nieuwe look voor Audi Q5
Audi is al in 2005 in het SUV-segment gestapt met de lancering van de Q8, maar het is vooral vanaf 2008, met de komst van de eerste generatie Q5, dat Audi zijn stempel drukt op de SUV-markt. In 2017 volgde de tweede generatie Q5, die vandaag een facelift ondergaat. De geoptimaliseerde Q5 combineert een sportief karakter met uitstekende dagelijkse bruikbaarheid en biedt een brede waaier aan infotainment- en rijhulpopties. Het aangescherpte koetswerkdesign van dit model benadrukt de Q-identiteit en pakt als eerste ter wereld uit met een achterlichtcluster met digitale OLED-technologie.
Voor het eerst ooit is in de verbeterde Q5 OLED-verlichtingstechnologie van de nieuwe generatie verkrijgbaar. OLED’s zijn extreem efficiënte organische lichtgevende diodes die een homogeen lichtoppervlak creëren. De optionele OLED-achterlichten zijn opgesplitst in drie tegels van elk zes segmenten, waardoor Audi-designers en -ontwikkelaars verschillende lichtdesigns en -signaturen kunnen creëren op basis van één stuk hardware.
“Naast een perfect contrast zijn andere voordelen van OLED een sterke homogeniteit en een minimale onderbreking tussen de segmenten,” verklaart Stephan Berlitz, hoofd ontwikkeling lichtinnovatie bij Audi. “Met de toekomst in het achterhoofd is digitale OLED de perfecte technologie om een gepersonaliseerd lichtdesign te bouwen, met een hoge mate van precisie en een grote variatie. Deze technologie biedt allerlei soorten mogelijkheden voor verdere ontwikkeling”.
Bij het bestellen van een Q5 kan de klant kiezen uit drie achterlichtsignaturen, waarbij elke signatuur zijn eigen specifieke designs heeft voor de coming- en leaving-homefunctie. Wanneer het Audi drive select in ‘dynamic’ wordt geschakeld krijgen de lichten nog een andere signatuur. Het OLED-achterlichtcluster is bovendien uitgerust met nabijheidssensoren: wanneer een weggebruiker een geparkeerde Q5 langs achteren op minder dan 2 meter nadert lichten de OLED-segmenten op. Wanneer de Q5 begint te rijden, keert hij terug naar zijn oorspronkelijke lichtsignatuur. Het volledige spectrum van de OLED-achterlichten wordt afgerond door dynamische richtingaanwijzers. De basisuitrusting van de Q5 bestaat voortaan uit ledkoplampen en als optie zijn matrixledkoplampen verkrijgbaar. Hun intelligente adaptieve lichtbundel biedt meer veiligheid en comfort zonder andere weggebruikers te verblinden.
Met zijn 4,68 meter is de hertekende Audi Q5 nu 19 millimeter langer, in de eerste plaats dankzij dikkere bumpers. Zijn breedte (exclusief buitenspiegels) van 1,89 meter en hoogte van 1,66 meter blijven ongewijzigd. De wielbasis van 2,82 meter maakt ruime binnenmaten mogelijk. Audi’s verschuifbare achterbank plus met verstelbare rugleuningen is als optie verkrijgbaar. Wanneer die is gemonteerd is de bagageruimte 550 tot 1.550 liter groot. Een variabele plooibare vloermat is standaard en een gemotoriseerde kofferklep is een optie. Dankzij zijn intelligente materialencombinatie heeft de Q5 een van de lichtste koetswerkstructuren in het segment terwijl zijn Cx-waarde van 0,30 een van de beste in zijn categorie is. Een verfijnde aerodynamische akoestiek maakt het interieur uitzonderlijk stil.
Een belangrijk element in de gemoderniseerde Audi Q5 is ‘functions on demand’ waarmee klanten functies, zoals het MMI navigation plus of de Audi smartphone interface, kunnen aanschaffen na de aankoop van de wagen wanneer ze dat wensen. Dat gaat via de myAudi smartphone-app of het myAudi-onlineportaal. De opties worden dan van op afstand geactiveerd via een gsm-databundel. Er is keuze uit drie gebruiksperiodes: een maand, een jaar of zonder einddatum.
De gemoderniseerde Q5 komt in Europa op de markt als Audi Q5 40 TDI (gecombineerd brandstofverbruik in l/100 km: 5,4-5,3; gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 143-139). Zijn krachtige 2.0-viercilinderdiesel ontwikkelt 150 kW (204 pk) en 400 Nm aan koppel. Zijn aluminium carter weegt ongeveer 20 kilo minder dan die van de vorige motor, terwijl de krukas zo’n 2,5 kilo lichter is.
Het mildhybride systeem (MHEV) draagt bij aan het lage brandstofverbruik. Het MHEV-systeem maakt dat de Audi Q5 kan uitrollen met uitgeschakelde motor en dat de start-stopfunctie werkt bij snelheden lager dan 22 km/u. Dit alles leidt tot een brandstofbesparing van ongeveer 0,3 l/100 km. De Audi Q5 40 TDI trekt op van 0 naar 100 km/u in 7,6 seconden en haalt een topsnelheid van 222 km/u.
In de Audi Q5 40 TDI stuurt een zeventraps S tronic de motorkracht naar de quattro-vierwielaandrijving. Onder normale omstandigheden gaat alle kracht naar de voorwielen. Wanneer aandrijving op alle wielen vereist is, bijvoorbeeld bij gladde omstandigheden of bij dynamisch rijden, verbinden twee koppelingen de achterwielen in fracties van een seconde met de aandrijflijn. In veel situaties gebeurt dit zelfs voorspellend. Dit systeem laat niets te wensen over op het vlak van trekkracht of prestaties.
De gemoderniseerde Q5 komt ook met een brede waaier aan rijhulpsystemen. Het Audi pre sense city is standaard en helpt aanrijdingen met weggebruikers voor de wagen vermijden of in elk geval de gevolgen van zo’n aanrijding verminderen. Het optionele Turn Assist, Collision Avoidance Assist en Exit Warning dragen ook bij aan de algemene veiligheid. Adaptive Cruise Control kan de bestuurder gedurende lange periodes grotendeels ontheffen van de taken van accelereren, remmen en binnen de rijstrook blijven terwijl het Predictive Efficiency Assist een anticiperende rijstijl ondersteunt en het brandstofverbruik vermindert.
De Audi Q5 wordt gebouwd in de San José Chiapa-fabriek in Mexico en wordt in de herfst van 2020 op de internationale markten geïntroduceerd. De startprijs in België voor de Q5 40 TDI S tronic quattro is 51.800 euro inclusief btw.