NISSAN ARIYA

volledig elektrische SUV-coupé

Tien jaar na de commercialisering van de Leaf bereidt de pionier van de hedendaagse elektrische mobiliteit de lancering voor van een tweede volledig elektrische wagen, die bovendien past in het segment van de SUV’s dat nog altijd aan belang blijft winnen.

Met zijn expertise op het vlak van elektrische voertuigen en crossovers legt Nissan de laatste hand aan de nieuwe Ariya. Het doel is om een luchtweerstandscoëfficiënt (Cd-waarde) van 0,297 te bereiken, waarmee het 100% elektrische model de meest aerodynamische SUV van Nissan ooit wordt.

Met een geschatte actieradius tot 500 kilometer (WLTP, onder voorbehoud) wil de Nissan Ariya de perfecte partner worden voor zowel dagelijks woon-werkverkeer als roadtrips.

De Nissan Ariya wordt gebouwd op een volledig nieuw EV-platform, dat is ontwikkeld door de Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi.

Het design is het eerste Nissan Intelligent Mobility ‘touchpoint’ van de Nissan Ariya en onderstreept een grondig nieuwe invulling van Nissans designfilosofie. Deze filosofie is gebaseerd op wat Nissan “Tijdloos Japans Futurisme“ noemt. Het wordt gekenmerkt door een Japanse benadering die modern, eenvoudig en toch krachtig oogt. De ontwerpers kozen voor een straksexy en naadloos design om zo te communiceren hoe een EV samen met zijn geavanceerde rijeigenschappen een nieuw ervaring biedt als het gaat om design, functionaliteit en bezit.

Van opzij bekeken, lijkt de Ariya dankzij de lage, strakke daklijn de lucht te klieven. Sportieve, vijfspaaks 19-inch aluminiumvelgen (20-inch ook leverbaar, afhankelijk van uitvoering) versterken de dynamische stijl en het sportieve karakter.

De achterzijde van de Nissan Ariya wordt gekenmerkt door een steile C-stijl die vloeiend opgaat in de achterzijde. Het eendelige lichtblad, dat de gecombineerde achterlichten omvat, is ontworpen om in geparkeerde toestand een ‘black-out-effect’ te geven. Als de Nissan Ariya in gebruik is, wordt het rood verlicht.

Het interieur van de Ariya lijkt meer op een strakke café-lounge in een ruimteschip. Dankzij de voordelen van het volledig nieuwe EV-platform biedt de Ariya één van de ruimste interieurs in zijn klasse.

De compacte aandrijflijncomponenten maken het mogelijk om het klimaatcontrolesysteem onder de motorkap te plaatsen (waar normaliter een traditionele benzinemotor zou zitten). Daardoor konden de ontwerpers de volledige lengte van het interieur benutten, zonder last te hebben van bijvoorbeeld een transmissietunnel of systemen onder het dashboard. Bovendien zorgen de vlakke vloer – dankzij de plaatsing van de batterij onderin het chassis – en de slanke Zero Gravity-stoelen voor veel beenruimte en een makkelijke interactie tussen de inzittenden voor- en achterin.

De inzittenden voorin worden getrakteerd op het minimalistische dashboard van de Nissan Ariya dat naadloos aansluit op de lijnen van het interieur en vloeiend overgaat in de portieren. Er zijn geen knoppen en schakelaars zoals die te vinden zijn in conventionele auto’s. Primaire functies van de klimaatcontrole zijn geïntegreerd in het centrale houten deel van het dashboard, in de vorm van “capacitieve haptische schakelaars”. Deze virtuele schakelaars bieden hetzelfde gevoel als mechanische schakelaars door te trillen als ze worden aangeraakt. Ze verschijnen alleen wanneer de auto ingeschakeld is.

De instelbare middenconsole kan naar individuele voorkeur van de bestuurder worden verplaatst en de instelling kan worden opgeslagen in het bestuurdersprofiel. Bij een volgende rit wordt alles dan automatisch ingesteld.

Passagiers achterin hebben een overvloed aan hoofd- en beenruimte. Dankzij de vlakke vloer kunnen zij zelfs makkelijk de benen kruisen en ontspannen zitten. De Nissan Ariya is ook voorzien van een zonnedak voor een nog sterker gevoel van openheid.

De vierwielaangedreven Nissan Ariya-uitvoeringen met twee elektromotoren zijn voorzien van Nissans meest geavanceerde vierwielaandrijvingstechnologie, e-4ORCE. De ‘e’ in e-4ORCE staat voor het volledig elektrische aandrijfsysteem. ‘4ORCE’ verwijst naar de fysieke kracht en energie van de auto en de ‘4’ verwijst bovendien naar de vierwielaandrijving.

Met vijf kernmodellen voor de Europese markt, waaronder twee- en vierwielaangedreven versies, beantwoordt de Nissan Ariya aan de behoeften van een grote groep klanten.

De Ariya 63 kWh met tweewielaandrijving (motorvermogen 160 kW) is ideaal voor wie een nieuwe EV zoekt met een bijzondere stijl. De Ariya 87 kWh met tweewielaandrijving (178 kW) vult de 63 kWh aan met een opgewaardeerde aandrijflijn en extra actieradius voor wie vaker langere ritten wil maken.

De Ariya e-4ORCE 63 kWh met vierwielaandrijving (motorvermogen 205 kW) biedt een aantrekkelijke balans tussen prijs en prestaties. Zo heeft hij twee elektromotoren en e-4ORCE-technologie die zorgt voor een uitgebalanceerde en voorspelbare vermogensverdeling over de vier wielen. De Ariya e-4ORCE 87 kWh met vierwielaandrijving (225 kW) biedt een grotere actieradius in combinatie met pure kracht. Het topmodel Ariya e-4ORCE 87 kWh Performance (290 kW) geniet van een hoger vermogen en biedt de beste combinatie van prestaties en technologie.

De Ariya heeft een trekvermogen tot 1.500 kg.

Met drie rijmodi, Standard, Sport en ECO (e-4ORCE modellen hebben de extra modus Snow), kan de bestuurder het rijgedrag aanpassen aan de eigen voorkeuren en de omstandigheden. Dankzij de kleine draaicirkel is de Nissan Ariya niet alleen geschikt voor de snelweg, maar ook voor smalle straten en met het oog op eenvoudig parkeren.

Elke Nissan Ariya heeft een voor zijn segment indrukwekkende actieradius, kan ook opvallend veel energie terugwinnen en is bovendien geschikt voor snelladen. Dat is mede te danken aan de thermische regeling van de batterij die continu de bedrijfstemperatuur van de vloeistofgekoelde batterij optimaliseert. Met de meest geschikte lader (meer dan 350A) kan de Nissan Ariya in 30 minuten tot 300 km bijladen met het Europese Combined Charging System.

De Nissan Ariya 63 kWh-versies worden geleverd met een 7,4 kW-lader voor thuisgebruik. De 87 kWh heeft een 22 kW 3-faselader voor thuisladen. De Ariya is ook geschikt voor snelladen tot 130 kW, zodat ook lange reizen geen enkel probleem zijn.

Verder heeft de Nissan Ariya één van de grootste full-colour head-up displays in het segment. De weergave toont vergelijkbare informatie direct achter het stuur, waardoor belangrijke rij-informatie op een heldere manier meteen in het gezichtsveld van de bestuurder valt, zonder afleiding.

LDR