NIEUWE FORD RANGER

veelzijdig voor werk, gezin en ontspanning

Ford zet vandaag de internationale pick-upwereld in rep en roer met de onthulling van de slimste, veelzijdigste en meest capabele Ranger.

Met de Ranger hebben we al tientallen jaren een uitgebreide familie,” aldus Jim Farley, President en Chief Executive Officer van Ford Motor Company. “Deze pick-up is altijd al een betrouwbare partner geweest voor kleine ondernemers, landbouwers, families, avonturiers, commerciële wagenparken en zoveel meer, op meer dan 180 markten over de hele wereld. En met de nieuwe Ranger kunnen we dit nogmaals bewijzen. Niet alleen een product waar onze klanten van zullen houden, maar een altijd aanwezige ervaring die ons zal helpen sterke en duurzame relaties met hen op te bouwen. Dit is de middelgrote pick-up die mensen willen bezitten en ontdekken.” 

Nieuwe look, nieuwe mogelijkheden 
De nieuwe Ranger-generatie oogt gedurfd en zelfverzekerd, met een doelgericht koetswerk dat het typische DNA van Ford deelt. Het design bevat een specifiek nieuw radiatorrooster en de typische C-clamp-koplampen vooraan, terwijl een subtiele schouderlijn op de flanken meer uitgesproken wielkasten omvat om de Ranger een zelfverzekerde uitstraling te geven. Voor het eerst biedt de Ford Ranger matrix-ledkoplampen aan. Achteraan zijn de achterlichten ontworpen in harmonie met de kenmerkende grafische elementen vooraan.
Onder het nieuwe koetswerk zit een opgewaardeerd chassis dat 50 mm langer en een 50 mm breder spoor heeft dan de vorige Ranger. Een hydrogevormde frontstructuur creëert meer ruimte in het motorcompartiment voor de nieuwe V6-motor en zorgt ervoor dat de Ranger in de toekomst ook andere aandrijftechnologieën kan gebruiken. Ze opent ook de voorkant van de pick-up om meer luchtstroom naar de radiator mogelijk te maken, wat de temperatuur laag houdt bij het slepen of vervoeren van zware lasten. 

Nieuwe aandrijflijnen 
Klanten wilden meer vermogen en een hoger koppel voor zware lasten en extreme offroad- situaties. Daarom voegde het team de beproefde 3.0 V6-turbodiesel van Ford toe en paste hem aan voor de Ranger. Het is een van de drie beschikbare turbodieselmotoren bij de lancering.
De nieuwe Ranger-generatie krijgt ook de keuze tussen de beproefde Single-Turbo en Bi-Turbo viercilinder-in-lijn diesels van 2,0 liter. De Single-Turbo is verkrijgbaar in twee verschillende prestatieniveaus en levert vermogen, koppel en zuinigheid, wat belangrijk is voor kleine ondernemers of bedrijfswagenparken. De Bi-Turbo is een meer gesofistikeerde, prestatiegerichte variant voor klanten die meer vermogen willen, maar de zuinigheid willen behouden.

Geoptimaliseerd weggedrag en hoger comfort
Om het rijcomfort en weggedrag te ontwikkelen dat klanten van een pick-up verwachten voor een brede waaier van werk, gezin en ontspanning, richtten de ingenieurs zich op de basis. 
De ingenieurs hebben de voorwielen 50 mm naar voren geschoven voor een betere oprijhoek en een betere veeruitslag op het terrein, die allebei de offroad-ervaring ten goede komen. Ze verplaatsten ook de schokdempers van de achterwielophanging naar de buitenkant van de framerails om bestuurders en passagiers een beter rijgedrag te bieden, zowel op de weg als offroad, of ze nu een zware vracht vervoeren voor het werk of gewoon met het gezin uit eten gaan. 
Klanten krijgen de keuze tussen twee vierwielaandrijvingen: een elektronisch ‘shift-on-the-fly’- systeem of een geavanceerde nieuwe permanente vierwielaandrijving met een geruststellende ‘set-and-forget’-modus, ontworpen om te presteren wanneer en waar klanten die nodig hebben. Offroad recovery wordt vergemakkelijkt met de prominente dubbele sleephaken in de voorbumper. 

