Nieuwe SEAT Ateca 2020

een nieuwe impuls voor de successtory

Vier jaar na de lancering van de eerste Seat SUV, ondergaat de Ateca een eerste (lichte) facelift. Sedert zijn lancering in 2016 werden 300.000 exemplaren van de Ateca verkocht en vorig jaar was het SUV-gamma (Ateca, de kleinere Arona en de grotere Tarraco) goed voor 44% van de door Seat verkochte wagens.

De hernieuwde Seat Ateca is volledig geconnecteerd en bevat in-car connectivity (online functies en diensten: Full Link met draadloos toegang tot zowel Android Auto als Car Play) en out-car connectivity met Seat Connect. Bovendien laat spraakherkenning (door het wake-up zinnetje “Hola Hola“) de gebruikers toe te interageren met het nieuwe 9,2" infotainmentsysteem via natuurlijk taalgebruik.

Met de Predictive Adaptive Cruise Control, Pre-crash Assist, Emergency Assist, Travel Assist en Side en Exit Assist combineert de nieuwe SEAT Ateca de meest geavanceerde rijhulpsystemen om een optimale bescherming te bieden in elk rijscenario. Dit maakt van hem een van de veiligste en comfortabelste voertuigen in het segment.

Op de steeds groter wordende impact van onze geconnecteerde wereld wordt ook ingespeeld. De nieuwe SEAT Ateca geeft gebruikers de mogelijkheid om hun digitale leven verder te leiden in het voertuig en ook erbuiten. De compacte SUV biedt connectiviteit van de laatste infotainmenttechnologie, met Full Link (draadloos toegang tot zowel Android Auto als Apple CarPlay) en online functies en diensten, beschikbaar via in-carapps die de rijervaring van de klant uitbreiden. 

Last but not least biedt de SEAT Ateca 2020 een reeks nieuwe en geavanceerde verbrandingsmotoren aan om de uitstoot te verminderen. Het gamma bestrijkt zowel benzine- (TSI) en dieselopties (TDI) met vermogens variërend tussen 110 pk (81 kW) en 190 pk (140 kW).

De Ateca behoudt zijn brede, doorgaans gespierde voorkomen, hierin ondersteund door zijn afmetingen. De SUV is in lengte een klein beetje gegroeid (+18 mm) tot 4.381 mm wegens het nieuwe design van de neus en de achterbumpers. Hij blijft evenwel even breed (1.841 mm) en hoog (1.615 mm) als zijn voorganger. 

De nieuwste afwerking heet XPERIENCE die de compacte SUV een vleugje offroadkarakter geeft en zo het gevoel van veelzijdigheid, vrijheid en vertrouwen creëert. Dat karakter wordt beklemtoond door de zwarte voor- en achterbumpers, zij- en wielkasten, met zijlijsten en voor- en achterlijsten afgewerkt in aluminiumlook.

Het verwarmbare stuur is niet de enige verbetering aan de Ateca op koude dagen. De compacte SUV beschikt ook over een allweathervoorruit met een onzichtbare coating: Climacoat.

Deze technologie bestaat erin dat de voorruit in slechts 2 à 3 minuten kan worden ontvroren zonder dat de druk op het systeem wordt opgevoerd. Belangrijk is dat het systeem niets weerkaatst, zodat het zicht van de bestuurder niet belemmerd wordt.

De SEAT Ateca zal ook beschikken over Side Assist dat voertuigen detecteert tot 70 m ver. Het systeem waarschuwt via een led in de buitenspiegels.

Aandrijvingen: Benzine- en dieselmotoren ontworpen voor maximale efficiëntie 

Er zijn vier benzineopties beschikbaar.

Een driecilinder éénliter die 110 pk (81 kW) levert in combinatie met een manuele versnellingsbak. Deze motor maakt gebruik van een Miller-cyclus en een turbolader met variabele geometrie.

Voor een vermogen van 150 pk (110 kW) is de grotere viercilinder 1.5 liter beschikbaar zowel met manuele versnellingsbak als met DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling. Hij integreert Active Cylinder Management: in sommige rijomstandigheden werkt de motor op slechts twee cilinders om het brandstofverbruik te drukken en efficiëntie te maximaliseren.

De meest krachtige benzineoptie is een 190 pk (140 kW) 2.0 liter altijd met een DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling en 4Drive-vierwielaandrijving.

Diesel blijft een belangrijke technologie binnen de aandrijvingen van de Ateca. Dankzij de introductie van de nieuwe versie van de Ateca werd het aanbod aangepast om een grotere balans tussen dynamiek en efficiëntie aan te bieden.

De 1.6 liter TDI's die voorheen beschikbaar waren met een lager vermogen van 115 pk (85 kW) zijn vervangen door 2.0 liter TDI-motoren. Naast betere prestaties (meer koppel en maximaal vermogen in een breder toerentalbereik) heeft de 2.0 TDI een lager uitstootniveau.

De line-up bestaat uit een 2.0 liter-motor gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak met een vermogen van 115 pk (85 kW).

Er is ook een krachtigere TDI met 150 pk (110 kW), gekoppeld aan een handmatige of DSG-transmissie met dubbele koppeling. De 150 pk-variant (110 kW) is ook beschikbaar met 4Drive-vierwielaandrijving (uitsluitend met DSG-versnellingsbak).

Alle TDI’s introduceren een nieuw SCR-systeem met dubbele dosering dat een dubbele AdBlue-injectie omvat om de NOx-uitstoot aanzienlijk te verminderen in vergelijking met de dieselmotoren van de vorige generatie. Het resultaat is een reeks dieselmotoren die voldoen aan de strenge eisen van de Euro 6AP-emissienormen.

LDR
Tags: