboden door de vierwielaandrijving 4MATIC, die standaard is bij de All-Terrain. Tot 45 procent van het motorvermogen wordt naar de vooras geleid, tot 55 procent naar de achteras. De wens naar nog meer efficiëntie en de negentraps automatische transmissie maakten een doorontwikkeling van de 4MATIC-aandrijving noodzakelijk.

Met de nieuwe voorwielaandrijving kan een hoger koppel worden overgebracht met een ideale aslastverdeling voor de rijdynamiek. Bovendien levert dit een aanzienlijk gewichtsvoordeel op ten opzichte van het systeem van de vorige generatie – dit levert een bijdrage aan de CO2-reductie. De technici zijn er ook in geslaagd om de wrijvingsverliezen in de nieuwe tussenbak te beperken. Bovendien beschikt deze over een gesloten oliecircuit en zijn er geen extra koelmaatregelen nodig.

Geëlektrificeerd: de motoren

De All-Terrain is leverbaar met een benzine- of een dieselmotor. De nieuwe viercilinder benzinemotor (M 254) heeft een geïntegreerde startdynamo van de tweede generatie (ISG). Gedurende korte tijd kan het vermogen elektrisch met maximaal 15 kW worden verhoogd.

Dankzij recuperatie en de mogelijkheid om met uitgeschakelde motor te ‘zeilen‘, is de benzinemotor zeer efficiënt. In de M 254 heeft Mercedes-Benz voor het eerst alle innovaties van de modulaire motorenfamilie van vier- en zescilinder benzine- en dieselmotoren in één motor samengebracht. Daartoe behoren de NANOSLIDE® cilindercoating, de CONICSHAPE®-technologie (‘conisch honen‘) en de direct bij de motor geplaatste uitlaatgasnabehandeling. Nieuw is de gesegmenteerde lader met gebundelde stroming, een doorontwikkeling van de Twin Scroll-technologie, voor een nog directere laadrespons.

De dieselvariant beschikt eveneens over een mild-hybrid aandrijving. Zijn viercilinder dieselmotor (OM 654 M) heeft een geïntegreerde startdynamo van de tweede generatie en een gedeeltelijk 48V-boordnet. De dieselvariant kan ook met uitgeschakelde motor recupereren en zeilen. De elektrificatie maakt het gebruik van een elektrische koelcompressor voor de airconditioning mogelijk.

De C-Klasse All-Terrain beleeft in september zijn wereldpremière op de IAA in München en arriveert nog dit jaar bij de Europese dealers.

LDR