Klantgerichte interieurkenmerken 
Klanten wilden een flexibele, moderne cockpit die geschikt is voor werk en gezin. Daarom moet de Ranger zowel een werkplek als een veilige haven bieden, dankzij slimme en geconnecteerde functies die meer comfort en opbergmogelijkheden bieden dan ooit tevoren. 
Het hart van de connectiviteitservaring van de Ranger is het grote 10,1"- of 12"-aanraakscherm in de middenconsole. Dat vult het volledig digitale instrumentenbord aan en is uitgerust met het nieuwste SYNCTM 4-systeem van Ford, dat klanten spraakgestuurde communicatie-, entertainment- en informatiesystemen kan bieden. Daarnaast is er ook een in de fabriek gemonteerde FordPass Connect-modem. Zo kunnen klanten onderweg verbinding maken met de FordPassTM-app., en blijven ze verbonden met hun wereld. FordPass verbetert de bezitservaring met functies zoals Remote Start, Vehicle Status en functies voor vergrendelen en ontgrendelen vanop afstand via een mobiel apparaat. 
Het scherm is overigens gekoppeld aan een 360°-camera om op krappe plaatsen in de stad vlot te parkeren of om te helpen bij het bedwingen van bijzonder moeilijk terrein. Bovendien kunnen klanten de nieuwe buitenzoneverlichting van de Ranger bedienen via het aanraakscherm of de FordPass-app. Zo hoeven ze niet in het donker te werken, te kamperen of iets anders te doen. De Ranger-technologie zal in de toekomst ook draadloze updates van de Ford Power-Up- software kunnen ontvangen dankzij de geïntegreerde FordPass Connect-modem. 

Gebouwd om meer te doen met betere toegang, meer functionele ruimte 

Toen we onze klanten ontmoetten en zagen hoe ze in de laadbak klommen, zagen we een enorme opportuniteit,” aldus Anthony Hall, Ranger Vehicle Engineering Manager. “Er waren mensen die op de band stapten en vervolgens over de zijkant van de pick-up klommen of zichzelf op de open achterklep hesen.” 
Dat was de inspiratie voor het creëren van een geïntegreerde zijtrap achter de achterbanden van de nieuwe Ranger-generatie, om een sterke, stabielere manier te creëren waarop ze de laadbak konden betreden. Bovendien heeft het Ranger-team alles in het werk gesteld om ervoor te zorgen dat een grotere verscheidenheid aan ladingen veilig in de laadbak past. 
De pick-up met 50 mm verbreden lijkt misschien niet veel, maar maakt vooral in de laadbak een enorm verschil. Dat betekent dat klanten enkele fundamentele voorwerpen kunnen laden, zoals een multiplexplaat of een hele pallet”, aldus Hall.
Bijkomende doordachte, klantgerichte accenten zijn onder meer de nieuwe, robuuste laadbakbekleding in kunststof, die de laadbak beschermt tegen krassen en de knieën van de eigenaars bij het knielen op de laadbakvloer. Extra bevestigingspunten voor bagage – op sterke stalen buisrails – bieden handige punten om ladingen vast te zetten. Duurzame, flexibele laadbakdoppen rond de zijkanten van de bak en over de achterklep verbergen structurele bevestigingspunten voor afdekkingen en andere aftermarket-accessoires.
Bovendien biedt de Ranger een nieuw laadbaksegmenteersysteem met separatoren om diverse grote voorwerpen zoals hout en gereedschapskisten te vervoeren. Ook kunnen kleinere compartimenten gecreëerd worden om voorwerpen op te bergen die anders in de cabine moeten, met behulp van een systeem van schotten die in rails worden bevestigd met bouten aan elke kant van de laadbak. De achterklep kan ook worden gebruikt als mobiele werkbank met een geïntegreerde liniaal en klemhaken om bouwmaterialen te meten, vast te houden en te snijden. 
Zoneverlichting – geregeld via het SYNCTM-scherm in het interieur of via de FordPass-app – biedt 360°-verlichting rond de pick-up om klanten een beter zicht rond de wagen te geven. De verlichting van de laadbak is voorzien onder de linker- en rechterrails en biedt veel licht om taken bij vallende duisternis af te werken of 's nachts dingen in de laadbak terug te vinden. 

De volgende Ranger-generatie zal vanaf 2022 worden gebouwd in de Ford-fabrieken in Thailand en Zuid-Afrika. De orderboekjes voor de nieuwe Ranger worden eind 2022 in Europa geopend voor levering aan de klant begin 2023.

LDR