NEW JEEP COMPASS

geboren om te verrassen
Twee koetswerkversies: één gericht op offroad, één op de weg
Twee koetswerkversies: één gericht op offroad, één op de weg
  • Twee koetswerkversies: één gericht op offroad, één op de weg

Veertien jaar na de lancering van de eerste Compass, die nog ontwikkeld werd onder toezicht van Mercedes (de toenmalige eigenaar van Chrysler en Jeep) en vier jaar na de lancering van een volledig nieuwe tweede generatie onder toezicht van Fiat (dat in 2011 Chrysler-Jeep van Mercedes overnam), volgt een vernieuwde Compass die volledig afgestemd is op de verwachtingen van het Europees publiek, en die overigens in Italië geproduceerd wordt.

De nieuwe Compass is de eerste nieuwe SUV van Jeep die in Europa wordt gelanceerd onder de vlag van de Stellantis Group. De lancering is een belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling van het merk over de hele wereld en meer bepaald in Europa. De nieuwe Compass is ontwikkeld om een meer Europese taal te spreken, dankzij de verbeterde afwerkingskwaliteit en geavanceerde technologie in de auto.

Zijn geheim? Twee ambities van Jeep combineren: de off-road spirit en de urban spirit, om tegemoet te komen aan de behoeften van SUV-klanten in het C-segment: de "pragmatische dromers".
Want of het nu gaat om een pragmatische behoefte aan mobiliteit of een verlangen naar spannende dagelijkse "avonturen", het antwoord wil de nieuwe Compass zijn, met een evenwicht tussen prestaties en emotie, rationeel gebruik en dromen van vrijheid en avontuur. Dit alles in naam van de claim van het merk: "Go Anywhere, Do Anything". Want 80 jaar na het ontstaan van het merk, is Jeep nog steeds Jeep.

Sinds zijn lancering in Europa is de compacte SUV van Jeep de motor van de bedrijfsprestaties van het merk en is hij goed voor meer dan 40 procent van de verkoop. Daarmee bevestigt hij zijn positie als één van de populairste Jeep-modellen bij Europese klanten. Ongeveer één op de vier Compass-modellen die in Europa worden verkocht, is een 4xe-versie (plug-in hybride (PHEV). De 4xe-variant is overigens de best verkochte plug-in hybride SUV in Italië.

De nieuwe Compass is uitgerust met een reeks efficiënte verbrandingsmotoren (benzine en diesel) en plug-in hybride motoren, die allemaal voldoen aan de Euro 6D Final-normen, en een reeks geavanceerde actieve en passieve veiligheidssystemen die Jeeps terreincapaciteiten en rijdynamiek versterken.

Het motorenaanbod werd geactualiseerd met de toevoeging van de nieuwe 1,3-liter GSE viercilinder turbobenzinemotor, met een brandstofverbruik en een CO2-uitstoot die tot 27% (WLTP-cyclus) lager liggen dan bij het vorige benzinemodel. Dit alles is nog briljanter gemaakt met de Plug-in Hybrid (PHEV) versie voor 100% elektrisch en emissievrij rijden.

Het nieuwe model heeft een opgefrist hightech profiel, maar behoudt zijn stedelijke, moderne, gesofisticeerde en milieuvriendelijke geest. Hij is stijlvoller en moderner en heeft een volledig nieuw interieur, ontworpen om het comfort en het leven aan boord te verbeteren en om de rijervaring in de stad intelligenter te maken. Belangrijke highlights zijn het Full HD digitale dashboard met 10,25'' bedieningsscherm, DAB radio, Uconnect 5 systeem met 8,4'' tot 10,1'' touchscreens, verplaatst naar het midden van het dashboard op een hogere positie en voorzien van een vijf keer snellere processor, besturingssysteem met Apple CarPlay en Android Auto draadloze smartphone integratie, TomTom 3D interactieve navigatie en natuurlijke spraakherkenning, alsmede Uconnect services.

De nieuwe Compass is de eerste Jeep in Europa die Niveau 2 autonoom rijden bereikt en is standaard uitgerust met de nieuwste generatie ADAS in het hele gamma. Dit omvat: Traffic Sign Recognition (verkeersbordherkenning), dat verkeersborden leest en interpreteert; Intelligent Speed Assist (intelligente snelheidsassistent), om de auto automatisch binnen de geadverteerde maximumsnelheid te houden; Driver Drowsiness Alert (slaperigheidswaarschuwing voor de bestuurder), om bestuurders te waarschuwen wanneer hun aandacht verslapt of wanneer ze even in slaap vallen; en Automatic Emergency Braking (automatische noodstop) met Pedestrian and Bicycle Recognition (herkenning van voetgangers en fietsen), dat de auto volledig tot stilstand brengt om eventuele ongevallen te voorkomen (of te beperken). Maar de grootste nieuwe functie is Highway Assist, een combinatie van Adaptive Cruise Control en Lance Centering om de snelheid en het traject van de auto automatisch aan te passen. Dit betekent dat de auto automatisch in het midden van de rijstrook blijft, op een redelijke afstand van de voorligger, voor een soepele rijervaring (beschikbaar in de tweede helft van het jaar).

Tot slot wordt de nieuwe Jeep Compass aangeboden in een nieuw gamma, dat nu verkrijgbaar is in vijf uitrustingsniveaus (Sport, Longitude, Limited, S en Trailhawk), met vijf verschillende motorcombinaties - benzine, diesel en plug-in hybride, drie transmissies (handgeschakelde zesversnellingsbak of DDCT dry double-clutch automaat) - en voorwiel- of vierwielaandrijving. De benzineversie wordt geleverd met de 1,3-liter GSE-motor met 130 pk of 150 pk, gecombineerd met respectievelijk een handgeschakelde transmissie en een transmissie met dubbele droge koppeling (DDCT), beide met voorwielaandrijving. Het gamma verbrandingsmotoren wordt vervolledigd door een 1,6-liter dieselmotor, waarvan het vermogen wordt verhoogd tot 130 pk en de CO²-uitstoot met 10% verminderd, gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak en voorwielaandrijving. De plug-in hybride reeks wordt aangeboden in twee vermogens - 190 pk en 240 pk, gecombineerd met een zestraps automatische transmissie en eAWD.

De prijzen in België beginnen bij €28.490 btwi voor de 1,3-liter 130 pk benzinemodellen van de Sport-versie, tot de topversies Limited, Trailhawk en S 4xe met plug-in hybride motor, vanaf €44.590 btwi.

LDR