NIEUWE RENAULT ARKANA

HYBRIDE SUV COUPÉ

Hoewel het er de schijn van weg had dat de Arkana uitsluitend voor de Russische markt voorbehouden zou worden, kondigt Renault er nu toch de lancering op de Europese markt van aan.

Wie herinnert zich niet de lancering van de Ssangyong Actyon, de eerste SUV met coupé-vorm die in 2005 onthuld werd en in 2006 op de markt kwam… Een model dat door de automobielpers de grond ingeboord werd en dat ook maar een heel matig commercieel succes gekend heeft, hoewel het een degelijke auto voor een eerlijke prijs was. Maar noch de autopers noch het publiek waren op dat moment rijp voor een SUV met coupé-allures. Tot even later BMW en ruim veel later Mercedes dezelfde weg op gingen, maar voor die merken was de autopers vergevingsgezinder en de kapitaalkrachtige kopers vonden er de modellen in waarmee ze zich van het gepeupel konden distanciëren.

Intussen zijn de tijden veranderd, en Renault is de eerste constructeur van auto’s voor een breed publiek, die zich met de Arkana in ditzelfde SUV coupé-avontuur stort.

De Arkana maakt zijn opwachting op de Europese markt met een hoogtechnologische inhoud: een E-TECH hybride versie en een R.S.Line afwerkingsniveau, samengevoegd in een vloeiende vorm, elegantie en een tegelijk robuust voorkomen. De nieuwkomer is complementair aan het SUV-gamma van Renault (Captur, Kadjar, Koleos) binnen het wereldwijd nog altijd groeiende SUV-segment.

Bovendien blijft de Arkana een gezinswagen, zowel voor wat de zit- als de bagageruimte betreft.

De Renault Arkana is uitgerust met in zijn segment onuitgegeven hybride aandrijvingsmodi: de E-TECH hybride van 140 pk en de 1.3 liter benzinemotoren Tce 140 en Tce 160 met 12 Volts mild hybrid ondersteuning. E-TECH hybrid, dat ook al beschikbaar is op Clio, Captur en Mégane, is een innovatie van Renault die al meer dan 150 brevetten verzameld heeft en die te danken is aan de ervaring van Renault met elektrische voertuigen en in de Formule 1.

De nieuwe Renault Arkana wordt gebouwd in de zuidkoreaanse fabriek van Renault Samsung Motors in Busan, en wordt in de loop van de eerste jaarhelft van 2021 in Europa gecommercialiseerd.

LDR